Business Hi-Tech

E-mailurile catre clienti nu vor mai fi gratis

06.02.2006, 19:53 20

Companiile ar putea fi nevoite in curand sa cumpere echivalentul unui timbru postal electronic pentru fiecare e-mail trimis catre clienti.

Furnizorii de servicii de e-mail Yahoo si America Online se pregatesc sa lanseze un sistem prin care companiile care platesc o taxa pe fiecare mesaj trimis (intre un sfert de cent si un cent) vor fi tratate preferential, scrie The New York Times.

Taxa nu va fi obligatorie, dar companiile care au de trimis multe mesaje simultan catre clienti ar face bine sa o plateasca daca vor ca mesajele lor sa ajunga la destinatie, scrie presa internationala.

Astfel, mesajele lor, chiar daca trimise la un numar mare de destinatari, nu vor cadea in "plasa" filtrelor anti-spam si vor fi transmise mai repede decat alte mesaje. Asta cu conditia ca firmele platitoare sa garanteze faptul ca "furtuna" de mesaje nu este spam. Practic, firmele trebuie sa promita ca vor contacta numai persoane care si-au dat in prealabil acordul, in caz contrar firmele riscand sa le fie blocate e-mailurile definitiv de catre Yahoo si AOL. AOL si Yahoo vor accepta in continuare e-mailuri trimise de la companii care nu platesc, insa acestea ar putea ajunge, in multe cazuri, in folderele destinatarilor special concepute pentru mesajele spam (gen "Bulk e-mail"). Daca sistemul va fi acceptat la scara larga, cei doi furnizori ar putea obtine venituri de milioane de dolari anual, scrie The New York Times.

Oficiali ai AOL si Yahoo au declarat ca acest sistem este o incercare de a repune ordine in comunicarea prin e-mail, amenintata chiar cu disparitia de expansiunea fara precedent a spam-ului si a altor tipuri de fraude online. Pentru multe companii, comunicarea prin e-mail cu clientii este grav afectata de inmultirea mesajelor spam si a filtrelor care opresc uneori si e-mailurile legitime, scrie The New York Times. "Din cate stiu, si serviciile postale au o oferta asemanatoare", a spus Nicholas Graham, purtator de cuvant al AOL. El se refera la servicii precum scrisoare recomandata sau cu confirmare de primire, "care iti permit sa fii sigur ca va fi dus la destinatie, daca ceea ce trimiti chiar este important pentru tine, si ca va fi livrat intr-un mod deosebit de restul scrisorilor".

Totusi, exista si opinii critice cu privire la acest plan, iar ele acuza complicarea sistemului de transmitere a e-mailurilor. "Utilizatorii AOL vor fi nemultumiti atunci cand nu primesc e-mailurile pe care le vor, si atunci cand se vor plange la companiile expeditoare, li se va spune ca este vina AOL", este de parere un analist al companiei de cercetare Ferris Research. Iar in ceea ce priveste companiile care trimit e-mailuri, "unele vor plati, dar altele vor avea obiectii sa plateasca o taxa careia i s-ar putea spune Çde rascumparareÈ", a spus el.

"Un mare pericol este ca una din aceste companii sa fie suficient de mare pentru a-i incuraja pe utilizatori sa foloseasca alt serviciu de e-mail decat cel al AOL".

Intr-un sens mai larg, acest proiect, care tinde sa creeze o clasa privilegiata a mesajelor e-mail, este o schimbare majora in economia Internetului, relateaza The New York Times. Pana acum, atat expeditorii, cat si destinatarii mesajelor isi acopereau pe cont propriu costurile utilizarii retelei online, model diferit, de pilda, de cel al telefoniei, in care compania al carei client initiaza apelul plateste o taxa catre compania al carei client primeste convorbirea (taxa de interconectare).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO