Business Construct

Constructiile duc autocamioanele la 2 mld. euro

Constructiile duc autocamioanele la 2 mld. euro

Click pentru imaginea marita

31.01.2008, 19:26 80

Cresterea este semnificativa nu doar in termeni relativi, ci si ca numar de unitati, vanzarile de autovehicule comerciale, incepand de la masa autorizata de sub 3,5 tone si pana la mai mult de18 tone, insumeaza aproximativ 40.000 de unitati.
Insa, cea mai mare cerere pentru vehicule comerciale a fost consemnata pe segmentul propriu-zis profesional - intre 3,5- 18 tone - a carui valoare a depasit in 2007 doua miliarde de euro.
"In acest segment, ponderea principala o ocupa autovehiculele de capacitate mica, cuprinsa intre 3,5 si 6,5 tone, cu peste 60%, urmata de gama medie pentru distributie, cuprinsa intre 7,5 si 18 tone, a carei pondere este mai mica (pana in 10%), dar in crestere pentru 2007. Camioanele grele vor completa diferenta pana la 100% din ponderea vehiculelor comerciale in piata. Din punct de vedere valoric, intreaga piata o apreciem ca fiiind la un nivel de peste 2 miliarde de euro", a declarat Stefano Albarosa, presedintele grupului Cefin.
In plus, 2007 reprezinta si anul revenirii segmentului, dupa ce in anul anterior vanzarile din domeniu s-au depreciat cu ceva mai mult de 2%, conform datelor din statistica Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).
Potrivit statisticilor Directiei de Inmatriculari auto din cadrul MIRA (Ministerul Internelor si Reformei Administrative), pe piata romaneasca au fost inmatriculate anul trecut 40.788 de autovehicule utilitare, cresterea procentuala comparativ cu 2006 fiind de 21%. Statistica Directiei de Inmatriculari nu cuprinde insa totalul autovehiculelor comercializate pana la sfarsitul anului, o parte din acestea fiind inmatriculate in prima parte a anului acesta.
Daca volumul pietei a fost estimat si a ajuns la mai mult de 40.000 de unitati, valoarea vanzarilor totale, inclusiv utilitarele usoare, s-a apreciat in acest an la aproape 3 miliarde de euro, cea mai mare parte fiind reprezentata de categoriile incadrate la peste 3,5 tone.
In piata autovehiculelor utilitare, Cefin, cel mai mare jucator de pe piata, estimeaza ca detine o cota de 10%, in conditiile in care in Romania a livrat anul trecut mai mult de 2.500 de unitati. In 2007, Cefin Romania a mizat pe segmentul vehiculelor comerciale grele si al serviciilor conexe, inregistrand dublarea volumului de vehicule livrate fata de anul 2006. Compania a previzionat pentru 2007 o cifra de afaceri de 250 de milioane de euro, exclusiv pe domeniul automotive, respectiv, comercializarea de vehicule noi si rulate, service si piese de schimb. Chiar daca cea mai mare flota de autocamioane a livrat-o catre un transportator rutier, Guler, cu 200 de unitati, oficialii Cefin spun ca segmentul constructiilor reprezinta un segment important din cifra de afaceri. Pentru echipamentele clasice, cum ar fi de exemplu
basculantele, un volum important a fost solicitat pentru cele de capacitate mica si medie, care sunt dedicate lucrarilor de constructii edilitare. Reprezentantii Cefin prognozeaza o crestere anuala de 10-15% pe termen mediu.


Importatorul MAN, plus de 200%
Pentru segmentul "greu" (6,1 - 18 tone), MHS Truck& Bus, importatorul camioanelor MAN, a estimat o piata de aproximativ 14.000 de unitati, nivel apropiat de realitatea consemnata de statistica APIA.
Compania a inregistrat afaceri de 50 de milioane de euro in urma aprecierii cu 90% a vanzarilor, de la 841 de unitati, cate a vandut in 2006.
Cresterea din 2007 a fost inregistrata pe fondul aprecierii comenzilor venite din partea sectorului de constructii, cea mai mare parte a vanzarilor, de 2.000 de unitati estimate pentru 2008, urmand sa fie realizata in acest segment.
"Autocamioanele pentru constructii au o cerere foarte ridicata in prezent. Noi estimam ca vom comercializa peste 1.000 de unitati camioane pentru constructii in anul 2008, adica 50% din totalul vanzarilor noastre", a declarat George Geadau, director de vanzari MHS Truck&Bus.
De altfel, cresterea cea mai semnificativa a fost reprezentata de vehiculele pentru constructii, de circa 200% fata de 2006, potrivit oficialilor MHS Truck & Bus. Potrivit companiei, cea mai mare parte a vanzarilor de flote a fost realizata catre companii din sectorul constructiilor, cea mai mare comanda inregistrata fiind de 60 de unitati.
"Avem in portofoliu un numar important de clientii din constructii, iar printre cei cu livrari de peste 30 de unitati se numara Euroconstruct, Tehnologica Radion si Energoconstructia", a declarat Geadau.
Aflat pe aceeasi pozitie cu Cefin, in cazul numarului de autocamioane comercializate, Volvo Trucks a obtinut cele mai mari vanzari in segmentul transportului de marfuri, urmat de cel al constructiilor. "Cresterea numarului de vehicule specializate (basculante, malaxoare de beton, platforme cu macara) pentru segmentul de constructii a fost evidenta in ultimii ani, iar cea mai spectaculoasa am inregistrat-o anul trecut, cand vanzarile s-au dublat", precizeaza Christian Coolsaet, directorul general Volvo Romania.
Totalul autocamioanelor Volvo comercializate in 2007 se ridica la aproximativ 2.500 de unitati, de peste doua ori mai mult decat in 2006, compania situandu-se pe primele locuri in cadrul holdingului in privinta livrarilor Volvo Trucks in Europa de Est. Reprezentantii Volvo prognozeaza o continuare a cresterii pietei pentru 2008, insa cu un ritm mai scazut decat anul trecut, avand la baza necesitatea dezvoltarii infrastructurii si numarul mare de proiecte in derulare atat pentru constructii civile, cat si industriale.
In ciuda aprecierii cererii pentru autocamioanele destinate utilizarii in constructii cea mai mare flota, de 350 de autovehicule Volvo, a fost comandata de o companie de transport de marfuri.
Compania clujeana EVW Holding, importatorul camioanelor DAF in Romania, s-a situat pe locul 3, cu vanzari de 1.682 de vehicule si o cifra de afaceri de 150 mil. euro. Potrivit companiei, previziunile de vanzari pentru 2008 ajung la 2.000 de unitati, ceea ce reprezinta o crestere a numarului de masini comercializate cu circa 19% fata de anul 2007.
"Principalele surse de majorare a vanzarilor companiei noastre in 2007 au fost reprezentate de evolutia pozitiva a domeniului constructiilor, piata care este in continua crestere incepand cu anul 2004, revigorarea transportului intern si international odata cu eliminarea obligativitatii autorizatiilor de transport in Comunitatea Europeana, dar si evolutii importante ale vanzarilor pe departamentele de piese, anvelope si service??, spune Adrian Gorcea, director de marketing in cadrul companiei EVW Holding.
Potrivit reprezentantului firmei din Cluj, piata camioanelor va continua sa creasca preponderent cu domeniul constructiilor si va ajunge la maturitate abia in anul 2010.


Second hand, pana la 15% din afacere
Daca in cazul autovehiculele comerciale noi rata de crestere a inmatricularilor a ajuns la 21%, in cazul autocamioanelor rulate rata de apreciere a fost doar de 3%, iar numarul inmatricularilor a ajuns la 18.496 de unitati.
Cu toate ca cea mai mare parte a acestor autovehicule sunt importate si inregistrate de persoane fizice, si importatorii inregistreaza volume destul de bune. Astfel, Cefin a comercializat in 2007 aproape 400 de vehicule rulate prin departamentul Cefin Used Trucks. "Pentru 2008 ne-am propus sa dublam aceasta cifra", a spus Albarosa.
In cazul MHS, reprezentantii au declarat ca in 2007 au fost comercializate 300 de unitati rulate, iar Volvo Truks a raportat vanzari de aproape 200 de unitati. Pentru EVW Holding vanzarile de autocamioane second hand sunt infime raportat la vanzarile totale, totalizand 36 de vehicule.


Vanzarile mari se fac in leasing
In functie de modalitatea de plata la achizitie, in cazul vehiculelor comerciale de pana la 3,5 tone statistica APIA pentru 2007 indica achizitia prin credite sau la livrare ca modalitate preferata, cu o pondere de 60%, de agentii economici. La segmentul de peste 3,5 tone insa proportiile se inverseaza, majoritatea achizitiilor fiind realizate prin sistem leasing, datorita valorii mult mai mari a autovehicului.
Reprezentantii Cefin au declarat ca sistemul leasing acopera peste 70% din livrari, chiar si in cazul achizitiilor de flote, care in multe cazuri au depasit 60 de unitati catre un singur client. In cazul MHS leasingul financiar reprezinta 60% din vanzari.
"Situatia vanzarilor arata ca restul sunt contractate cash, cu plata integrala catre noi", a spus Geadau. De asemenea, Volvo Truks a raportat o pondere de 66% a vanzarilor de leasing, contractele fiind intermediate de propria divizie de finantare, Volvo Financial Services.
Cresterea segmentului de autovehicule comerciale, intr-un ritm ce a depasit cu aproximatv 2 procente ritmul general al pietei, se datoreaza in primul rand investitiilor realizate de principalii jucatori din piata, in cursa de cresterea a acoperirii nationale a retelei de desfacere. Astfel, Cefin Romania, divizia auto a grupului italian Cefin, care importa pe piata interna marca Iveco si detine cele mai importante vanzari pe segmentele de 6-18 tone si de peste 18 tone, a derulat in 2007 un program de dezvoltare in valoare de 4,5 mil. euro.
Obiectivele de investitii in 2007 au vizat deschiderea noului sediu Cefin din Constanta si inceperea unor investitii in alte zone ale tarii, cu finalizare in anii urmatori.
"In 2008 se va deschide un nou service in Arad, unul in Ploiesti si altul in nordul Bucurestiului. Vom extinde reteaua Cefin prin adaugarea unui serviciu specializat pentru intretinerea de semiremorci si prin deschiderea de noi centre destinate vehiculelor rulate, unde se vor efectua mici operatiuni de intretinere curenta", a declarat Stefano Albarosa, presedintele grupului Cefin.
Si dealerii importatorului au inceput programe de dezvoltare, Protruck, cel mai mare dealer Iveco, investind anul trecut 7 mil. euro in modernizarea si extinderea retelei de service cu inca doua centre, in Bucuresti si Targoviste.
Suedezii dela Volvo au anuntat la randul lor un program de dezvoltare pe toate planurile pentru 2008. Investitiile se cifreaza la 15 mil. euro si presupun construirea unui centru de retail in Brasov si centre de servisare in Pitesti si Constanta.
Investitiile MHS s-au cifrat anul trecut la 8 milioane de euro, obiectivul fiind definitivarea service-ului propriu din cartierul Militari din Capitala.
Reteaua de distributie a companiei numara trei dealeri proprii, in Bucuresti, Piatra Neamt si Bacau, si alti 6 dealeri controlati in Brasov, Cluj, Timisoara, Oradea, Baia Mare si Iasi, investitiile pentru finalizarea celor din Cluj si Timisoara totalizand 10 milioane de euro.
EVW, importatorul marcii DAF, a finalizat in 2007 in proportie de 95% planul de investitii de 4 mil. euro prin deschiderea punctelor de lucru din Brasov si Constanta si extinderea capacitatilor de service din Arad. Pentru 2008 fondurile pentru consolidarea retelei se ridica la 14 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO