Business Construct

CFR se dezvolta cu frana trasa

29.11.2007, 02:30 20

INFRASTRUCTURA de baza a caii ferate nu permite transportul de mare viteza cu trenul, desi CFR detine locomotive si vagoane care se pot deplasa si cu 200 de kilometri pe ora.
"Inainte de 2025 nu vom avea in Romania tren de mare viteza (de peste 200 km/h - n.r.)", a declarat Constantin Onoiu, directorul Directiei proiecte in cadrul CFR Infrastructura. "Din nefericire, alocarile bugetare de la inceputul anilor ?90 pana azi au favorizat dezvoltarea infrastructurii rutiere si nu a celei pe calea ferata", a adaugat el. In perioada 2007-2013 CFR poate beneficia de fonduri europene in valoare totala de 1,5 mld. euro pentru extinderea sau reabilitarea infrastructurii de cale ferata.
Fenomenul inregistrat in cazul CFR Marfa, de pierdere a cotei de piata in favoarea camioanelor, se inregistreaza si in cazul CFR Calatori, care are drept concurenta transportul cu masinile private si autobuzele.
CFR Calatori spune ca nu poate concura la modul serios cu infrastructura rutiera atat timp cat compania de transport plateste o taxa de utilizare a infrastructurii (TUI) de trei euro pe km de cale ferata, in timp ce soferii nu platesc nimic pentru drumuri. "Este greu sa convingi clientii sa foloseasca trenul in defavoarea masinii personale atat timp cat pe drumurile din tara se circula gratuit, in timp ce noi platim taxe pentru fiecare kilometru facut. Acest lucru este valabil mai ales in cazul transportului de marfa", a declarat Adrian Vlaicu, directorul departamentului de marketing al CFR Calatori.
Daca pana la inceputul anilor ?90 CFR era lider detasat al transportului de pasageri si de marfuri, odata cu crestere exploziva a parcului auto, compania de stat a predat pozitia de lider transportului rutier. Fenomenul este caracteristic de altfel intregii Europe in ultimii ani, UE propunand o serie de programe prin care sa "reintoarca" pasagerii pe calea ferata, atat din motive de protectie a mediului, cat si de siguranta in transport. Printre aceste masuri se numara si o mai buna protectie a consumatorului fata de serviciile companiilor de transport pe calea ferata.
Vlaicu a precizat de asemenea ca din primavara anului viitor biletele CFR vor putea fi achizitionate de la toate agentiile de turism care vor folosi o platforma de tranzactionare online a biletelor CFR.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO