Business Hi-Tech

Blinkx isi propune sa fie un Google al filmelor de pe net

09.05.2008, 20:32 22

Internetul abunda in filme in format digital, insa utilizatorii se confrunta cu o problema ce parea greu de rezolvat: clipurile sunt greu de gasit. Totusi, se pare ca exista o solutie. In opinia lui Suranga Chandratillake, directorul executiv si fondator al Blinkx, un site specializat in cautarea de filme online, ceea ce este necesar este organizarea continutului video de pe internet, folosind ceea ce acesta a numit, "un ghid TV electronic".
Atunci cand un utilizator acceseaza site-ul Blinkx, el vizualizeaza un mozaic format din mai multe filmulete care ruleaza fara sonor si care pot fi accesate cu un simplu click. Astfel, utilizatorul poate alege unul din filmulete sau poate tipari cuvinte cheie referitoare la un anume eveniment. Site-ul ofera imagini video cu ultimele stiri, dar de asemenea si un numar de alte stiri despre acelasi subiect oferite de catre agentii de presa precum BBC sau CNN. Numarul de filme aparute pe internet a crescut foarte mult in ultima vreme, mai ales pe site-uri sociale precum MySpace sau YouTube, dar si pe pagini web de stiri sau chiar divertisment. Acest lucru este posibil datorita tehnologiei broadband sau a retelelor Wi-Fi si a stocarii gratuite.
Diferenta dintre Blinkx si YouTube este ca acesta din urma ofera informatii strict din reteaua proprie, cum este si cazul CNN, spre exemplu. Blinkx, pe de alta parte, poate accesa si oferi imagini si filme dintr-o multitudine de surse diferite, avand mai mult de 200 de parteneri media, printre care se numara Reuters, HBO, PBS, The New York Times sau chiar YouTube. Potrivit declaratiilor lui Chandratillake, Blinkx are acces la sute de mii de site-uri de unde procura informatii. "Astfel, site-ul devine un motor de cautare, poarta pentru tot acest continut de informatii", a mai adaugat el.
In momentul de fata, afacerile video online reprezinta mai mult de 60 de procente din traficul de pe internet, potrivit CacheLogic, companie ce comercializeaza sisteme de distributie online pentru furnizorii de servicii web.
Motoare de cautare pe baza de text precum Google nu sunt foarte eficiente in a oferi informatii video. Acest lucru se datoreaza faptului ca Google, dar si alte motoare de cautare nu cauta filme in sine, ci mai degraba cuvinte din titlu asociate cu acestea.
Multe companii au incercat sa realizeze motoare de cautare video folosind o metoda numita "metadata video search". Aceasta citeste cuvinte ce sunt corelate cu un anume film. Dezavantajul acesteia este ca nu intotdeauna ofera informatii reale despre subiectul filmului respectiv. Metoda aceasta nu este foarte satisfacatoare, deoarece multe filme au o descriere sumara sau chiar nicio descriere. Potrivit aceleiasi surse, modul de abordare al Blinkx consta in a folosi metoda metadata video search, dar de asemenea si o analiza vizuala a respectivelor informatii video si o cautare dupa continutul audio al filmelor. Site-ul Blinkx a strans sume de pana la 12,5 milioane de dolari (7,90 milioane de euro) de la investitori. O mare parte din veniturile acesteia sunt furnizate din contractele de licentiere a tehnologiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO