Business Construct

Cover Story: Cum a ajuns Saint-Gobain sa controleze piata de sticla pentru constructii

Cover Story: Stapanul sticlei
28.04.2009, 15:00 599

 

 

Olivier Lluansi, directorul general al Saint-Gobain pentru Europa de Sud-Est, a participat inca de la 1 ianuarie 2005 la dezvoltarea puternica a grupului francez in Romania, fiind mai intai directorul general al Saint-Gobain Glass Romania si ulterior numit drept seful operatiunilor grupului francez in Europa de Sud-Est.

De altfel, Romania a devenit un hub pentru zona de sud-est, biroul de la Bucuresti fiind cel care coordoneaza activitatile din regiune. Lluansi ocupa in prezent si functia de presedinte al Organizatiei Patronale din Industria Sticlei si Ceramicii Fine.
Cea mai mare investitie a francezilor si una dintre cele mai mari din industria constructiilor de dupa '89 a fost constructia unei fabrici de sticla la Calarasi, in valoare de circa 130 de milioane de euro. Investitia a fost inceputa in luna mai 2005 si finalizata la inceputul anului 2007.
La doi ani de la finalizarea fabricii, Saint-Gobain detine jumatate din consumul de sticla float (pentru constructii) de pe piata locala si afirma ca pe termen lung va continua sa investeasca pe piata locala.
Extinderea agresiva a francezilor din ultimii ani, prin construirea unor fabrici de la zero pe pietele de sticla, vata minerala din sticla si adezivi si preluarea operatiunilor Rigips Romania, a determinat cresterea cifrei de afaceri a grupului Saint-Gobain in Romania cu circa 16,9% in 2008, pana la 214 milioane de euro.
"Cresterea procentuala din 2008 poate parea modesta fata de cea din 2007, care depasise cu mult 100%. Trebuie insa remarcat ca 2007 a fost pe de o parte anul in care au inceput activitatea atat fabrica de sticla de la Calarasi, cat si noua linie de productie de vata minerala de la fabrica din Ploiesti a Saint-Gobain Isover, iar pe de alta parte a fost si anul in care noi companii - si ma refer in primul rand la Rigips Romania - au fost integrate in grupul Saint-Gobain", a declarat Lluansi.
Totusi, directorul Saint-Gobain afirma ca 2008 a fost unul foarte bun pentru piata constructiilor, mai ales in primele noua luni, insa in ultimul trimestru s-au resimtit efectele crizei, mai ales la vanzarile de sticla.
Investitiile la Calarasi continua. Grupul Saint-Gobain a investit anul trecut inca 26,6 milioane de euro, ridicand astfel totalul investitiilor in Romania la peste 231 de milioane de euro.
Principalul obiectiv investitional finalizat in 2008 a fost asa-numitul "coater", o instalatie magnetronica de mari proportii destinata realizarii unor depuneri metalice pe sticla si in final obtinerii unor sortimente de sticla cu proprietati speciale (cum ar fi sticlele cu joasa emisivitate sau cu control solar destinate reducerii consumurilor energetice).
"Fabrica in sine a insemnat o investitie de circa 100 de milioane de euro, iar coaterul este si el practic o intreaga fabrica, care reprezinta o investitie de circa 30 de milioane de euro", afirma Ovidiu Pascutiu, directorul comercial al Saint-Gobain Glass pe Europa de Sud-Est, care a fost recrutat de Saint-Gobain anul trecut si a lucrat anterior la Royal Bank din Canada.
Piata locala de sticla pentru constructii a depasit anul trecut valoarea de 100 de milionae de euro, potrivit unor informatii din piata.
"Piata romaneasca a fost in crestere in volum, mai ales la primele noua luni ale anului, datorita evolutiei spectaculoase din industria constructiilor. Ca urmare a intensificarii concurentei in piata de sticla, preturile medii au scazut fata de 2007, insa acest lucru a fost partial compensat in evolutia valorica de cresterea ponderii produselor cu valoare adaugata ridicata in intreaga piata, ca urmare a schimbarii orientarii clientilor catre calitate", explica Pascutiu. Fabrica de la Calarasi are o capacitate de productie de peste 230.000 de tone de sticla pe an si detine un coater (o instalatie magnetronica pentru realizarea de sticle speciale) care are o capacitate de productie de 10 milioane de metri patrati.
Intrarea in functiune a coaterului a permis companiei sa produca in Romania cele mai avansate sortimente din oferta globala a grupului Saint-Gobain, respectiv sticle cu proprietati speciale in ceea ce priveste izolarea termica, gama low-E Planitherm.
Unul dintre produsele lansate anul trecut, Planitherm 4S, care combina proprietatile de control solar cu cele de emisivitate scazuta, in timp ce gama SGG Cool Site ST include sticle cu control solar. Saint-Gobain Glass ar putea incepe anul acesta o noua investitie in cadrul fabricii de Calarasi intr-o linie de producere a sticlelor laminate in valoare de circa 10 milioane de euro.
"Investitiile programate pentru acest an in fabrica de la Calarasi sunt mai putin spectaculoase decat in anii trecuti si vor fi legate de pregatirea tehnica si certificarea coaterului pentru producerea mai multor sticle cu valoare adaugata mare. Investitiile masive in partea de productie au fost realizate deja. Ne gandim la o noua investitie intr-o linie de producere a sticlelor laminate, cel mai probabil pentru anii care urmeaza", afirma Pascutiu.
Saint-Gobain Glass, principala companie a grupului francez in Romania, exporta circa jumatate din productia de sticla din Romania in tari precum Serbia, Bulgaria, Moldova, Grecia sau Turcia, dar si in Orientul Mijlociu, in Iordania, Egipt, Liban, Bahrein, Egipt sau Liban.
"Tinta grupului de a fi lider regional presupune in mod implicit exporturi masive de la facilitatile de productie din Romania. Aceste centre de productie au fost de la bun inceput gandite sa serveasca pietele din intreaga Europa de Sud-Est, pe langa piata romaneasca", explica Pascutiu.
Valoarea totala a exporturilor din Romania ale grupului francez, care detine pe piata locala patru companii cu unitati de productie dintr-un total de noua, a ajuns anul trecut la peste 56 de milioane de euro, echivalentul a 25% din cifra de afaceri, dar valoric sortimentele de sticla de la Calarasi au avut in 2008 ponderea cea mai importanta in structura exporturilor Saint-Gobain.
"Lucrurile in acest domeniu nu sunt inca pe deplin asezate, suntem inca o companie noua in regiune si sunt lucruri care se construiesc in timp, cum ar fi dezvoltarea unei retele de distribuitori si parteneri puternici, care sa acopere intreaga regiune de interes pentru noi. In orice caz, este cert ca exporturile vor continua sa aduca o contributie foarte importanta la cifra noastra de afaceri", spune directorul comercial al Saint-Gobain Glass pentru Europa de Sud-Est.
Fabrica amanata. Planurile Saint-Gobain de extindere pe termen lung includ constructia unei fabrici de abrazivi pentru constructii la Turda, extinderea fabricii de la Calarasi si a unitatii de productie de gips-carton de la Turda.
"Strategia noastra pe termen lung pe piata romaneasca nu s-a schimbat. Vom continua sa dezvoltam companiile prin care suntem prezenti pe piata locala, insa anul acesta vom reduce ritmul de expansiune. Sectoarele rezidential si non-rezidential au in continuare potential de dezvoltare pe termen lung, avand in vedere deficitul de locuinte si de spatii de birouri de calitate", afirma Lluansi.
Francezii vor reduce insa volumul de investitii anul acesta, pe fondul crizei financiare, urmand sa reia investitiile, cand piata constructiilor va reveni pe crestere.
"Am amanat anumite proiecte de investitii pentru ca trebuie sa ne adaptam la conditiile pietei. Pentru anul acesta cea mai mare investitie va fi extinderea capacitatii de productie de gips-carton de la Turda a companiei Rigips", explica Lluansi.
Una dintre investitiile amanate este constructia unei fabrici de abrazivi pentru constructii la Turda, care urma sa deserveasca intreaga regiune de sud-est, insa reprezentantii companiei nu au precizat care era valoarea investitiei. "Vom relua investitia cand piata constructiilor va reveni pe crestere", a precizat Lluansi.
Potrivit lui Lluansi, primele trei luni au fost dificile si prefera sa nu faca previziuni pentru anul acesta. Piata constructiilor pe care activeaza Saint-Gobain depinde foarte mult de realuarea creditarii.
"Am fost si noi, desigur, afectati intrucatva de criza, insa impactul nu este catastrofal. Ultimul trimestru al anului 2008 a fost intr-adevar mai slab, sub nivelul prognozat, insa avem deja semnale ca piata incepe
sa-si revina pe masura ce oamenii realizeaza ca aceasta criza nu e sfarsitul lumii. In plus, criza ii face pe oameni mai atenti la reducerea consumurilor energetice, normele europene incep si ele sa-si spuna cuvantul, iar produsele noastre de baza sunt perfect adecvate acestui scop. Este prea devreme pentru predictii categorice", a afirmat Lluansi.
Greenfield pe vata minerala si adezivi. Saint-Gobain a finalizat in 2007 o investitie de circa 35 de milioane de euro intr-o fabrica de vata minerala din sticla la Ploiesti, prin divizia Isover, cu o capacitate anuala de productie de 20.000 de tone si avea planificata dublarea productiei pentru urmatorii ani.
Saint-Gobain Isover este unul dintre principalii furnizori de materiale termoizolante la nivel mondial, una din trei case din Europa fiind izolata cu materialele Isover, in timp ce in SUA este izolata una din cinci case. Divizia Isover a preluat in 2005 producatorul de izolanti DBW Ploiesti, valoarea tranzactiei nefiind facuta publica.
O alta investitie a grupului a fost fabrica de adezivi de la Branesti prin compania Saint-Gobain Weber, finalizata anul trecut, care se adauga fabricii de adezivi Weber care se afla la Turda. Saint-Gobain Weber produce pe piata locala adezivi pentru placari ceramice, izolatii termice, zidarii, egalizari de pardoseli, renovari si finisaje de fatada.
Saint-Gobain are o pozitie puternica si pe piata de gips-carton, dupa ce grupul francez a preluat in 2005 producatorul britanic de gips-carton BPB, care era prezent pe piata locala prin Rigips Romania, care detine trei unitati de productie la Turda. BPB a intrat pe piata locala in 1999 prin preluarea Gypsum Turda, iar ulterior a investit circa 10 milioane de euro in dezvoltarea activitatii companiei.
In 2005, Rigips a finalizat o investitie de 32 de milioane de euro intr-o noua fabrica, cu o capacitate anuala de circa 12-15 milioane de metri patrati, iar anul acesta compania va investi in majorarea productiei de gips-carton de la Turda.
La nivel de grup, in Romania Saint-Gobain are 1.100 de angajati, dintre care circa 250 de salariati sunt la fabrica de la Calarasi.
Francezii opereaza in Romania prin intermediul a noua companii: Saint-Gobain Glass, Saint-Gobain Isover, Rigips Romania (unitati de productie la Turda), Saint-Gobain Weber Romania (producator de mortare si adezivi industriali), Saint-Gobain Conducte (Bucuresti), Saint-Gobain Abrazivi (Satu Mare), Saint-Gobain Brodrene Dahl (Tulcea), Ventistal Marine (Tulcea), MTI Impex (industria lemnului, Brasov).
Lucrurile in acest domeniu nu sunt inca pe deplin asezate, suntem inca o companie noua in regiune si sunt lucruri care se construiesc in timp, cum ar fi dezvoltarea unei retele de distribuitori si parteneri puternici, care sa acopere intreaga regiune de interes pentru noi. In orice caz, este cert ca exporturile vor continua sa aduca o contributie foarte importanta la cifra noastra de afaceri.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO