Business Construct

Mai mulţi „ochi albaştri“ în curte

Mai mulţi „ochi albaştri“ în curte

În 1956, familia Jacuzzi a inventat printr-o întâmplare prototipul băii cu hidromasaj. Unul dintre cei şapte fraţi Jacuzzi suferea de artrită, iar pentru a-i alina durerile tatăl său a inventat un dispozitiv a cărui formă finală s-a concretizat în 1968.

Autor: Ioana David

30.06.2011, 00:05 446

O căutare pe internet după piscină, jacuzzi sau cadă dehidromasaj arată zeci de firme care pentru câteva mii de euroinstalează un astfel de obiect în casă, gradină sau într-un centruspa.

Deşi după mai bine de doi ani de criză, în multe domeniicompaniile au fost "secătuite", în această industrie la o primăvedere mai există resurse. Poate pentru că cerere va fi întotdeaunapentru produsele de lux, după cum recunosc firmele implicate înindustria premium. Dar a fost într-adevăr aşa sau piaţa a resimţitdin plin recesiunea?

"Cererea este în creştere faţă de 2010, dar cu mult sub anul2008 şi sub potenţialul pieţei. Vedem o stabilizare în cerere şi omai mare deschidere din partea clienţilor", spune Lucian Azoiţei,director executiv al Hidrotek International, reprezentant înRomânia al Jacuzzi Europe.

Jacuzzi Europe este parte a Jacuzzi Brands Corporation,organizaţie care deţine peste 300 de patente în domeniu, iar unuldintre centre este în Italia la Valvasone, oraşul din care provinfraţii Jacuzzi. În 1956, familia Jacuzzi a inventat printr-oîntâmplare prototipul băii cu hidromasaj. Unul dintre cei şaptefraţi Jacuzzi suferea de artrită, iar pentru a-i alina dureriletatăl său a inventat un dispozitiv a cărui formă finală s-aconcretizat în 1968.

În acest fel, s-au pus bazele unei industrii care a ajunsun accesoriu nelipsit în centrele spa, care au ajuns "la modă"astăzi atât de sine stătătoare, cât şi în ansambluri rezidenţialesau hoteluri.

"Cel mai bun an a fost 2008, iar cel mai slab 2010, în principaldin cauza crizei care a «tăiat» de pe listă astfel de produse.Suntem prezenţi în piaţa din România ca reprezentant al JacuzziEurope începând din anul 2005. În aceşti aproape şase ani amconstatat că cea mai bună perioadă a anului de vânzari esteprimăvara, în aprilie - iunie", a mai spus Lucian Azoiţei. Companiaare un showroom dedicat în Bucureşti şi 10 dealeri în ţară şi aajuns în 2008 la afaceri de aproape un milion de euro, după careveniturile au început să scadă.

Cum arată cumpărătorul de piscină? Profilul clientului pentruastfel de produse este reprezentat de persoanele de 35-50 ani custudii superioare, educate şi informate, cu venituri pestemedie.


E loc şi pentru Fiat, BMW şi Ferrari.
Dacă pe net segăsesc cu uşurinţă astfel de firme, la târgul de profil organizatla începutul lunii iunie la Romexpo, participanţii se puteau numărape degete. Cei prezenţi se arătau totuşi optimişti, cu atât maimult cu cât a venit vara, iar dorinţa românilor de a achi­ziţiona opiscină ar putea creşte. În industrie imaginaţia este debordantă,ţinând cont că firme de la târg expuneau modele parcă desprinse dinfilmele SF.

"Consider că există cerere şi că România este o ţară cupotenţial", spune inginerul Florin Georgescu, managerul firmeiLuxury Spa, care importă brandul Dimension One. El justifică înacest fel decizia de a intra pe această nişă pentru care este înnegocieri în vederea semnării contractului de vânzare a primeiunităţi de 17.700 de euro (fără TVA). Firma a început din iuniebusinessul cu jacuzzi, iar preţurile ajung la 19.500 de euro (fărăTVA).

Momentan importul de produse ale companiei americane sederulează prin intermediul firmei Şeminee Ambient, entitatea legalăcu denumirea Luxury Spa urmând să apară în perioada următoare.Firma

s-a concentrat până acum pe importul de şeminee.

"Sistem de ozonificare", "filtru cu ioni de argint" sau"ultraviolete" fac parte din limbajul de specialitate alinstalaţiilor de acest gen, "opţionale" care pot urca semnificativpreţul unei asemenea achiziţii. De altfel, Georgescu ţine săprecizeze, făcând o comparaţie cu industria auto, că pe aceastăpiaţă este loc şi pentru Fiat şi BMW şi Ferrari. El estimează că arputea vinde 3-4 modele pe lună.

Vecinul său de stand, Ervin Tubak, managerul companieiCompass Pools & Spa, de mai mulţi ani în piaţă, spune căafacerea merge "binişor" şi că ar fi loc de mai bine.

Potrivit datelor de la Registrul Comerţului, firma a avut în2009 o cifră de afaceri de 0,7 mil. lei (160.000 de euro). Tubakspune că din punctul de vedere al firmei pe care o reprezintă crizanu s-a simţit, însă el recunoaşte că vânzări mai slabe au fost în2009. "Speram ca în 2011 să fie mai bine, dar acum am mici îndoielică va fi aşa", afirmă Ervin Tubak.

Firma cu capital străin din Târgu Secuiesc impor­tă piscineledin Bratislava, acolo unde firma-mamă Compass din Australia producepentru Europa. Pe lângă cele două fabrici din Australia şiBratislava, firma mai are producţie în SUA, cu trei unităţi.

"Când am început, 2008 a fost un an bun. Apoi şi 2010 a fost unan bun", a spune managerul Compass, firmă ale cărei modele încep dela 6.000 de euro şi ajung la 28.000 de euro (fară TVA). El sebucură că a venit vara, după ce în lunile de primăvară cererea afost mai scăzută, însă acum solicitările încep să apară. "Sunteminfluenţaţi de vreme", se grăbeşte să adauge.

Printre clienţii pe care îi targetează se numără atât persoanelefizice, cât şi pensiunile, iar cel mai scump model din ofertă, celde 28.000 de euro, are 4,5 metri lăţime şi 13,4 metri lungime, iarmontarea necesită aprobări speciale şi durează 2-3 zile.

"Publicitate ne facem la târgul de la Bucureşti şi pe internet",mai spune Tubak. Firma, care are trei angajaţi, a vândut anultrecut 32 de piscine, iar cea mai bună lună a fost aprilie.Managerul mai explică faptul că prezenţa la târg este benefică,deşi multe dintre contracte se încheie după luni de la primulcontact, iar acum sunt mai puţini vizitatori. La târg spre exemplu,firma a semnat două contracte, după două luni de la primeletatonări.


Din Chişinău în România.
Firma Alpha Industries produce înChişinău, dar saunele, al căror preţ începe de la 1.500 de euro(plus TVA), se vând bine şi în România. Pe lângă saune, companiamare are şi aparate de bronzat, bazine spa (pentru exterior) şi băicu abur.

"Vindem până în 10 saune pe lună", spune Alexandru Sturzinschi,reprezentantul companiei.

Pentru firma care s-a înfiinţat în 2007, cea mai grea perioadă afost 2009-2010, când în pofida crizei a fost nevoită să măreascăpreţurile, în condiţiile în care au crescut cheltuielile cumaterialele şi combustibilii.

"2011 va fi mai bun. Am introdus produse noi, iar modelele delux se vând la acelaşi nivel. Modele economice se vând mai slab",mai spune Sturzinschi.

Reprezentantul Alpha Industries mai explică faptul căinstalarea durează o zi, iar dacă produsele nu sunt în stoc dureazăîn jur de două săptămâni până sosesc.

Cererea pentru băile de hidromasaj, piscine şi saune este strânslegată de puterea de cumpărare, dar şi de extinderea din piaţacentrelor spa.

În România există în jur de 25 de centre spa, potrivit unorestimări ale Business Construct, şi alte 15-20 de proiecte în cursde dezvoltare. În ultimele luni au avut loc inaugurări pentru maimulte unităţi, deci se poate spune că sunt semnale de revenire.

Pentru o piaţă cu creşteri substanţiale este nevoie însă înprimul rând de revenirea economiei pentru a putea înlocui "duşulrece" din ultimii ani cu răcoarea unei piscine sau relaxareaoferită de un jacuzzi.


Profilul clientului:

  • persoană de 35-50 ani;

  • cu studii superioare;

  • educată şi informată;

  • cu venituri peste medie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO