Business Hi-Tech

Cum văd şefii Cosmote, Orange, RCS&RDS şi Vodafone evoluţia pieţei locale telecom în următorii 10 ani

Cum văd şefii Cosmote, Orange, RCS&RDS şi Vodafone evoluţia pieţei locale telecom în următorii 10 ani

Autor: Adrian Seceleanu

09.11.2012, 00:08 2765

Politicile de reglementare ale statului român, evoluţiile economice şi ale tehnologiei - atât în ce priveşte reţelele, cât şi telefoanele şi tabletele vor juca un rol cheie în evoluţia industriei locale telecom în următorul deceniu, au declarat în cadrul unei conferinţe managerii Cosmote & Romtelecom, Orange, RCS&RDS şi Vodafone - cei mai mari jucători de pe piaţa locală de comunicaţii.

Evoluţiile tehnologice vor aduce o creştere exponenţială a vitezei pentru serviciile de date, precum şi noi gadgeturi şi aplicaţii, însă marea întrebare pentru operatorii telecom este de unde vor obţine banii necesari pentru a-şi dezvolta infrastructura, a declarat Stefanos Theocharopoulos, CEO al Cosmote România, în cadrul unei conferinţe organizate de ANCOM pentru a marca trecerea a zece ani de la emiterea primei decizii de reglementare a pieţei în România, unde unul dintre subiecte a fost felul în care va evolua piaţa în următorii ani.

"Marele semn de întrebare legat de evoluţia viitoare a pieţei telecom din România - o piaţă foarte competitivă, cu preţuri foarte mici - este legat de investiţii. Va fi foarte dificil să susţinem investiţiile în reţele", a spus Theocharopoulos. Vorbind despre viitorul industriei de comunicaţii, şeful Cosmote - numărul trei pe piaţa locală de telefonie mobilă şi al Romtelecom - numărul doi pe net fix şi servicii TV, a spus că dezvoltarea va fi în opinia sa în jurul a trei elemente cheie. "Văd dezvoltarea şi viitorul bazat pe trei piloni - cum se vor devolta reţelele noastre, cum vor evolua terminalele şi cum se vor dezvolta aplicaţiile pentru reţelele de date. Din punct de vedere al reţelelor, este clar că va fi vorba de reţele All-IP. Toate serviciile noastre existente, chiar şi cele tradiţionale, se vor transforma în unele IP (prin internet - n. red.). Asistăm la o cursă a reţelelor mobile şi fixe pentru viteze şi mai mari de transfer al datelor. Abilitatea reţelelor de a transporta date va exploda. Acest lucru se întâmplă, aceste tehnologii sunt în pregătire, singura problemă este să găsim banii pentru a investi în aceste reţele", a declarat Theocharopoulos.

Evoluţia pieţei telecom din România în ur­mătorii zece ani va depinde foarte mult de strategia de reglementare a autorităţilor, de care va depinde în mod direct capacitatea operatorilor de a investi în noi reţele, a declarat Jean François Fallacher, CEO al Orange România, liderul pieţei locale telecom. "Suntem într-un business intens consumator de capital, deci avem nevoie de vizibilitate în ce priveşte strategiile de reglementare de pe piaţa din România", a spus el, subliniind că perioada următoare va fi diferită pentru industrie.

"Dacă ne uităm în viitor, ceea ce ne aşteap­tă este ceva diferit: în primul rând, situaţia economică nu este aceeaşi - am avut în ultimii zece ani o perioadă lungă de creştere macroeconomică şi de creşteri în industria noastră pentru că rata de utilizare a serviciilor era una scăzută. Acum însă avem o rată de utilizare fără precedent a serviciilor de telefonie mobilă în România, deci cred că în următorii zece ani pe piaţă vom asista la un joc diferit, pe de o parte pentru că piaţa de date începe să fie destul de dezvoltată."

Următoarea perioadă va fi una dominată de serviciile de internet, în timp ce apelurile de voce ar trebui să fie furnizate de operatori în pachete cu un preţ fix, a declarat Valentin Popoviciu, directorul de dezvoltare al companiei româneşti RCS&RDS, cel mai mare furnizor de servicii de net fix şi televiziune prin cablu şi satelit de pe piaţă. "Credem că internetul este viitorul. Toate aplicaţiile pe care le vedem as­tăzi sunt un rezultat al faptului că accesul la internet a devenit universal. Dar lucrul care va fi cel mai important în afara reţelelor este ca tehnologia şi serviciile să fie disponibile la un preţ pe care utilizatorii să şi-l poată permite. Din trecut vedem că nicio tehnologie nu a crescut puternic până când nu a fost utilă, cerută de clienţi, iar echipamentele nu au avut un preţ accesibil. Dacă ne uităm la tehnologia 3G - ea a apărut din anul 2000, dar a explodat abia atunci când telefoanele compatibile au început să aibă un preţ accesibil. Credem de asemenea că serviciile de voce trebuie să aibă un preţ accesibil. În ce priveşte tarifele de terminare pentru apeluri, noi avem o viziune diferită faţă de ceilalţi operatori. Trebuie să creăm produse în care apelurile de voce să fie incluse într-un produs cu un tarif fix, pentru că de acum încolo vocea se va muta pe internet."

Piaţa de telecomunicaţii din România poate rămâne una dintre cele mai competitive din Europa din punct de vedere al tehnologiei şi al calităţii serviciilor, însă este nevoie de o strategie echilibrată de investiţii pentru a atinge acest obiectiv, a spus Iñaki Berroeta, CEO al Vodafone România, numărul doi pe piaţa locală de telefonie mobilă.

"Întrebarea este ce se va întâmpla în urmă­torii 10 sau 15 ani pe piaţă. Răspunsul la această întrebare porneşte din această vară cu licitaţia de spectru radio unde toţi marii jucători au licitat puternic şi au pus în joc sume mari de bani pentru a-şi asigura frecvenţele necesare servici­ilor. Costul total al licenţelor, de aproape 700 de milioane de euro, va fi probabil egal cu valoarea totală a profiturilor obţinute la nivel de industrie în România în următorii trei sau patru ani. Acesta este nivelul investiţiilor pe care urmează să îl facem. Dar nu va ajunge, pentru că vine 4G - avem o nouă tehnologie şi vom continua investiţiile pentru a continua să avem o infrastructură de top în România. Avem nevoie de o formulă echilibrată de reglementare pentru a construi o infrastructură de telecomunicaţii de top."

Piaţa de locală de comunicaţii a crescut de la 2 mld. euro în 2003 la 3,5 mld. euro anul tre­cut, devenind - după o combinaţie între deciziile de reglementare ale statului şi investiţiile de 6 mld. euro ale companiilor - una dintre cele mai competitive din Europa în ce priveşte calitatea infrastructurii şi viteza serviciilor de date, potrivit datelor prezentate de operatori şi de Autoritatea de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM). La finalul anului trecut România avea peste 23 de milioane de cartele sim de telefonie mobilă active, 4,68 milioane de utilizatori pentru telefonia fixă, 3,28 milioane de conexiuni la internet fix, 7,48 milioane de conexiuni la net mobil şi aproape şase milioane de abonaţi la serviciile TV.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO