Business Construct

Obiecte sanitare: Exportul, sursa de creste re cand piata stagneaza

Obiecte sanitare: Exportul, sursa de creste re cand piata stagneaza

Mondial - Villeroy & Boch Group exporta in principal produse ale colectiilor de lux, iar pentru piata interna vinde preponderent produse marca Mondial, adresate clasei medii

29.10.2008, 17:33 712

Germanii de la Villeroy & Boch estimeaza ca potentialul de crestere al pietei de obiecte sanitare este mai mare in Romania decat in tarile din regiune, doar daca luam in considerare statisticile care arata ca jumatate din populatie nu are apa curenta. Insa pentru ca piata de profil sa se dezvolte trebuie sa creasca puterea de cumparare si sa se intensifice investitiile imobiliare.

"Cresterea pietei de profil nu va fi dictata strict de nevoia de a construi sau moderniza, ci si de dezvoltarea economica viitoare si respectiv de puterea de cumparare a populatiei, context in care estimam o crestere a pietei de aproximativ 10-12%. Ceea ce ne dorim insa este o crestere a pretentiilor calitative ale pietei, ale cumparatorului final, dar si ale dezvoltatorilor de proiecte", a declarat Sorin Garz, country manager al companiei Mondial - Villeroy & Boch Group, divizia locala a grupului german Villeroy & Boch.
Compania din Lugoj are o capacitate de productie de circa 1,2 milioane de bucati pe an, din care exportul reprezinta aproximativ 75,5% pentru produsele sanitare (vase WC, chiuvete) si 100% pentru produsele wellness (cazi, cabine de dus).
Mondial - Villeroy & Boch Group exporta in principal produse ale colectiilor de lux, iar pentru piata interna vinde preponderent produse marca Mondial, adresate clasei medii. Compania a inregistrat anul trecut o crestere a cifrei de afaceri de 5,2%, ajungand la 33,2 milioane de euro. In perioada ianuarie - iunie 2008, Mondial a inregistrat vanzari in valoare de 19 milioane euro, in crestere cu 10,5% fata de aceeasi perioada din 2007.
"Pentru 2008, estimam acelasi trend ascendent ca in 2007, atat in ceea ce priveste cifra de afaceri, cat si profitul. Strict pe piata interna (n.red.- unde compania vinde in principal marca Mondial) cresterea se apropie de 20%", afirma Garz.
 
Targetul Mondial: dezvoltatorii imobiliari. Strategia de dezvoltare a companiei Mondial - Villeroy & Boch Group presupune dezvoltarea si capitalizarea brandurilor Villeroy & Boch si respectiv Mondial, compania investind anul acesta circa 2 milioane de euro in dezvoltarea afacerilor.
"Am intrat deja pe noi segmente de piata prin introducerea produselor premium ale brandului Villeroy & Boch care au devenit o prezenta recunoscuta in Romania. In contextul dezvoltarii imobiliare din Romania, segmentul caruia ii vom acorda o atentie deosebita este segmentul «project business»", explica reprezentantii Mondial - Villeroy & Boch Group. Investitiile companiei in dezvoltarea capacitatilor de productie si logistice pentru 2009 se vor ridica la peste 3 milioane de euro.
Compania detine o cota de piata de circa 42% la nivelul anului trecut, potrivit propriilor estimari, care se va mentine si anul acesta. "O stagnare anul acesta, in acest domeniu, nu ar mira pe nimeni datorita decalajului relativ mare dintre volumul general al constructiilor si cel al finisarilor aferente", spune Sorin Garz.
In contextul stagnarii pietei, compania nu va ajusta bugetul, dar va stabili alte strategii. "Vom avea o abordare extrem de maleabila a productiei si logisticii, capabila sa ne permita o deschidere mai mare spre noi piete de export. Nu este in intentia noastra sa reducem bugetele. Cheia depasirii crizelor nu sta neaparat in "a taia", ci mai degraba in a gasi solutii alternative, ceea ce, in cazul nostru, inseamna piete de desfacere", afirma managerul Mondial - Villeroy & Boch.
Compania detine o fabrica la Lugoj, unde produce obiecte sanitare, armaturi, cazi de baie si cabine de dus. Firma face parte din grupul german Villeroy& Boch, care controleaza 99,5% din capital. Germanii au achizitionat in anul 1996 pachetul
majoritar al companiei Mondial, in cadrul unei tranzactii de circa 10 milioane de euro, iar ulterior au mai investit peste 25 de milioane de euro. Villeroy& Boch, cu sediul central in Germania, la Mettlach, are 24 de fabrici de productie situate in 12 tari europene, in Mexic si Thailanda.
 
Competitorii anunta investitii in productie. Grupul spaniol Roca, unul dintre cei mai mari producatori de obiecte sanitare din lume, si-ar putea extinde capacitatea de productie din Romania pentru a-si indeplini obiectivul de a detine in urmatorii trei ani 25% din segmentul de lux al pietei de profil, in conditiile in care compania este prezenta acum doar pe segmentul mediu. Spaniolii detin un teren de cinci hectare in zona Militari din Bucuresti, achizitionat de la grupul austriac Lasselsberger, teren situat langa actuala lor unitate de productie, fosta Cesarom Bucuresti.
Roca a achizitionat in 2006 divizia de obiecte sanitare a companiei Cesarom, in urma unei tranzactii care s-a ridicat la circa 8 milioane de euro. Achizitia a facut parte dintr-o tranzactie mai ampla, de 29 milioane de euro, prin care Roca a preluat si producatorul croat Inker, controlat tot de grupul austriac Lasselsberger.
Roca este deocamdata prezenta pe piata locala doar prin brandul Inker, care este destinat segmentului mediu controland aproximativ 27% din piata, dar intentioneaza ca in urmatorii trei ani sa detina o cota de 25% din piata obiectelor sanitare de lux prin intermediul brandului Roca, unde principalul competitor este Villeroy & Boch. 
Compania estimeaza pentru anul acesta o crestere a cifrei de afaceri de 20% fata de anul precedent, pana la circa 8,5 milioane de euro.
Roca va produce in Romania obiecte sanitare de baie si cadite de dus din acril si din otel. Dupa introducerea productiei de obiecte de lux in Romania, compania va fabrica de asemenea obiecte sanitare din portelan sticlos, produse pentru hidromasaj, robineti si accesorii pentru baie.
Un alt jucator important de pe piata este compania Cersanit, fosta Romanceram, care a investit peste 15 milioane de euro in dezvoltarea capacitatilor de productie detinute in orasul Roman, potrivit ultimelor informatii disponibile.
Grupul polonez Cersanit a achizitionat in 2006 compania Romanceram, in cadrul unei tranzactii care s-a ridicat la circa 3 milioane de euro.
Romanceram a fost infiintata in 1955 si a avut ca activitate initiala producerea de materiale pentru constructii: blocuri de zidarie, tuburi din beton armat precomprimat, caramizi, placi ceramice pentru placari exterioare si placi ceramice pentru sobe. Productia de obiecte sanitare a inceput abia in 1982.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO