Business Hi-Tech

Cand legile privind drepturile de autor sunt mai restrictive decat trebuie

02.10.2006, 15:18 13

Toata lumea are de pierdut cand lucrurile de care ar trebui sa ne bucuram ne sunt interzise fara un motiv anume.
Cand cumperi un player Zune de la Microsoft prietenii tai pot sa se bucure de piesele tale datorita retelei wireless. Cu toate acestea, Microsoft, in mod evident preocupat de ceea ce companiile de inregistrari cred despre asta, a decis ca poti sa asculti piesa transferata de trei ori si apoi sa nu o mai asculti deloc, scrie BBC.
Acest lucru se datoreaza codului de protectie la copiere care se afla in orice player, chiar daca piesele in sine au fost sau nu protejate de drepturile sistemului digital de management al drepturilor.
Restrictiile se vor aplica astfel fiecarei melodii sau fisier audio transferat, fara a verifica daca piesele sunt sau nu protejate de copyright. Vor fi blocate si melodiile care se afla sub licenta Creative Commons ce permit copierea si folosirea pieselor de catre mai multi utilizatori.
Pe blogul Zune Insider, Cesar Menendez, angajat al Microsoft, argumenteaza ca playerul nu impune restrictii fisierelor neprotejate.
Chiar si asa, oamenii de la Creative Commons pun intrebari ciudate despre aceasta despicare a firului in patru.
Este putin probabil ca Microsoft isi va schimba pozitia chiar daca acest lucru inseamna sa gaseasca o bresa in conditiile licentei; probabil ca oamenii vor fi rugati sa nu transfere materiale ce sunt sub licenta Creative Commons, iar utilizatorii vor avea responsabilitatea de a gasi alte metode de transfer.
Acest fel rigid de management al fisierelor dezvaluie un adevarat pericol pentru fiecare dintre noi.
Este una din caile prin care dot.commons, colectia de materiale fara copyright sau aflate sub o licenta care permite copierea sau refolosirea, este marginalizat in favoarea unui continut protejat.
Oricine alege o licenta Creative Commons trebuie sa stie ca munca sa va fi disponibila tuturor.
In acest caz, intentiile autorului trebuie respectate.
Cu toate acestea Microsoft a ales sa nu onoreze aceasta cerere, ba mai mult, a decis sa aplice aceleasi restrictii materialelor fara copyright.
Domeniul public nu este nici bine inteles, nici aparat si se afla sub presiunea constanta a celor care au ingradit toate operele imaginatiei umane si cauta solutia intr-o combinatie de legi ale copyright-ului si masuri tehnologice de protectie.
Acest lucru se intampla si pentru ca este dificil sa stabilesti daca o opera de arta apartine domeniului public si, din moment ce regulile difera, statutul celor mai multe este pus sub semnul intrebarii.
In ciuda acestei lipse de constientizare, este dificil sa subminezi importanta domeniului public sau sa exagerezi daunele provocate de recentele miscari de a a-i diminua meritul, renuntand la copyright. Si acestea nu se refera doar la muzica.
Scriitorii fac apel la domeniul public intr-o serie larga de circumstante, de la romanul "Sotia lui Ahab" al Senei Jeter Naslund, unde personajele sunt apropiate celor din romanul "Moby Dick" al lui Herman Melville; pana la episodul "Povestiri din domeniul public" din serialul "The Simpsons", unde "Odiseea" si "Hamlet" sunt parodiate spre amuzamentul nostru.
Chiar daca exista o nevoie apasatoare de a crea, apara si cultiva un spatiu destinat creativitatii si de a asigura legaturi cat mai cuprinzatoare, observam zilnic din ce in ce mai multe constrangeri.
Legile proiectate sa protejeze interesele autorilor permit acestora sa invaluie drepturile digitale in jurul materialelor publicate si apoi sa urmareasca pe cei care incalca regulile, chiar daca scopul pentru care materialul este folosit este unul admisibil.
Drepturile care ar putea avea aprobarea legii sunt inlocuite cu licente care la randul lor sunt protejate de o legislatie rigida care nu permite apararea corecta.
DVD-urile sunt protejate printr-un sistem de management numit CSS, sistemul de "amestecare" al continutului. Este deci ilegal sa copii un DVD din moment ce acest lucru cere nerespectarea regulilor CSS si a legii precum Actul US Digital Millenium Copyright.
La ce bun un domeniu public inconjurat de un gard electric, cu intrare pazita si gardieni inarmati care au grija ca nimic sa nu fie luat si exploatat in alta parte.
Pentru un scriitor domeniul public reprezinta un spatiu in care gaseste un continut care poate fi exploatat, schimbat sau de care se poate abuza pentru a-l transforma in ceva nou.
Marimea si utilitatea spatiului public depinde in intregime de limitele plasate in monopolul pe care il detin creatorii prin legea copyright-ului, iar daca legea copyright-ului este inlocuita cu o lege si mai restrictiva, atunci acest lucru va avea un efect direct asupra libertatii creativilor. Insa adevaratul pericol in implementarea cu sisteme digitale de management al drepturilor a copyright-ului este inlocuirea unei aplicatiii incurcate a mintii umane cu determinismul rigid al unui sistem bazat pe reguli.
Cei mai multi dintre noi furam fara sfiala munca altora, macar atunci cand cautam idei si materiale cu care sa lucram si avem nevoie de flexibilitatea cu care legile imperfecte de astazi ne ofera posibilitatea de a lucra, respira si de a cauta inspiratie.
Rigiditatea Microsoft, cand vine vorba de transferul pieselor de pe playerul Zune, arata preferinta controlului asupra creativitatii, si asta ar trebui sa fie un semnal de alarma pentru noi ca este timpul sa luptam pentru libertatea de expresie si impotriva acestor limitari moderne.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO