Business Construct

Management: Summa Romania: Piata fortei de munca este in fierbere

Management: Summa Romania: Piata fortei de munca este in fierbere

Criza de personal din constructii, in special lipsa persoanelor specializate, nu se va rezolva de la sine, astfel incat calea de iesire a companiilor este investitia in pregatirea angajatilor.

28.06.2007, 17:30 106

Procentual vorbind, cresterea numarului de salariati a fost mai mare de 100%. Nu posturile de conducere au fost cele care au marit numarul angajatilor, ci posturile de muncitori, fie ei calificati sau necalificati", spune Nurgul Sayan, directorul de resurse umane al Summa Romania. Posturile cele mai des intalnite in compania Summa sunt cele tehnice si de executie, altfel spus muncitorii, calificati sau necalificati.
Angajarea unui numar mare de muncitori nu a fost insa un proces usor, avand in vedere lipsa fortei de munca din acest sector. Totodata, compania a fost implicata in proiecte de anvergura, a caror durata medie este de cel putin un an, ceea ce arata inca o data ca necesarul de personal era vital. "Carenta personalului specializat pe anumite domenii a fost o problema stringenta. Inca de la demararea activitatii noastre in Romania am identificat aceasta problema si am incercat sa ne specializam propriul personal prin diferite cursuri de perfectionare profesionala", precizeaza reprezentantii departamentului de resurse umane.
Astfel, in circa patru ani de la intrarea in Romania, Summa si-a crescut constant numarul de angajati, acest lucru fiind o consecinta a preluarii unui numar mai mare de proiecte. Pentru perioada urmatoare compania are insa in vedere in special perfectionarea angajatilor existenti, si nu atragerea unora noi.
"Nu suntem interesati atat de o crestere masiva a numarului de angajati, cat de perfectionarea celor care deja lucreaza in companie. Cu siguranta ca pe masura ce cifra de afaceri creste si numarul de angajati va fi sporit, dar preferam o crestere constanta care ne permite asimilarea noilor angajati", spun reprezentantii departamentului de resurse umane. Criza de persoanal din constructii, in special lipsa persoanelor specializate, nu pare sa se rezolve de la sine, astfel incat calea de iesire a companiilor pare sa fie investirea in pregatire anganjatilor.
"Nu cred ca exista un trend ascendent in ceea ce priveste criza de oameni din acest sector. Atunci cand orasul se dezvolta an de an este clar ca piata fortei de munca este in fierbere. Sectorul constructiilor a fost si este unul dintre cele mai generoase in oferirea locurilor de munca. Speram insa ca invatamantul si dorinta tinerilor sa fie in masura sa tina pasul cu oferta", constata reprezentantii departamentului de resurse umane.
Summa Romania este formata din angati tineri, a caror medie de varsta este de 32 de ani. "Nu varsta iti aduce neaparat experienta. Nu am stabilit niciodata varsta ca fiind un criteriu la angajare", mai spun reprezentantii departamentului de resurse umane al Summa.
Pregatirea personalului este foarte importanta atunci cand forta de munca nu este specializata. In acest caz, sumele investite de companii pentru specializare cresc.
"Anual, membrii Consiliului de Administratie, la sugestia departamentului de resurse umane, aloca un procent din cheltuielile de personal pentru activitatile de instruire si dezvoltare. Anul acesta angajatii Summa Romania beneficiaza de aproximativ 2% din cheltuielile de personal pentru aceste activitati. Investitia va fi categoric progresiva, mergand in paralel cu dezvoltarea companiei in particular si a pietei de munca romanesti in general, iar piata cere imperativ o calitate a serviciilor crescanda", afirma reprezentantii companiei.


20% din angajati sunt expati
Summa Romania face parte din grupul de origine turca Summa International, astfel ca nu este o coincidenta faptul ca dintre cei 300 de angajati ai companiei circa 60 sunt expati. Reprezentantii companiei considera insa termenul de expat perimat.
"Avem expati in companie, dar preferam sa nu ii numim asa. Globalizarea a sters granitele dintre tari lasand loc doar pentru compententa profesionala, care de altfel a si fost factorul decizional in aducerea lor in companie. Nu cred ca vreunul dintre ei s-a simtit intr-adevar expat in Summa Romania".
Printre training-urile pe care compania le pune la dispozitia angajatilor se numara cursuri mai simple precum cele de engleza, dar si cursuri complexe precum cele de dezvoltare si reconversie profesionala. "Este obligatia si interesul nostru sa identificam nevoile angajatilor si ale companiei si sa incercam, prin training-uri, sa atingem gradul de performanta propus", spun acestia.
Motivarea angajatilor se realizeaza atat prin salarii, cat si prin dezvoltarea sentimentului de apartenenta. Dupa cum spun reprezentantii departamentului de resurse umane al companiei Summa, daca individul constientizeaza ca evolueaza continuu si structura in cadrul careia isi desfasoara activitatea il solicita in sens pozitiv, mediul de lucru va constitui pentru el o provocare constanta, careia va dori sa ii faca fata. "Motivam angajatii si prin salarizare, recompense financiare si non-financiare, promovari si perfectionari", precizeaza ei.
O modalitate de motivare a angajatilor este si recrutarea interna. In acest fel, acestia simt ca se pot dezvolta in cadrul companiei din care fac parte. "Incercam intotdeauna sa recrutam persoanele din conducere din cadrul angajatilor. Una dintre principalele cerinte pentru a ocupa un loc in conducere este apartenenta puternica la organizatie. Nu poti fi manager in Summa Romania daca nu ai o viziune clara a afacerilor prezente si viitoare, daca nu esti orientat spre client, daca nu iei decizii eficient si rapid si daca nu ai abilitatea sa gestionezi resursele companiei, ale personalului si cele proprii", afirma reprezentantii Summa.
Reprezentantii Summa mai considera ca pentru a fi angajat al companiei trebuie sa indeplinesti cateva cerinte de baza. Acestea sunt adaptabilitatea, dorinta de a progresa, lucrul in echipa, organizarea si punctualitatea. Compania a inregistrat anul trecut o fluctuatie de personal de 20%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO