Business Hi-Tech

Cosmote: Vom cheltui mai mult pe publicitate in 2008

Cosmote: Vom cheltui mai mult pe publicitate in 2008

Nikolaos Tsolas, CEO Cosmote Romania: Nivelul venitului mediu pe utilizator (ARPU) este firesc pentru stadiul actual de dezvoltare al companiei, numai doi ani pe piata si avand in vedere ca o mare parte din baza de clienti este prepaid. Mai mult, defalcat pe segmentul postpaid si business, nivelul ARPU este la circa 80% fata de nivelul ARPU al competitorilor nostri, insa este afectat de numarul mare de clienti prepaid.

10.12.2007, 19:20 18

Operatorul de telefonie mobila Cosmote Romania va cheltui mai mult pe publicitate anul viitor, in conditiile in care piata locala este extrem de competitiva, iar promovarea ofertelor pentru servicii si produse joaca un rol important in cresterea numarului de utilizatori.
"Bugetul de publicitate va creste anul viitor, pentru a ne mentine la un nivel competitiv", a declarat pentru ZF Nikolaos Tsolas, CEO Cosmote Romania. El a mentionat ca piata locala de telefonie mobila este una atipica fata de restul Europei, dat fiind faptul ca operatorii lanseaza permanent noi promotii prin care sunt reduse tarifele la produse si servicii. "In alte tari operatorii se 'intrec' in promotii doar de cateva ori pe an, cu ocazia sarbatorilor etc."
In ce priveste concurenta de pe piata locala, unde activeaza acum cinci operatori, Tsolas a evitat sa comenteze intrarea RCS&RDS pe piata telefoniei mobile, afirmand ca "singurii concurenti ai Cosmote din Romania sunt Orange si Vodafone". "Nu ne temem de inca un jucator. Sa vedem cum abordeaza (RCS&RDS - n. red.) piata".
RCS&RDS furnizeaza in prezent in Oradea si Timisoara servicii de telefonie mobila care sunt disponibile fara plata unui abonament lunar, operatorul punand la dispozitie gratuit si telefoanele mobile. Compania a anuntat ca va lansa serviciile de telefonie mobila si in Bucuresti, pana la sfarsitul acestui an.
Nikolaos Tsolas nu a dorit sa comenteze direct posibilul impact al RCS&RDS pe piata de telefonie mobila, mentionand insa nivelul ridicat al investitiilor necesare pentru a opera o asemenea retea.
"Investitia intr-o retea de telefonie mobila presupune costuri foarte mari, mai ales in cazul unui proiect green-field. Nu il consideram (pe RCS&RDS - n. red.) un competitor real in domeniul telecom", a spus Tsolas.
Cosmote se confrunta cu o concurenta puternica din partea celor mai mari operatori de pe piata locala, Orange si Vodafone, care au facut anul trecut afaceri de peste 1 miliard de euro si au impreuna peste 17 milioane de utilizatori. Cei doi operatori au intrat, de asemenea, in acest an pe piata de telefonie fixa, atat pe segmentul consumer cat si pe cel de business.
Cosmote si Romtelecom, care sunt detinute de grupul elen de telecom OTE, urmeaza sa lanseze abia in cursul acestei saptamani oferte comune de servicii.
"Pachetele comune cu Romtelecom vor raspunde nevoilor reale ale utilizatorilor romani si vor oferi calitate si accesibilitate. Exista sinergii multiple care pot fi explorate in acest tip de oferte, asa cum veti vedea in cursul anului viitor. Primul pas in aceasta directie va fi facut in cursul acestei saptamani", a spus Tsolas. El crede ca nu vor exista probleme din partea autoritatii de reglementare, din punctul de vedere al ofertelor care vor fi lansate pe piata. "Toate ofertele vor respecta normele arbitrului pietei", a spus el. In alta ordine de idei, Tsolas sustine ca o fuziune intre cele doua companii detinute de OTE in Romania nu ar avea sens.
Cosmote Romania si-a relansat operatiunile in urma cu doi ani, preluand operatorul Cosmorom, care avea in decembrie 2005 mai putin de 50.000 de clienti. Operatorul a reusit sa-si majoreze numarul de clienti pana la trei milioane, in luna octombrie a acestui an. Baza de clienti este dominata de utilizatorii de cartele preplatite, care detin un procent de aproape 80% din numarul de utilizatori, fapt ce se reflecta si in valoarea mai mica a venitului mediu pe utilizator (ARPU) fata de primii doi operatori din piata, Orange si Vodafone. Cosmote a avut unele dintre cele mai agresive campanii de crestere pe piata de cartele preplatite de pe piata locala, dintre care se remarca lansarea unei cartele cu 2.000 de minute de convorbiri in retea la trei euro si comercializarea celei mai ieftine cartele cu numar de pe piata (cu un pret de doi euro). Seful Cosmote nu a dorit sa ofere detalii despre cum a fost primita pe piata cartela de doi euro, lansata in acest an. "Am inregistrat rezultatele pe care le asteptam", a spus Tsolas.
In ce priveste cresterea bazei de clienti in principal pe segmentul cartelelor preplatite, seful Cosmote afirma ca aceasta este o etapa intermediara necesara.
"Achizitionarea unei cartelele preplatite este primul pas pe care utilizatorii il fac intr-o noua retea, avand astfel oportunitatea de a testa serviciile unui alt operator fara a face un angajament de lunga durata. Odata convinsi de calitatea serviciilor si a retelei, multi dintre utilizatori evolueaza la pasul urmator, un pachet cu un continut mai mare, cu un telefon mobil gratuit (?) - este o evolutie naturala, dar si incurajata de operatori prin oferte si programe de transfer", spune Tsolas. "Este insa un proces de durata si are la baza crearea si apartenenta unor comunitati extinse de utilizatori, in cazul nostru, de peste trei milioane de utilizatori. Cu cat mai multi din cercul de prieteni sau cunostinte au Cosmote, cu atat mai simpla va fi decizia de a transfera pe reteaua noastra."
In acest context, Tsolas afirma ca nivelul actual al ARPU pentru Cosmote este motivat de conditiile din piata. Venitul mediu per utilizator de servicii cu abonament si cartela (blended ARPU) a fost de 6 euro in primele noua luni ale acestui an, fata de 6,2 euro in primele sase luni ale anului si de 5,8 euro in T1 2007.
"Nivelul ARPU este unul firesc pentru stadiul actual de dezvoltare al companiei, numai doi ani pe piata si avand in vedere ca o mare parte din baza de clienti este prepaid. Mai mult, defalcat pe segmentul postpaid si business, nivelul ARPU este la circa 80% fata de nivelul ARPU al competitorilor nostri, insa este afectat de numarul mare de clienti prepaid. Suntem increzatori ca ARPU va inregistra cresteri graduale pe masura ce Cosmote isi consolideaza pozitia pe piata, introduce programe complexe de loializare si dezvolta penetrarea pe segmentul de business. Pe de alta parte, piata este orientata din ce in ce mai mult catre segmentul de cartele preplatite, astfel incat, la nivelul intregii piete, ARPU nu inregistreaza salturi semnificative", spune Tsolas.
Seful Cosmote se asteapta ca anul viitor un rol important in cresterea bazei de clienti sa il joace si posibilitatea clientilor de a se transfera dintr-o retea de telefonie mobila in alta pastrandu-si numarul de telefon. Practic, un client Orange, Vodafone, Zapp sau RCS&RDS va putea contracta un abonament la Cosmote pastrandu-si numarul din reteaua anterioara.
"Portabilitatea numerelor este o alta oportunitate pentru noi, pentru ca ea le permite clientilor care in acest moment nu doresc sa isi piarda numarul de telefon sa aleaga operatorul cu cele mai bune oferte de pe piata", a declarat Tsolas. Cosmote Romania, al treilea operator de telefonie mobila de pe piata locala, ar putea incheia anul cu venituri de aproximativ 150 de milioane de euro, in conditiile in care isi va mentine ritmul de crestere din primele noua luni ale anului. In primele trei trimestre din acest an, Cosmote a inregistrat venituri de 105,2 mil. euro, cu 296% mai mari decat in perioada similara a anului tecut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO