Business Hi-Tech

Cumparatorii de servicii publicitare iau urma utilizatorilor de Internet

16.08.2006, 19:50 12

Daca utilizezi motorul de cautare Yahoo! pentru a afla mai multe informatii despre automobilele hibride, site-ul te va incadra, discret si fara vreun avertisment, in baza sa de date, in grupul "soferilor ecologisti", scrie New York Times.
Iar daca accesezi reclame de promovare a companiilor de transport al mobilei, te vei alatura grupului celor care isi schimba deseori resedinta. Cauta torturi de nunta sau sali de cununie si vei putea fi inclus in grupul viitorilor miri si mirese. La inceputul acestui an, Yahoo! a luat exemplul competitorilor si a introdus un sistem care foloseste modele complexe de analizare a activitatilor pe site ale fiecaruia dintre cei 500 de milioane de clienti ai sai: ceea ce cauta, ce pagini de Internet citesc, ce spot-uri publicitare acceseaza. Iar apoi compania profita de aceste informatii pentru a le oferi materiale publicitare care au legatura directa cu interesele si evenimentele din viata lor.
"Noi suntem mai conservatori decat ar trebui sa fim", a afirmat Usama Fayyad, directorul diviziei de date al companiei Yahoo!, referindu-se la utilizarea informatiilor despre vizitatorii paginii Yahoo!.
Totusi, utilizatorii s-au putut convinge saptamana trecuta despre cat de personale sau chiar "anonime" pot fi informatiile pe web, cand o lista a termenilor utilizati pentru cautarile pe Internet, realizate pe parcursul a trei luni de aproape 700.000 de clienti ai AOL, au inceput sa circule online. Cu ajutorul acestor informatii, presa americana a descoperit chiar identitatea unuia dintre utilizatorii AOL.
In concluzie, s-a dovedit ca informatiile cautate pe Internet pot crea un portret intr-atat de intim al unei persoane - incat mai multe grupuri de lobby si-au exprimat opinia ca asemenea date nu ar fi trebuit niciodata sa fie selectate si stocate.
Totusi, companiile care-si desfasoara afacerile pe Internet continua sa isi perfectioneze tehnicile. Publicitatea pe motoarele de cautare este deja o afacere de 14 mld. dolari (11 mld. euro) pe an, datorita faptului ca reclamele pot fi atat de strans legate de ceea ce cauta utilizatorii. Sistemul lansat de Yahoo! este menit sa utilizeze "cuvintele-cheie" dupa care se realizeaza cautarile pe Internet, dar si alte actiuni ale utilizatorilor pentru a selecta reclamele pe care vizitatorii le vizioneaza in timpul verificarii casutei lor postale sau al accesarii altor pagini.
Companii precum AOL si MSN, unii dintre competirorii directi ai Yahoo!, lucreaza la proiecte similare de afisare a publicitatii online, corelate cu toate cautarile pe Internet ale clientilor lor. Alte companii folosesc sisteme care aduna, de pe mai multe pagini, informatii despre utilizatori, procedura fiind denumita de catre specialisti "tintirea" unui anumit tip de comportament pe Internet. De altfel, pentru companiile care cumpara servicii publicitare a sti ce fac utilizatorii pe Internet devine o informatie mult mai importanta decat sa afle ce varsta au sau cum isi castiga existenta.
"Informatiile cautate de oameni pe Internet sunt cea mai apropiata fereastra catre intentiile lor", a declarat Jeff Marshall, vicepresedinte al agentiei de publicitate Starcom IP, citat de New York Times. "Cand un client se documenteaza pe Internet despre diverse produse, pentru a face o alegere, aceasta inseamna cel mai adesea ca acestia urmeaza sa cheltuiasca niste bani."
Alte sisteme de marketing folosesc "cookies"-uri (coduri pe care site-urile le "trimit" in computere pentru recunoasterea vizitatorilor care revin pe site). Acestea sunt folosite, de asemenea, de companii precum Advertising.com care lanseaza pe Internet materiale publicitare si urmareste comportamentul vizitatorilor pe mai multe pagini web.
Site-urile de cumparaturi precum Amazon.com folosesc cookies-urile ca sa intampine cu mesaje personalizate clientii care revin pe site. Dar majoritatea sistemelor de acest gen evita sa inregistreze informatii de identificare personala precum numele sau adresa.
Dar Fayyad e de parere ca companiile de Internet merg pe o linie periculoasa. "Daca esti asaltat pe Yahoo! de reclame pentru minivan-uri, chiar daca esti interesat de un astfel de produs, situatia devine la un moment dat deosebit de neplacuta," a afirmat el, citat de New York Times.
"Daca vrei sa procedezi cu responsabilitate, va trebui sa te controlezi."
Insa Yahoo! si multe alte site-uri privesc acest mod de urmarire a preferintelor clientilor drept o metoda de a majora tarifele pentru serviciile lor publicitare, argumentul lor fiind ca acest sistem de promovare a reclamelor exclusiv in fata unui "public" interesat este mult mai eficient decat simpla afisare pe o pagina web a unei machete publicitare.
"Noi vindem oameni, nu pagini de Internet", a declarat David Morgan, presedintele Tacoda Systems, companie care vinde catre diverse companii, printre care si The New York Times Company, tehnologii pentru monitorizarea comportamentului specific al utilizatorului.
La inceput, Tacoda a oferit servicii care le permitea companiilor sa urmareasca comportamentul vizitatorilor de pe propriile site-uri. In prezent, compania monitorizeaza o retea ce include 3.500 de site-uri astfel incat, spre exemplu, site-ul Weather.com va afisa reclame pentru autoturisme utilizatorilor care au vizitat recent pagina web Car.com.
Compania Google, care ruleaza atat cel mai mare motor de cautare, cat si cea mai vasta retea de publicitate online, isi alege "tintele" mult mai atent. Cand Google vinde reclame care apar pe Internet, compania selecteaza materialul analizand subiectul-cheie al paginii pe care apare. Aceste site-uri pot oferi Google informatii suplimentare utile in "tintirea reclamei", precum codurile postale.
Pana acum, in orice caz, Google nu a folosit informatii despre comportamentul din trecut al utilizatorilor sai pentru a tinti materialele publicitare, chiar daca compania detine o baza de date cu rapoartele tuturor cautarilor iar termenii acordului de intimitate le ofera dreptul sa le foloseasca pentru imbunatatirea propriilor servicii publicitare.
Pe de alta parte insa, unii afirma ca monitorizarea si identificarea comportamentului utilizatorilor pe Internet ar putea fi mai costisitoare decat beneficiile pe care le poate aduce.
Publisherii web sunt ingrijorati, de exemplu, ca fenomenul ii va determina pe clienti sa cumpere mai putina publicitate, pentru ca aceasta ar putea fi de acum indreptata catre un public extrem de specializat. De asemenea, si companiile de publicitate se intreaba daca tarifele tot mai mari ale serviciilor de publicitate online isi merita intr-adevar banii.


Urmariti click cu click

Ca si alte companii web, Yahoo! a introdus recent un sistem care foloseste modele complexe de analizare a activitatilor pe site a fiecaruia dintre cei 500 de milioane de clienti ai sai: ce cauta, ce pagini de Internet citesc, ce spot-uri publicitare acceseaza
Yahoo! profita de aceste informatii pentru a le oferi utilizatorilor materiale publicitare care au legatura directa cu interesele si evenimentele din viata lor
Pentru companiile care cumpara servicii publicitare a sti ce fac utilizatorii pe Internet devine o informatie mult mai importanta decat sa afle ce varsta au sau cum isi castiga existenta
Acest tip de servicii publicitare personalizate sunt insa mai scumpe decat cele care presupun simpla afisare a unui banner pe o pagina web

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO