Business Construct

Cover: Extindere in sistem greenfield

Cover: Extindere in sistem greenfield

Laurentiu Lupusor, directorul general al Baumit Romania - Planurile de viitor ale firmei mai includ construirea unei noi fabrici de mortare uscate in zona Banatului, in judetele Timis-Arad si apoi in Moldova, in zona Bacau-Iasi

26.04.2007, 19:06 65

Compania va investi peste 30 de milioane de euro in urmatorii cinci ani in capacitati de productie in sistem greenfield in Bucuresti, in Banat si in Moldova.
"Viitoarele fabrici din Moldova si Banat vor fi finalizate in urmatorii cinci ani. Practic, investitiile Baumit in proiecte greenfield vor depasi nivelul de 30 de milioane de euro anuntat acum doi ani. A crescut increderea in piata romaneasca, incertitudinile care existau acum cinci ani de zile nu mai sunt, pentru ca Romania a intrat in Uniunea Europeana, iar investitorii si-au schimbat perceptia despre aceasta piata, care este in continua expansiune", a declarat Laurentiu Lupusor, directorul general al Baumit Romania. Fabrica din sudul Capitalei va avea o capacitate de productie de 200.000 de tone pe doua schimburi, similar cu cea detinuta la Teius. Investitia de la Bucuresti va fi mai mare decat cea de la Teius, adica peste 10 milioane de euro, pentru ca va fi un proiect mai amplu, care va cuprinde in plus si o fabrica noua de finisaje umede - tencuieli decorative si vopsele - si noul sediu de birouri al companiei, de 1.000 de metri patrati. Noul proiect va fi intins pe o suprafata de circa 5 hectare, teren achizitionat in urma cu doi ani.
Intre timp, preturile terenurilor au crescut foarte mult, pentru ca teoretic exista multe terenuri disponibile, insa foarte putine locatii sunt optime pentru dezvoltarea unor proiecte in sistem greenfield. "Mai precis, trebuie sa existe amplasamente in care sa existe facilitatile necesare unei capacitati de productie, locatie care sa permita geologic constructia unui turn de 60 de metri, care are o presiune foarte ridicata la fundatie si sa existe premisa unor cheltuieli ulterioare mai reduse. Este vorba de transportul materiilor prime sau de accesul clientilor care vin sa se aprovizioneze", afirma directorul general al Baumit Romania.
Actuala capacitatea de productie din Bucuresti a companiei a fost majorata cu 50% in ultimii ani, printr-o serie de imbunatatiri si a ajuns la 120.000 de tone pe an.
"Anul viitor, cand vom finaliza proiectul din sudul Bucurestiului, ne vom muta acolo sediul central. Inca nu am decis ce se va intampla cu actuala capacitate de productie, daca o vom muta intr-una din tarile invecinate sau o vom pastra", mentioneaza Lupusor.
Planurile de viitor ale firmei mai includ construirea unei noi fabrici de mortare uscate in zona Banatului, in judetele Timis-Arad, si apoi in Moldova, in zona Bacau-Iasi. "Cu siguranta acestia vor fi pasii viitori.
Ne vom orienta atat catre partea de est in Moldova, cat si vestul tarii, in Banat, pentru a acoperi cat mai uniform teritoriul tarii cu capacitati de productie moderne si care sa permita o eficienta in ceea ce priveste cheltuielile pentru transport".
Potrivit reprezentantului Baumit, daca investitia se recupereaza in cinci ani, atunci niciun producator nu ar trebui sa stea pe ganduri inainte de a da "startul" proiectului. "Avand in vedere ca piata constructiilor are o dinamica spectaculoasa, perioada de recuperare a investitiei poate fi mai scurta, dar nimeni nu poate sa prevada daca aceasta crestere va continua in acelasi ritm in urmatorii ani. Consider ca este o
crestere temporara a pietei constructiilor, care va dura in urmatorii cinci ani, dupa care va urma o saturare a pietei", afirma Lupusor.
Fenomenul de stagnare a cresterii consumului de materiale de constructii va fi determinat de doi factori. "Pe de o parte urmeaza o saturare a pietei, iar pe de alta parte vor intra jucatori puternici, care nu au dorit sa intre pana acum si au lasat alte companii sa fie pionieri pe aceasta piata. Ambele fenomene vor conduce la o stagnare a pietei la un moment dat, asa cum s-a intamplat in tari precum Cehia, Polonia sau Ungaria". In urmatorii ani vor intra pe piata tot mai multi producatori de renume de materiale de constructii. "Piata financiara din Romania este stabila, cursul leului este favorabil, iar aceste lucruri au generat o stare de incredere si tot mai multi investitori au venit si au plasat fonduri pe piata romaneasca, indiferent ca a fost vorba de capacitati de productie sau constructia de locuinte", explica Lupusor.


Marii producatori tatoneaza piata

Companiile puternice care n-au avut curajul sa investeasca in Romania in anii precedenti sau au facut-o intr-un mod timid si precaut vor face pasul si vor investi in capacitati de productie pe piata constructiilor. "Acesta este un lucru benefic, pentru ca venirea unor companii puternice va face sa creasca nivelul general". Intrarea unor jucatori de talie internationala va schimba practicile invechite utilizate in prezent de muncitorii din constructii.
"Practic, prin intrarea unor producatori mari pe piata locala se va renunta treptat la mentalitatea invechita, prin care se amesteca mortarul cu lopata si mistria sau vopsele in care se adauga pigmenti din sticluta si se dau cu bidineaua pe pereti, care sunt ieftine si nu asigura nicio rezistenta sporita si nici calitate", precizeaza Lupusor. Una dintre cele mai mari probleme cu care se confrunta producatorii mari de materiale de constructii este stilul precar cu care se lucreaza pe unele santiere de talie mica din Romania. "Principalii nostri competitori pe piata romaneasca nu sunt firmele puternice care au intrat in ultimii ani, ci sistemele de materiale de constructii invechite". Investitiile in noi capacitati de productie de mortare sunt foarte importante pentru reducerea cheltuielilor cu transportul, care pot ajunge la aproximativ 10-15% din valoarea marfii. "Transportul are in prezent o cota ridicata in ceea ce priveste mortarele uscate. De exemplu, pentru un transport la o distanta de circa 100 de kilometri, pretul transportului ajunge la 10-15% din valoarea marfii. Pentru finisaje umede situatia nu este atat de complicata, pentru ca valoarea acestor produse este mai mare, iar cheltuiala de transport este aceeasi", precizeaza Lupusor. Finisajele umede, precum vopseaua, tencuielile decorative, costa de 10 ori mai mult decat un kilogram de sapa - un tip de beton care se aplica peste stratul de mortar pentru nivelare.


Baumit va reduce la minimum exportul

Compania exporta in prezent peste 15% din productia interna in tari precum Bulgaria, Turcia, Grecia si Republica Moldova. Insa, concernul austriac va finaliza anul acesta in luna iunie o capacitate de productie in apropierea orasului Sofia, iar exportul catre Bulgaria, care are cea mai mare pondere, va fi oprit.
"Exportul nu ne intereseaza foarte mult, pentru ca vrem sa ne concentram pe piata interna. In planul concernului Schmidt Industrieholding exista un plan de extindere a activitatilor de productie in zona Balcanilor. Astfel va fi dezvoltat un proiect similar celui de la Bucuresti in apropiere de Sofia, care va fi finalizat in iunie anul acesta", explica Lupusor.
Astfel, exportul de produse catre Bulgaria, care reprezinta circa 10-15% din volumul nostru de desfacere, va fi oprit. "In momentul in care vom intrerupe exportul catre Bulgaria vom putea sa ne concetram mai mult pe piata romaneasca, pentru a onora cu o promptitudine mai mare comenzile locale".
Piata din Bulgaria s-a dezvoltat puternic in ultimii, mai ales in zona litoralului, unde filiala Baumit din Bulgaria a fost principalul furnizor de produse pentru finisaje, importate din fabrica de la Bucuresti. Spre exemplu, filiala din Bulgaria a companiei Baumit obtine circa 60% din cifra de afaceri din livrarile de produse pentru hotelurile si proiecte imobiliare dezvoltate pe litoral. Zona Balcanilor va fi noua regiune de dezvoltare a Europei. "Firmele din afara Austriei sau Germaniei au in prezent cea mai mare parte din veniturile concernului Schmidt Industrieholding. Multi investitori puneau la indoiala investitiile in sistem greenfield acum cativa ani si le considerau o forma de aventurism, dar majoritatea s-au dovedit foarte profitabile", spune Lupusor.
Baumit Romania a realizat anul trecut o crestere a vanzarilor de circa 30%, pana la circa 30-32 de milioane de euro. "Anul acesta estimam o majorare de 30% fata de anul precedent, pe fondul cresterii consumului de materiale de constructii", precizeaza Lupusor. Vremea favorabila a fost de asemenea unul din factorii determinanti ai cresterii consumului de materiale de constructii, Baumit realizand in primul trimestru al anului o majorarea de circa 50% a vanzarilor.
Compania activeaza pe piata interna din 1995 si a investit in Romania peste 15 milioane de euro, potrivit ultimelor date disponibile. Cu 100 de reprezentante si unitati de productie in 16 tari din Europa Centrala si China si peste 3.500 de angajati, concernul Baumit are afaceri anuale de peste 800 de milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO