Business Hi-Tech

Decat sa dai spaga, mai bine fa-ti o relatie pe Internet

21.08.2003, 00:00 33

Chiar daca imensul prim val de companii start-up din perioada de boom a Internetului a cam dat faliment, o noua generatie i-a luat locul. Acum marele succes nu mai au siteurile de matromoniale, ci acelea care iti permit sa-ti faci relatii, in special cu oameni din aceleasi domeniu de activitate.
Practic, sistemul permite - cu mici variatii - crearea unei "retele" de prieteni, pe baza unor interese comune. Fiecare are insa si cunostintele sale, asa ca se formeaza un lant al slabiciunilor, stabilindu-se "grade" de prietenie intre diverse persoane. Siteurile in general merg pana la a patra veriga, respectiv prietenul unui amic al vecinului unui cunoscut de-al utilizatorului. La ce folosesc insa aceste relatii? Nicidecum pentru distractie, ci tocmai pentru afaceri. Aici se dau cele mai bune joburi, se vand ponturi privind investitiile si se pun la cale planuri de afaceri pentru viitor.
Un succes fulminant a avut in ultima vreme Friendster.com, care a reusit in cinci luni sa adune 1,5 milioane de utilizatori. El a lansat o adevarata moda: "specularea" relatiilor potrivite pentru a obtine un profit cat mai mare. Practic, daca afli ca prietenul unui cunoscut cauta sa angajeze oameni, poti obtine jobul, daca si cunoscutul tau este dispus sa puna o vorba buna. La fel si cu investitiile sau chiar cu contractele intre companii.
Fondatorul companiei, Jonathan Abrams, a pus la punct proiectul la inceputul lui 2002. El a descoperit atunci ca siteurile de relatii amoroase, precum Match.com, erau deja un succes, dar acolo nu puteai avea incredere in profilurile prezentate, pentru ca oamenii, in general, mint pentru a obtine ceea ce vor. Astfel, Abrams a avut ideea de a pune in miscare aceasta retea, in care prietenii pot sa isi recomande cunoscutii catre alti prieteni.
Insa au aparut si primele probleme. S-au ivit situatii stanjenitoare, cand fosti iubiti sau iubite din tinerete apareau in cercul de prieteni, stricand relatiile unor utilizatori. Alteori, unii s-au folosit de "mesajele nesolicitate" - spam, pentru a incerca sa obtina favoruri, iar unii nu s-au ferit sa incalce dreptul la intimitate si viata personala al prietenilor lor. Tocmai de aceea site-urile de gen au introdus anumite reguli. Nu se mai permit, in general, cotacte decat intre prietenii de primul grad, adica aceia care se cunosc personal. Daca ai de transmis un mesaj, acesta nu poate merge decat "din mana in mana", intre amici, pana la persoana vizata.
Desi siteul a fost lansat ca un serviciu gratuit, construit pe banii lui Abrams si ai catorva investitori privati, , fondatorul Friendster.com vrea sa introduca o taxa de utilizare de cel putin 10 dolari, insa spune ca nu a stabilit o data pentru inceperea acestui proces.
Un serviciu similar ofera LinkedIn, un site realizat de un fost manager al PayPal si investitor in siteul Friendster. Sistemul pus la punct de Reid Hoffman permite utilizatorilor sa "solicite" acceptarea in cercul de prieteni al unei persoane, iar apoi, in caz ca este primit, poate transmite mesaje pana la al patrulea nivel de prieteni din lista acestuia. "Acest sistem de relatii personale este necesar in industrie din cauza scepticismului tot mai mare al responsabililor companiilor si al investitorilor",  apreciat un analist.
Nici LinkedIn nu castiga inca bani. Numai investitia lui Hoffman in sistem se ridica la peste 700.000 de dolari pana in prezent, iar fondatorul spera ca va putea introduce si el o taxa de 10 dolari. "Aproximativ 15 investitori si-au exprimat interesul sa ajute compania noastra", a declarat el, citat de publicatia online SiliconValley.com.
Alt site de relatii personale, la fel de popular, este Spoke.com, un portal realizat de Spoke Software, compania unui fost cosilier al secretarului  transporturilor din SUA. Pana acum, Spoke a atas investitii de 9,1 milioane de dolari de la companii precum US Venture Partners, Sierra Ventures sau Partech. Sistemul acesta foloseste lista de contacte din aplicatia pentru e-mail Outlook Express. De asemenea, el permite contactele intre utilizatori, cu permisiunea prietenilor lor.
Un alt site, Ryze.com, permite contactul direct intre toti membrii sai, cu toate riscurile de rigoare. De asemenea, Tribe Networks a lansat de curand un portal de acest gen, Tribe.net, in care a investit chiar si cotidianul american Washington Post.
dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO