Business Hi-Tech

Au pornit de la zero şi au ajuns la trei miliarde de dolari, vânzând armuri şi puteri speciale pe internet

Au pornit de la zero şi au ajuns la trei miliarde de...

Autor: Cătălina Butan

20.10.2013, 13:14 4006

În 2010, Petteri Koponen, un tânăr investitor în start-up-uri, se întâlnea într-un birou de la periferia capitalei Finlandei, Helsinki, cu o echipă de dezvoltatori de aplicaţii mobile care îşi lansau compania Supercell.

“Era doar o cameră cu câteva ferestre foarte mici. În acea vreme, nici măcar nu aveau scaune pentru toate persoanele iar Ikka Paananen, unul dintre co-fondatori, folosea o cutie de carton drept masă pentru a prezenta planurile companiei”, îşi aminteşte Koponen.

În luna aprilie a acestui an valoarea companiei Supercell era estimată la 770 de milioane de dolari, potrivit companiei de cercetări tehnologice Rutberg, citată de Wall Street Journal. Şase luni mai târziu valoarea companiei a explodat cu 289%, la 3 miliarde de dolari, devenind cel mai valoros dezvoltator de aplicaţii mobile, potrivit surselor menţionate anterior.

Săptămâna trecută, operatorul telecom SoftBank Corp. a cumpărat cu 1,5 mliarde de dolari 51% din compania finlandeză, care a dezvoltat două jocuri şi are în jur de 100 de angajaţi. Este cea mai mare investiţie din toate timpurile într-o companie dezvoltatoare de aplicaţii pentru telefoane mobile, potrivit Rutberg & Co. Wall Street Journal scrie că doi dintre co-fondatorii Supercell vor câştiga fiecare 200 de milioane de dolari.

Supercell face parte din mulţimea de noi companii dezvoltatoare de aplicaţii care generează valoare adăugată semnificativă bazându-se pe reţele de distribuţie, precum Apple sau Facebook. Dar spre deosebire de “semenii săi”, Supercell este profitabilă. Compania permite utilizatorilor de jocuri să downloadeze şi să se joace gratuit şi ii taxează doar pentru “aplicaţii extra”, precum arme sau puteri speciale care cresc viteza jocului. Supercell a mizat foarte mult pe expansiunea tabletelor şi şi-a creat produsele special pentru aceste dispozitive fără să fie afectată astfel de trecerea de la calculatoare la tablete şi smartphone-uri, tendinţă care a pus stăpânire pe piaţa utilizatorilor de jocuri video.

10% din utilizatorii Supercell achiziţionează aplicaţii extra, cu mult peste media pieţei. Anul trecut, compania a făcut un profit de peste 40 de cenţi la fiecare dolar vândut, respectiv 40,3 milioane de dolari la vânzări de 105 milioane de dolari.

Succesul lui Supercell vine de la două jocuri lansate pe piaţă: “Hay day”, o aplicaţie prin care utilizatorii îşi pot face propria fermă virtuală şi “Clash of Clans”, un joc de lupte. Ambele au fost lansate pe sistemele de operare iOS, ale gadgeturilor Apple, iar “Cash of CLas” a fost recent lansat pe Android, sistemul celor de la Google, într-o încercare de a ataca piaţa asiatică.

De la lansarea celor două produse, Supercell s-a transformat de la un start-up timid la una dintre companiile cu cea mai mare creştere din industria jocurilor video, vânzările sale urcând de la 203.000 de dolari în 2011 la 105 milioane de dolari, anul următor. În primul trimestru al acestui an, vânzările s-au ridicat la 178 de milioane.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO