Business Construct

Termopane de 500 mil. euro

Termopane de 500 mil. euro

Autor: Ioan Dornescu

24.11.2011, 00:03 459

Piaţa de tâmplărie termoizolantă şi faţade cortină s-a ridicat la 300-350 milioane euro în primele nouă luni din 2011 şi s-ar putea menţine pentru întregul an la nivelul de 500 milioane euro consemnat în 2010, potrivit estimărilor patronatului de profil, care arată că în lipsa unor investiţii mari este dificil ca sectorul să poată genera creşteri.

Cu o evoluţie spectaculoasă până la apariţia crizei, piaţa de tâmplărie termoizolantă a cunoscut scăderi abrupte după intrarea în recesiune, însoţite de reducerea cu peste 25% a numărului de jucători. Astfel, dacă în 2008 valoarea pieţei de tâmplărie termoizolantă şi faţade cortină era de 1,1 miliarde de euro, în 2009 vân­zările s-au înjumătăţit, la 600 de milioane euro, iar un an mai târziu au mai pierdut 100 de milioane euro, ajungând la jumătate de miliard de euro.

Totodată, din cei peste 5.000 de jucă­tori care activau pe piaţă în anul 2008, anul trecut mai existau circa 3.700 - 3.800 de firme.

Piaţa de tâmplărie izolantă include ferestre, uşi şi faţade cortină, materialele folosite fiind PVC, aluminiu, lemn stratificat, oţel şi vitraj izolant. Sectorul rezidenţial este susţinut de ferestrele din PVC, iar pentru segmentul de business este folosit preponderent aluminiul, în timp ce lemnul are cea mai mică pondere în producţie.

"Piaţa de tâmplărie termoizolantă de anul acesta este în continuare instabilă, cu un grad crescut de imprevizibilitate, fapt pentru care trebuie să ne adaptăm periodic strategia de business. Nu putem vorbi deci de creşteri substanţiale faţă de 2010, într-un scenariu optimist putem discuta de o piaţă care să atingă pragul de anul trecut", a afirmat directorul general al producătorului de profiluri PVC Gealan România, Aurel Vlaicu.

După evoluţia din primele nouă luni, compania îşi menţine estimarea de creştere uşoară a afacerilor în 2011, de la 153 de milioane lei (36 mil. euro) anul trecut. În businessul de profil a predominat întotdeauna cererea pe segmentul rezidenţial, dar în 2012 este posibil ca piaţa să înregistreze creşteri pe fondul accelerării investi­ţi­ilor publice şi al reluării lucrărilor pe seg­mentul comercial sau al celor de infrastructură, a adăugat Vlaicu.

Menţinerea pie­ţei la nivelul de 500 mil. euro în 2011 ar asigura, în contextul economic actual, păs­trarea la un ni­vel minim, satis­fă­cător, a ca­­­pa­­­ci­tă­­ţi­lor de pro­­­ducţie, sus­ţi­­­ne pre­­şe­din­te­le Patronatu­lui Produ­că­­t­o­ri­lor de Tâm­­plărie Ter­­­­mo­izo­lantă (PPTT), Valentin Petrescu. El spune că o estimare corectă privind evolu­ţia pieţei în 2012 este dificil de avansat, dar o creştere a investiţiilor în construcţii ar avea consecinţe pozitive şi în sectorul de tâmplărie termoizolantă.

După reduceri semnificative, companiile spun că nu mai pot opera scăderi su­plimentare de preţ deoarece acest lucru ar antrena diminuarea calităţii pro­du­selor executate. "Pentru perioada ur­mătoare prioritară rămâne menţinerea preţurilor la actualul nivel şi răspândirea informaţiilor corecte privind scăderea preţurilor sub această limită şi consecin­ţele privind nivelul de calitate al pro­duse­lor care pot fi oferite la preţuri mai mici decât cele actuale", a spus Petrescu.

Din punct de vedere geografic, cele mai mari vânzări sunt consemnate în Bucureşti şi Ilfov, urmate mai apoi de Banat şi Transilvania, în vreme ce regiunea Mol­dovei se situează la un nivel mai scăzut.

Pentru piaţa de tâmplărie termoizolantă, la fel cum este cazul altor segmente ale sectorului de construcţii, declinul puternic

înregistrat după venirea crizei pare să se fi temperat în 2011.

În ciuda stabilizării din acest an, perspectivele pentru 2012 nu sunt deocamdată clar definite, evoluţia vânzărilor depinzând atât de curajul şi disponibilitatea financiară a consumatorului privat, cât şi de proiectele de investiţii implementate de stat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO