Business Construct

Strategie: Cum sa vinzi mai scump in criza

Strategie: Cum sa vinzi mai scump in criza
14.12.2009, 15:12 374

Una dintre companiile active pe piata materialelor deconstructii, Lindab Romania, subsidiara grupului suedez omonim,specializata in productia de materiale de constructii metalice,si-a extins de curand portofoliul de produse prin lansarea LindabRoca, tigle metalice cu acoperire granulata, un produs premium, denisa, clientii interesati de acest tip de tigla fiind consideratimai putin afectati de criza si care inca mai dispun delichiditati.

Deciziacompaniei de a intra pe un nou segment de piata cu un produspremium, in conditiile in care piata tiglelor metalice esteestimata sa scada cu aproape 35% in acest an fata de anul trecut,pare nebunie, insa explicatia este cat se poate de simpla.

"In conditiile in care piata scade, cel mai important lucru estesa cresti numarul de clienti. In plus, piata de produse premium ascazut mai putin decat cea a produselor standard sau economice. Asaca am vazut oportunitatea de a ne creste cota de piata pe acestsegment, iar in doi ani ne propunem sa devenim jucatorul principalpe piata de tigle metalice cu acoperire granulata", a explicatAndrei Sulyok, directorul general al Lindab Romania, un business de63 milioane de euro anul trecut.

Pretul se ridica pana la 18 euro pe metru patrat, cost care nuinclude si accesoriile, fiind astfel una dintre cele mai scumpetigle metalice prezente pe piata de profil romaneasca. "Preturilevariaza intre 7,7 euro si 8,8 euro pe bucata, pentru acoperireaunui metru patrat fiind nevoie de aproximativ 2,1 bucati. Suntprintre cele mai scumpe tigle metalice de pe piata. In plus fata detigla propriu-zisa, mai sunt si accesoriile, care pot reprezentapana la 70% din sistem", a declarat Ioan Farcas, directorul dedezvoltare produse din cadrul Lindab.

Tiglele metalice cu acoperire de piatra granulata detin opondere de aproximativ 3% din totalul pietei de tigle metalice,echivalentul a maxim 5 milioane de euro, in conditiile in carepiata de profil s-a ridicat anul trecut la putin peste 90 demilioane de euro. Pentru acest an, pentru piata de tigle metalicecu acoperire granulata reprezentantii Lindab estimeaza o scadere involum de maximum 10%, la 313.400 de metri patrati.

Compensatie partiala. Lansarea noului produs nuva concentra insa toata atentia companiei, Lindab Roca nedevenindun produs principal al companiei in Romania, cu atat mai mult cucat nu are forta sa compenseze foarte mult scaderea vanzarilor pecelelalte divizii, respectiv profile metalice si ventilatii.

"Am lansat produsul pentru ca putem. Avem sustinerea grupului side altfel lansarea Lindab Roca este un proiect pilot, care sedesfasoara doar in Romania. Produsul nu vadeveni unul principal in portofoliul nostru si nici nu ne-amstabilit o tinta de vanzari pentru anul viitor", a apreciatSulyok.

Pentru acest produs, compania are pana in prezent 15 comenzi, involum de peste 3.500 de metri patrati, valoarea medie acontractelor fiind astfel de aproximativ 63.000 de euro, cost carenu include insa si pretul accesoriilor.

"Nu este un produs destinat dezvoltatorilor imobiliari sievident ca nu ei sunt clientii. Produsul se adreseaza caselor devacanta sau resedintelor celor care isi permit sa plateasca atat",a adaugat Sulyok.

Compania se va concentra anul viitor si pe crestereavizibilitatii in piata a Lindab, prin campanii publicitare maiagresive, directorul Linbab precizand ca pentru 2010 ia in calcul odublare a bugetului de marketing, fara sa precizeze insa sumaexacta.

"Anul viitor dublam bugetul de marketing al Lindab si deja neconcentram pe campanii care sa creasca notorietatea branduluiLindab in Romania. Colaboram in principal cu partenerii nostri,unde am instalat deja standuri speciale pentru tiglele Roca si nune oprim aici", a incheiat Sulyok.

Cauta clienti in vest. Compania SommeringInstall, specializata in domeniul instalatiilor si detinuta de omulde afaceri Rudolf Sommer, nu are insa in vedere campanii agresivede promovare a produselor companiei, ci se orienteaza catreconsolidarea afacerilor prin achizitia unei firme de acelasi profildin vestul tarii.

Initial, la inceputul anului intentiona sa aloce circa100.000-500.000 de euro pentru promovarea unei pompe de caldura pegaz, insa ulterior a amanat aceasta strategie in favoareaconsolidarii operatiunilor din vestul tarii.

"Zona Ardealului este o zona foarte vasta, care este prea putinacoperita de companie din sediul de la Bucuresti. Cunoastem bineconcurenta de aici, dar avem nevoie si de altceva. Din acest motivurmarim achizitiaunei companii romanesti de acelasi profil la Cluj, unde suntem innegocieri si pentru incheierea unui contract de lucrari la unhotel, in valoare de trei milioane de euro. Alte zone importantedin tara, precum centrul sau estul, pot fi acoperite cu usurintadin Capitala", a explicat Sommer. El detine un business de 25milioane de euro, care va scadea cu 20% in 2009.

Achizitia companiei clujene nu este conditionata insa deincheierea contractului de lucrari, iar valoarea tranzactiei seridica la maximum un milion de euro. Tranzactia ar putea fiincheiata pana la sfarsitul anului.

"Decizia de a achizitiona firma din Cluj nu depinde deincheierea contractului. Daca nu vom incheia contractul de lucrari,tranzactia tot se va realiza, dar nu in aceleasi conditii. Maastept ca negocierile sa fie finalizate pana la sfarsitul anului",a adaugat Sommer.

Inplus fata de achizitia noii companii, Sommering Install se vaconcentra de asemenea catre promovarea sistemelor de incalzire cupompe de caldura marca Aisin, parte a grupului japonez Toyota,echipamente mai costisitoare decat alte sisteme traditionale,precum cele cu lemn.

"Nu ducem neaparat o politica de promovare a produselor maiscumpe, dar sistemele de incalzire cu pompe de caldura suntintr-adevar sisteme mai costisitoare si pana obisnuiesti piata cuun astfel de produs oricum pierzi timp. La fel de bine il potipierde pe timp de criza", a explicat Sommer.

Si consolidarea afacerii prin achizitia unei noi firme la Clujsi promovarea produselor de ultima tehnologie si scumpe au osingura motivatie pentru Sommer: "Esential in vremurile de astazieste sa atragi clienti si sa inchei contracte, indiferent de cum ofaci".

La unison: 2010 va fi mai rau. Ambii executivisunt de parere ca anul viitor va fi mult mai greu decat anulacesta, in conditiile in care in 2009 n-au inceput aproape delocconstructii noi, iar 2010 va fi intr-adevar un an al supravietuiriipe piata constructiilor.

"2009, oricat de negru si de dificil a parut pana acum, nu se vacompara cu anul viitor. Anul acesta a fost salvat de constructiileincepute in 2008 si care trebuiau finalizate. In conditiile in carein 2009 in Romania s-a construit mult mai putin sau chiar deloc,perspectiva pentru anul urmator nu este deloc una optimista",considera Sulyok de la Lindab.

Si Sommer considera ca scaderea numarului de constructii noi inRomania in acest an va influenta in mod dramatic piata anulviitor.

"2010 cu siguranta va fi mult mai greu decat anul acesta, incare oricum estimez o scadere a afacerilor Sommering cu 20%. Nu s-aconstruit aproape nimic anul acesta, nu sunt proiecte si va trebuiintr-un fel sa facem rost de cele putine cate vor aparea. Daca estenevoie, mergem si in afara tarii dupa proiecte", a spus Sommer.

Pana in prezent Sommering Install nu a incheiat niciun contractde lucrari inafara Romaniei, in vara acestui an pierzand licitatiapentru lucrarile la doua aeroporturi din Bulgaria.

Exista sanse insa ca compania sa incheie un contract in Armenia,la finalul acestui an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO