Business Hi-Tech

Cate un miliard incasari pentru fiecare an de existenta

02.06.2004, 00:00 25



Cel mai mare producator mondial de echipament pentru retea, acces Internet si comunicatii, Cisco, a implinit saptamana trecuta 20 de ani, ajungand la incasari anuale de 20 de miliarde de dolari pe an.



Doi oameni au dat producatorului de echipament pentru interconectarea calculatoarelor avantul pentru a deveni un gigant multinational.



Primul, John Morgridge, a venit in 1988 la Cisco ca presedinte si director executiv (CEO). El a rezistat in fruntea companiei mai bine de sapte ani, urcand afacerile Cisco de la 5 milioane de dolari pe an pana la 1,2 miliarde $. Morgridge i-a cedat fotoliul lui John Chambers, care ocupa si in prezent cele doua functii. Chambers a urcat in numai noua ani afacerile companiei de la 1,2 miliarde de dolari pe an pana la 20 de miliarde $ astazi.



Valoarea companiei in acest moment este 166,09 miliarde de dolari, iar afacerile cresc. Pe trimestrul doi al anului fiscal 2004 (incheiat la 24 ianuarie), Cisco a avut incasari de 5,4 miliarde de dolari, cu 14,5% mai mari decat in aceeasi perioada a anului trecut. Profitul operational (GAAP) a fost de 1,7 miliarde de dolari.



Adversarii companiei, in special Allied Telesyn si 3Com, spun ca brandul construit de Cisco in timp ii permite companiei sa vanda produsele mult mai scump, chiar daca acestea nu au performantele competitiei. Recent, compania a avut probleme din cauza ca o parte din codul sursa al platformelor software care opereaza echipamentele de retea a fost facuta publica pe Internet, conform The New York Times.





oi studenti au pus bazele afacerii



Compania Cisco a fost fondata in 1984 de doi absolventi ai Standford, Len Bosack si Sandy Lerner, care au inceput sa dezvolte echipamente pentru interconectarea calculatoarelor. Numele companiei l-au ales facand o paralela cu San Francisco, care este poarta de iesire spre Oceanul Pacific, pe scurt, Cisco.



Compania a avut pentru ceva vreme doar un singur produs, iar primul angajat a venit abia in 1986. Recunoasterea eforturilor lor a venit abia in 1987, cand Cisco obtinea o finantare de 2 milioane de dolari de la celebrul grup de investitii in IT Sequoia Capital, care a sprijinit si alte companii IT, precum Apple. In 1991 compania se lista la bursa (NASDAQ), iar apoi a trecut cu bine peste crahul dot-com.





Morgridge si listarea la Bursa



Absolvent al Univestiatii din Wisconsin, cu MBA facut la celebra Stanford University, Morgridge a fost responsabil al companiei Honeywell inainte de a veni la Cisco. El a fost "transerat" in 1988, la patru ani de la infiintarea companiei, venind direct in fotoliul de presedinte si director executiv (CEO). In 1990, cu mult timp inainte ca sectorul high-tech sa inceapa sa creasca exponential, compania s-a listat la bursa. Valoarea companiei dupa primele zile de tranzactionare s-a stabilizat la 244 milioane de dolari.



Boom-ul Internetului a facut din Cisco cea mai "scumpa" companie din lume, la momentul de varf compania valorand 569 de miliarde de dolari (actiunea ajunsese la pretul de 82 de dolari bucata). Crahul dot-com a afectat insa Cisco, reducandu-i valoarea si incasarile cu sume mergand pana la 90%, spun analistii pietei. Cisco a reusit insa sa se redreseze pentru ca marile companii, institutiile publice si Internetul au ramas active, iar toata lumea avea nevoie de solutii pentru conectare. De altfel una din prioritatile lui Morgridge a fost desevirea sectorului public si a institutiilor guvernamentale.



In tot acest timp, Morgridge a ajuns intre timp unul dintre miliardarii invidiati ai lumii IT. Averea sa este estimata de expertii revistei Fortune la 2 miliarde de dolari anul acesta. El este membru in numeroase comitete si comisii, precum Business Executives for National Security sau Consiliul Director al Standford.





Chambers, cel mai influent CEO din lume



John Chambers, care este licentiat in drept si are un MBA de la West Virginia University, a lucrat opt ani la Wang Laboratories in cercetare si inca sase ani la colosul IBM inainte sa vina la Cisco. El a intrat in echipa producatorului de echipament de retea in 1991, la un an dupa listarea la Bursa, fiind numit vicepresedinte al companiei responsabil de operatiunile si vanzarile companiei la nivel mondial.



In ianuarie 1995 el avea sa urce in fotoliul detinut pana atunci de Morgridge, de presedinte si director executiv, pozitie in care a ramas pana astazi. Consilier al presedintilor americani, prezent constant pe listele celor mai influenti manageri, Chambers are o avere de ordinul sutelor de milioane de dolari si detine actiuni Cisco in valoare de 50 de milioane de dolari. Tocmai de aceea probabil, el a ales sa aiba un salariu simbolic de 1$ pe an.



Seful Cisco a fost numit de-a lungul carierei sale cel mai influent CEO din comunicatii, cel mai influent om din telecom, managerul anului, Internet Industry Leader, etc. El a facut din Cisco o companie aflata in primele randuri din Fortune 500, cu o valoare de piata de 166,09 miliarde de dolari, listata printre cele mai admirate companii din America. Cisco are 34.000 de anajati la nivel mondial si este prezenta in 57 de tari. Programul educational Cisco Academy activeaza in 157 de tari.





Afacerile Cisco isi revin dupa crahul dot-com



Dupa crahul dot-com, Cisco a pierdut atat din valoarea sa de piata, cat si din incasari. Situatia incepe insa sa se stabilizeze acum, la aproape patru ani dupa crah. Compania s-a extins in sectorul telefoniei pe Internet (VoIP) si in zona comunicatiilor fara fir (WiFi). Incasarile companiei in trimestrul doi al anului fiscal (incheiat la 24 ianuarie), se cifreaza la 5,4 miliarde de dolari, cu 14,5% mai mari ca in aceeasi perioada a anului trecut si peste incasarile realizate trimestrul anterior (5,1 miliarde de dolari). Profitul net (GAAP) a fost de 1,3 miliarde de dolari, comparativ cu 991 milioane de dolari in aceeasi perioada a anului fiscal anterior.



Practic, in prima jumatate a anului fiscal (august 2003-ianuarie 2004), Cisco a incasat 10,5 miliarde de dolari, fata de 9,6 miliarde in primele sase luni ale execitiului fiscal anterior. Profitul net a fost de 2,4 milirade de dolari, fata de 1,6 miliarde de dolari semestrul precedent. "Este clar ca economia globala a iesit din recesiune si ca situatia se imbunatateste pentru noi", a declarat John Chambers.





In Romania din 1998



Cisco si-a deschis biroul oficial din Romania inca din 1998. Compania ramane principalul furnizor de echipamente pentru operatorii telecom, companiile mari si institutiile guernamentale, desi concurenta este tot mai acerba pe acest segment.



Liberalizarea sectorului telecom in Romania a crescut si afacerile producatorilor de echipamente. Cisco Systems a reusit astfel sa atraga o serie de clienti la care inainte de 1 ianuarie 2003 nu avea acces. Cel mai valoros contract incheiat de companie din punct de vedere financiar a fost cel semnat cu SNR, unde Cisco Systems a implementat o retea magistrala pentru ca operatorul fara fir sa poata conecta intre ele 40 de orase din tara. Potrivit reprezentantilor Cisco Systems, contractul cu SNR a avut o valoare de aproximativ sapte milioane de dolari. Compania nu face publice informatii privind veniturile realizate la nivel local din cauza politicilor NASDAQ.



Proiectele din sectorul fiannciar-bancar si cel public au reprezentat cam 35-40% din veniturile totale ale firmei, o pondere asemanatoare avand-o incasarile din sectorul furnizorilor de servicii (service providers) iar restul de aproximativ 20% din domeniul intreprinderilor mici si mijlocii. Pe piata locala, concurentul cel mai aprig al Cisco este Nortel, dupa care urmeaza si alti furnizori de echipamente precum Allied Telesyn, CheckPoint si 3Com.



Orange, Connex, Romtelecom, Radiocomunicatii (SNR), Astral Telecom, sunt numai cativa dintre clientii Cisco din domeniul comunicatiilor. Pe partea de institutii financiare, printre utilizatorii de echipamente Cisco se numara BCR, BRD-GSG, Banc Post, Reiffeisen, SIDEX sau Petrom. Compania americana furnizeaza astfel de echipamente si pentru MAPN, ministerul Administratiei si Internelor, MCTI, ministerul Educatiei si Cercetarii si alte institutii publice.





Istoria Cisco pe scurt



1984 - Doi absolventi ai Stanford University, Len Bosack si Sandy Lerner au pus bazele Cisco Systems. Numele vine de la San Francisco;



1985 - Sediul companiei este stabilit la Atherton, California, unde locuiau cei doi tineri;



1986 - Cisco are primul angajat, iar sediul se muta in Menlo Park, tot in California. Compania se implica in primele planuri de extindere a Internetului (existau cam 2.000 de utilizatori);



1987 - Producatorul de echipament de retea obtine o finantare de 2 milioane de dolari de la celebrul grup de investitii in IT Sequoia Capital;



1988 - John Morgridge este instalat presedinte si director executiv (CEO);



1989 - Incasarile companiei cresc de cinci ori (27 de milioane $ pe an). Cisco avea numai trei produse si 111 angajati, care participa de altfel la primul "picnic" organizat de companie;



1990 - Listarea la bursa (NASDAQ) stabileste valoarea companiei la 244 milioane de dolari. In acest an apare pentru prima data expresia "world wide web";



1991 - John Chambers vine la Cisco in pozitia de vicerpesedinte responsabil cu vanzarile si operatiunile companiei la nivel international;



1992 - Cisco incepe extinderea la nivel mondial, deschizand birouri in Toronto si Tokyo;



1994 - Incasarile companiei trec de 1 miliard de dolari pe an. In acel an aparea prima banca online, primul post de radio care emitea numai pe Internet si primul mall virtual. Pizza Hut isi lansa serviciul de comenzi pe Internet;



1995 - Chambers devine presedinte si director executiv, iar Morgridge este numit presedinte al consiliului de administratie;



1997 - Producatorul american lanseaza programul Networking Academy, prin care elevii si studentii sunt invatati despre retele si echipamente de conectare. In primul an, Networking Academy s-a extins in 64 de tari;



1999 - Compania ataca in premiera utilizatorii casnici si companiile mici si medii. Cisco ocupa locul opt in topul celor mai admirate companii din America;



2000 - Cisco devine cea mai scumpa companie din lume. Actiunea valoara 82 de dolari bucata, ceea ce a dus valoarea de piata la 569 miliarde de dolari. Dupa care a venit crahul;



2001 - Incepe batalia pentru conexiunea la Internet de mare viteza (broadband);



2002 - Cisco ataca piata japoneza si americana cu produse pentru televiziunea de inalta definitie (HDTV);



2003 - Incasarile urca la aproape 19 miliarde de dolari pe an, incepe lupta pe piata VoIP si cea a industriei WiFi.
dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO