Business Hi-Tech

Cablul isi continua declinul, in timp ce serviciile prin satelit isi tripleaza clientii

Cablul isi continua declinul, in timp ce serviciile prin satelit isi tripleaza clientii

Click pentru imaginea intreaga

12.05.2008, 18:54 20

Numarul de clienti ai serviciilor de televiziune prin cablu (CATV) a scazut anul trecut cu peste 230.000 de utilizatori (6,26%) la 3,55 milioane, piata continuandu-si astfel declinul demarat in a doua parte a anului 2006, conform datelor publicate de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI).
Primii doi jucatori de pe piata CATV, RCS&RDS si UPC, au impreuna circa 2,5 milioane de clienti - restul pietei fiind impartit intre un numar de 566 de operatori, dintre care unul din cei mai mari este Digital Cable Systems, detinut de AIG.
Datele arbitrului pietei telecom arata ca tendinta de consolidare a pietei locale CATV a continuat in 2007, numarul de furnizori de servicii scazand de la 626 la finele lui 2006 la 566 la finele anului trecut. O parte dintre operatori au fost achizitionati de RCS&RDS si UPC.
Numarul de clienti din mediul rural pentru serviciile de cablu analogic a scazut anul trecut cu 100.000 de utilizatori la 0,8 milioane, in timp ce in mediul urban numarul de clienti a avansat usor, cu 30.000 de utilizatori, la 2,7 milioane.
Pe de alta parte, cel mai dinamic segment al pietei de servicii TV al fost cel al televiziunii prin satelit, care a inregistrat anul trecut cea mai mare crestere a numarului de utilizatori din istorie, de la 0,6 milioane la finele lui 2006 la 1,7 milioane.
Cresterea cu 1,1 milioane sau 177% a numarului de utilizatori pe serviciile de televiziune prin satelit poate fi explicata atat prin intrarea agresiva pe piata a Romtelecom cu serviciul Dolce - care a declansat un razboi al ofertelor, dar si prin faptul ca televiziunea prin satelit poate fi accesata aproape din orice locatie, inclusiv cele izolate, fapt care nu este posibil prin serviciile de cablu TV.
Tarifele, care s-au situat pe un trend descendent anul trecut, au ajuns sa fie in unele cazuri de aproape doua ori mai mici decat cablul TV, fapt care a stimulat puternic cererea. Astfel, serviciile de televiziune prin satelit au ajuns in doar doi ani la o cota de 32,4% din piata serviciilor TV, dupa ce la finele anului 2005 aveau o cota de doar 4%.
Numarul utilizatorilor de servicii de televiziune IP (prin protocol internet - IPTV) a crescut de peste trei ori anul trecut, insa numarul de utilizatori ramane redus. Astfel, numarul de clienti de servicii IPTV a crescut de la 80 la finele lui 2006, la 250 la sfarsitul anului trecut. Singurul furnizor de servicii IPTV din Romania era anul trecut compania Ines Group. Romtelecom a anuntat planuri de lansare a unui serviciu IPTV.

UPC pregateste lansarea unui recorder digital

Compania UPC Romania, care isi disputa cu RCS&RDS pozitia de lider al pietei locale de servicii TV prin cablu, va include in acest an in portofoliul de produse si un recorder video digital (Digital Video Recorder - DVR) si va lansa de asemenea servicii de mesagerie si jocuri, accesibile prin intermediul televizorului, a declarat Jack Mikaloff, CEO al UPC Romania.
DVR-ul este un dispozitiv care le permite utilizatorilor sa inregistreze emisiuni TV pentru a le urmari ulterior in limita capacitatii de stocare pe care o are echipamentul. Echipamentul poate fi programat sa inregistreze anumite emisiuni (filme, meciuri etc.), ce pot fi vizualizate ulterior. DVR-ul poate fi setat sa inregistreze si programele urmarite live, astfel ca utilizatorii pot "opri" difuzarea unei emisiuni si sa continue sa vada continuarea acesteia oricand doresc - ca si cum acestea ar fi rulate de pe un DVD. In Irlanda, spre exemplu, UPC a lansat un DVR cu o capacitate de 160 GB de date, pe care pot fi stocate pana la 80 de ore de transmisiuni TV.
Serviciile de acest tip sunt furnizate clientilor de servicii de cablu digital pe care UPC vrea sa le extinda in Romania, in acest an, in majoritatea oraselor in care opereaza.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO