Business Construct

Cover story: Cu ochii spre Cluj

Cover story: Cu ochii spre Cluj

Frederick Knauf, directorul general al Knauf Gips

31.07.2008, 15:23 558

Frederick Knauf, 33 de ani, a devenit directorul general al Knauf Gips in noiembrie 2007, dupa ce a ocupat timp de doi ani functia de director general al Knauf Trading din Shanghai, moment in care planurile de dezvoltare ale grupului pe piata romaneasca s-au intensificat. De altfel, romana este a sasea limba pe care managerul o invata dupa germana, engleza, franceza, italiana si mandarina, fiind anterior implicat in activitatile grupului Knauf in mai multe tari.
Noua fabrica va atrage o investitie de circa 70 de milioane de euro, care va permite Knauf sa acopere si zona de nord, dupa ce a inceput o investitie similara in Bulgaria, care sa livreze produse in sudul tarii.
"Romania a devenit astfel una dintre principalele tinte de investitii ale grupului. Estimam ca vor urma cel putin doi ani de crestere puternica a pietei constructiilor, asa cum s-a intamplat in tarile baltice dupa aderarea la UE", afirma Frederick Knauf.
Germanii intentionau de cativa ani sa construiasca o fabrica pe piata locala, datorita investitiilor din sectorul rezidential, industrial si comercial care vor fi derulate in urmatorii ani. "Intentia de a construi o fabrica pe piata locala a fost luata in urma cu mai multi ani, pentru ca suntem optimisti in ceea ce priveste dezvoltarea sectorului constructiilor. In plus, avem materie prima foarte buna la cariera de gips pe care o avem langa Huedin", spune Knauf.

Livrare in trei-patru zile a produselor
Knauf detine in prezent mai mult de o treime din piata de gips-carton, chiar daca principalii competitori Rigips Romania (parte a grupului francez Saint-Gobain) si Lafarge Arcom Gips, divizie a grupului francez Lafarge, detin deja facilitati de productie pe piata locala.
Rigips Romania detine o fabrica de ipsos si una de placi din gips-carton, ambele la Turda, precum si o unitate de concasare si procesare a rocii de gips la Cheia. Celalalt competitor, Lafarge Arcom Gips a finalizat anul trecut o investitie de 17 milioane de euro pentru o noua linie de productie la fabrica de gips-carton din Bucuresti, suma incluzand si deschiderea unei cariere de piatra in judetul Prahova si modernizarea instalatiei de calcinare utilizata la fabricarea gips-cartonului.
"Am reusit sa ne majoram puternic cota de piata in ultimii ani prin monitorizarea timpilor de livrare a produselor, astfel incat o comanda ajunge in maximum trei-patru zile la destinatie. In plus, potrivit unui studiu pe care l-am derulat anul acesta printre principalele companii de constructii de pe piata, avem o promovare mai agresiva si conditii comerciale mai bune decat principalii competitori", spune Knauf.
Desi au doar doua depozite in Satu-Mare si Iasi, germanii au reusit sa-si dezvolte o retea puternica cu peste 100 de distribuitori. "Cele mai mari cresteri ale vanzarilor le inregistram in orase precum Bucuresti, Iasi si Cluj."
Grupul Knauf, cu afaceri anuale de peste 5 miliarde de euro, detine fabrici si in Moldova - cu o capacitate de patru milioane de metri patrati - si in Ucraina, insa acestea nu exporta gips-carton pe piata locala. Knauf va acoperi piata locala prin intermediul fabricilor din Bulgaria si Romania, in prezent cea mai mare parte a produselor fiind aduse din Polonia si Croatia. "Dupa ce vom finaliza fabrica din Bulgaria (n.r. - septembrie 2009), vom incepe constructia unei fabrici langa Cluj, care va avea o capacitate de productie de 35 de milioane de metri patrati (n.r. -echivalentul a jumatate din consumul de anul trecut de gips-carton). Fabrica din Cluj va acoperi cererea din nordul tarii, in timp ce fabrica din Bulgaria va asigura comenzile din sudul tarii si Bucuresti", a declarat Knauf. Noua fabrica va deveni operationala in aproximativ doi ani de la inceperea constructiei si va recruta intre 100 si 300 de angajati.
Knauf Gips a realizat anul trecut o cifra de afaceri de circa 40,7 mil. euro, in crestere cu 50% fata de 2006. "In primul trimestru al anului am realizat o crestere de 30% a vanzarilor pentru toate categoriile de produse, datorita proiectele rezidentiale, industriale si birouri. Pentru anul acesta am bugetat o crestere de circa 15-20%, in ritmul de dezvoltare al pietei", spune Knauf. Astfel, compania va atinge in 2008 o cifra de afaceri de circa 49 mil. euro.
Decizia de a construi o fabrica pe piata locala a fost influentata si de cresterea costurilor de transport, care s-au majorat si cu 15% in cazul celui feroviar. "Anul acesta se va inregistra o crestere de circa 10% a preturilor, din cauza cresterii costurilor de productie si de transport. Insa pe piata locala exista potential de crestere a productivitatii muncii, care va reduce impactul majorarii costurilor", explica Knauf.
Germanii sunt prezenti pe piata locala si prin intermediul diviziei Norgips, care distribuie gips-carton prin intermediul companiei Arabesque, cel mai mare distribuitor de materiale de constructii de pe piata locala.


Piata de peste 120 mil. euro
Piata de gips-carton va ajunge anul acesta la aproximativ 70-75 de milioane de metri patrati, echivalentul a peste 120 milioane euro, in crestere cu circa 20% fata de anul precedent. "In prezent, consumul de gips-carton se ridica la 3 metri patrati pe cap de locuitor, urmand ca in urmatorii trei ani sa ajunga la 4 metri patrati per capita", afirma Knauf.
Potrivit lui, piata romaneasca de constructii va mai inregistra cel putin inca doi ani de crestere, asa cum s-a intamplat si in statele baltice dupa ce au aderat la Uniunea Europeana si au inregistrat patru ani de dezvoltare puternica a afacerilor.
Grupul Knauf, fondat in 1932 de fratii Karl si Alfons Knauf, are peste 200 de fabrici si 23.000 de angajati in 48 de tari. Grupul detine companiile Knauf (placi de gips-carton, mortare pe baza de ipsos), Knauf-USG (joint-venture pentru placi de ciment Aquapanel), PFT ( masini pentru transportul si aplicarea mortarelor), Marmorit (produse pe baza de ciment), AMF (tavane casetate din profile minerale), Danogips/Danoline (tavane casetate din gips-carton), Lasselsberger Knauf, VG Orth (blocheti de gips), Richter System (pentru sectiunea de metal din sistem), Norgips si Knauf Insulation (produse din vata minerala).
Cel mai mare competitor al Knauf pe piata locala, Rigips, a finalizat in anul 2006, la Turda, constructia unei fabrici de gips-carton, in urma unei investitii de 31 de milioane de euro si are o capacitate de productie anuala de 12,5-15 milioane de metri patrati, potrivit ultimelor date disponibile.
Rigips Romania a inregistrat in 2007 o cifra de afaceri de 174 de milioane de lei (52 de milioane de euro) si estimeaza in acest an o dezvoltare a afacerilor de minimum 15-20%, pana la circa 62 de milioane de euro.
In primele trei luni, afacerile firmei, controlata de grupul francez Saint-Gobain, au crescut cu 30% fata de intervalul similar din 2007.
Vanzarile de sisteme de gips-carton sunt sustinute in special de cererea ridicata din partea segmentului rezidential, la care se adauga sectorul constructiilor comerciale, de birouri si, cu o pondere mai redusa, a celor industriale. Grupul francez Saint-Gobain a realizat anul trecut in Romania o cifra de afaceri de peste 183 de milioane de euro, in crestere cu 130% fata de 2006.


Tatonare la export
Lafarge Arcom Gips, divizia locala de gips-carton a grupului francez Lafarge, estimeaza pentru anul acesta o cifra de afaceri de 25 de milioane de euro, in crestere cu 20% fata de anul trecut, datorita cresterii consumului de sisteme de gips-carton.
In plus, compania a inceput anul acesta activitatea de export catre tari din sud-estul Europei, precum Bulgaria, Grecia sau Moldova.
Majorarea afacerilor de anul trecut s-a datorat cresterii vanzarilor la toate gamele de produse, in special in cazul placilor de gips-carton, ipsosuri si produse pe baza de ipsos, potrivit reprezentantilor companiei. Lafarge Arcom Gips produce si comercializeaza placi de gips-carton, profile metalice, ipsosuri si mortare.
Din totalul vanzarilor companiei, placile si elementele aferente sistemului de gips-carton (profile metalice, accesorii, ipsosuri de imbinari) reprezinta 75%, restul provenind din comercializarea de ipsosuri, produse formulate pe baza de ipsos si roca de gips.
Compania detine o fabrica de gips-carton la Bucuresti si o fabrica de ipsos la Aghires, judetul Cluj, deservite de doua cariere de gips, la Nucsoara, judetul Prahova, in cazul unitatii din Capitala, respectiv la Birtz, judetul Cluj, pentru cea de la Aghires. Lafarge Arcom Gips detine o cota de piata de 20%, potrivit estimarilor interne si ale Institutului National de Statistica.


Cine conduce operatiunile Knauf pe piata locala
Frederick Knauf este incepand din noiembrie 2007 directorul general al Knauf Gips, subsidiara locala a grupului german Knauf.
Intre 2005 si 2007 a fost managing director al Knauf Trading din Shanghai.
In perioada 2003-2005 a coordonat activitatile de marketing, vanzari si achizitii in cadrul diviziei Knauf di Lothar Knauf din Italia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO