Business Hi-Tech

Casele de discuri rivale ar putea profita din experimentul EMI - Apple iTunes

05.04.2007, 19:38 27

EMI isi asuma un risc devenind prima mare casa de discuri care renunta la sistemul de protectie la copiere a muzicii digitale, iar rivalii mai puternici s-ar putea afla intr-o pozitie ideala pentru a profita, scrie presa internationala.
In urma cu doua zile, EMI a incheiat un parteneriat cu Apple in urma caruia gigantul IT va comercializa muzica digitala fara protectie la copiere (DRM - digital rights management), prin intermediul magazinului online Apple iTunes Music Store.
Sistemul DRM impiedica utilizatorii sa realizeze mai multe copii ale unei melodii, insa diversele implementari ale sistemului au generat probleme de interoperabilitate. Melodiile descarcate de pe iTunes spre exemplu, pot fi redate numai pe dispozitivele iPod.
Industria muzicala a folosit sistemul DRM ca o arma importanta in lupta impotriva pirateriei, insa criticii sustin ca sistemul impune consumatorului prea multe restrictii si ingreuneaza astfel procesul de vanzare. Ca raspuns, oficialii EMI, care deja au emis doua avertizari privind nivelul profitului anul acesta, au declarat ca vor oferi, fara DRM, o varianta imbunatatita calitativ a fisierelor muzicale.
Conform unei surse din industrie, casele de discuri rivale urmaresc cu interes evolutia EMI, dar a subliniat faptul ca absenta unor hit-uri de succes va reduce beneficiile companiei.
Analistul Mark Mulligan considera insa ca decizia EMI va revolutiona industria si se asteapta ca si alte case de discuri sa urmeze exemplul. "EMI nu beneficiaza de suportul unei companii-mama si nu s-a impus in Statele Unite. Trebuie sa fie inovativa", a adaugat Mulligan. Patrick Yau de la Bridgewell este de parere ca initiativa casei de discuri va duce la cresterea veniturilor. "EMI si-a propus ca pana in 2010, 25% din veniturile sale sa provina din vanzari digitale, iar aceasta miscare ii va oferi un impuls", a declarat Yau.
Ieri insa, pretul actiunilor EMI a scazut cu 1,8% in timpul tranzactionarii, sugerand ca investitorii nu cred ca decizia companiei va avea un impact major.
Warner Music Group a precizat ca nu vede logica in a renunta la DRM, dar testeaza comercializarea muzicii fara protectie, iar Universal Music, detinut de Vivendi, a declarat ca experimenteaza de asemenea ideea.
Initial, iTunes va comercializa noul continut media la un pret mai mare per melodie - 1,29 dolari sau 1,29 euro. Albumele imbunatatite calitativ si cele fara DRM vor costa la fel ca inainte.
Analistii industriei considera ca grupul care cu siguranta va avea beneficii este Apple, in prezent sub presiunea Comisiei Europene si a consumatorilor, care critica lipsa de compatibilitate si restrictiile impuse de magazinele iTunes.
Saptamana trecuta, Uniunea Europeana a trimis plangeri oficiale catre Apple si cele patru mari case de discuri (Universal Music, Sony BMG, EMI si Warner Music) deoarece consumatorii pot achizitiona muzica online numai prin intermediul magazinelor iTunes locale si nu au acces la preturile accesibile si o oferta mai variata din alte state.
Comisia nu analizeaza dreptul Apple de a folosi sistemul DRM si nici recentul parteneriat cu EMI. Jonathan Todd, purtatorul de cuvant al comisiei, a declarat ca se ia considerare faptul ca exista o diferenta de pret intre Marea Britanie si unele tari din zona euro si faptul ca utilizatorii nu pot alege cel mai ieftin loc de unde se poate cumpara muzica.


Primul pas

EMI devine prima mare casa de discuri care renunta la sistemul de protectie la copiere a fisierelor, incheind un parteneriat cu Apple in urma caruia va comercializa muzica digitala fara DRM (digital rights management) prin intermediul magazinelor iTunes.

Analistii aproba decizia EMI, sustinand ca ar putea revolutiona industria, alte case de discuri experimentand posibilitatea de a face acelasi pas.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO