Business Hi-Tech

Cum poti transforma curiozitatea intr-o afacere profitabila

09.03.2004, 00:00 18

Creand site-uri pe care oamenii isi pot petrece timpul liber completand teste de personalitate, o serie de pasionati ai Internetului au reusit sa transforme hobby-ul intr-o afacere cu adevarat profitabila.
Absolvent de Harvard, James Currier a cautat inca din timpul studentiei o afacere care sa mearga pe net. In 1999, dupa ce a dat un test menit sa ii determine cariera, el a decis ca un astfel de sistem online ar atrage destui utilizatori si a inceput sa lucreze la crearea paginii eMode.com. "Am dat testul in cateva minute, dar am vorbit despre el saptamani intregi. Asa am realizat ca un astfel de test online va avea cautare", povesteste el pentru The New York Times.
Acum, site-ul rebotezat Tickle.com, nu ofera doar teste legate de cariera. Aici iti poti calcula coeficientul de inteligenta, iti poti stabili compatibilitatile afective sau poti gasi pe cineva care are aceleasi hobby-uri ca si tine. Compania a fost profitabila in ultimii doi ani si a facut mai multe achizitii pentru a-si consolida pozitia pe piata. Mai nou, a fost adaugat si un loc de intalnire pentru oamenii de afaceri, unde acestia pot discuta despre investitii, despre pasiuni comune sau despre proiecte de viitor.
Compania a fost la un pas de faliment, insa per-total a supravietuit crahului dot-com. In 2001 a inceput sa isi taxeze utilizatorii, iar acest lucru nu i-a deranjat deloc pe fanii Tickle. Pentru 14,95 dolari pe luna, ei pot sa afle rezultatele complete ale testelor de personalitate, gratis obtinand numai cateva indicii. Taxa pentru serviciul de intalniri online este de 19,95 $ pe luna. Per total, site-ul a avut 14,3 milioane de vizitatori in luna decembrie 2003.
O mare parte a banilor sunt produsi de testele pentru calcularea coeficientului de inteligenta (IQ) si compatibilitate erotica, cele doua categorii contribuind cu aproximativ 75% la incasarile totale. Anul trecut acestea s-au cifrat la cateva zeci de milioane de dolari, profitul fiind pana in 10 milioane $, a declarat o sursa din apropierea conducerii companiei. Cifrele oficiale nu au fost facute publice.
O importanta aparte o are insa si sectiunea de teste distractive. Cel mai popular joc de acest gen este menit sa stabileasca ce rasa ar fi avut utilizatorul daca s-ar fi nascut caine. Testul contine cateva intrebari legate de comportament si preferinte culinare, iar vizitatorii sunt clasati drept cockeri, collie, ciobanesti germani sau alte rase. Acest test a atras un milion de oameni in primele doua saptamani de la lansare.
La jumatatea anului trecut, cand site-ul avea cam 5-6 milioane de vizitatori pe luna, Tickle a lansat o ampla campanie de promovare online, incluzand reclama si pe site-ul The New York Times. Raspunsul a fost peste asteptari, iar numarul utilizatorilor aproape ca s-a triplat.
In acest moment, responsabilii Tickle spun ca site-ul se lupta pentru locul trei pe piata de gen, unde lider este Match.com, site-ul baronului Internetului, Barry Diller, care are un milion de membri platitori. Pe locul al doilea se afla sectiunea de teste a site-ului Yahoo!, care are zeci de milioane de vizitatori, dar despre care responsabilii portalului nu au dezvaluit informatii financiare. Pentru cea de-a treia pozitie se lupta Friendster, Matchnet.com si Tickle.
dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO