Business Hi-Tech

eBay: o companie de 24 de miliarde de dolari nascuta din pasiunea pentru bomboane

03.03.2004, 00:00 270



Fondatorul celebrului magazin online eBay, Pierre Omidyar, a creat site-ul de Internet pentru a o ajuta pe iubita sa, care era o pasionata colectionara de ambalaje pentru bomboanele Pez, sa evalueze si sa cumpere astfel de cutiute pe Internet.



Acum, eBay este o companie de 24 de miliarde de dolari, care a avut anul trecut incasari de 2,1 miliarde de dolari si a produs un profit net de 441 milioane de dolari. Licitatia a devenit unul dintre cele mai eficiente moduri de tranzactionare online, iar modelul eBay a inspirat numeroase alte site-uri si afaceri, facandu-i chiar pe unii comercianti sa isi inchida "tarabele" reale pentru a se muta pe Internet.





Pierre Omidyar, de la Apple la licitatia fara strigare



Creatorul eBay, Pierre Omidyar, si-a inceput cariera ca programator in cadrul diviziei Claris a producatorului de computere Apple, unde se realizau diverse aplicatii software utilizate apoi de fanii Macintosh. Ceva mai tarziu descopera comertul online si creeaza pentru o companie www.eShop.com, unul din primele magazine de pe Internet care folosea si un sistem de licitatii pentru cumpararea bunurilor. In 1996, eShop a fost vandut gigantului Microsoft si a devenit parte a portalului MSN.com.



Omidyar a inceput insa din 1995 sa se gandeasca la realizarea unei afaceri proprii pe Internet, iar hobby-urile logodnicei sale l-au ajutat mult mai mult decat si-ar fi inchipuit. Realizand site-ul care o ajuta pe aceasta sa colectioneze ambalaje ale bomboanelor Pez, Omidyar si-a dat seama ca ar putea extinde sistemul pentru orice produs. Pe site, utilizatorii puteau sa isi prezinte propriile colectii si sa liciteze pentru pachetele pe care nu le aveau. Asa s-a nascut practic eBay.



Din experienta avuta si incercand sa descopere pe Internet un eventual rival, Omidyar a descoperit ca nu exista nici un site in care utilizatorii sa stabileasca prin negociere pretul produselor. El a ales ca tranzactiile sa fie realizate direct intre utilizatori (person to person) si a realizat un sistem cat mai simplu de utilizat, pentru a nu ingreuna activitatea online intr-un moment in care insasi Internetul era un lucru nou pentru majoritatea oamenilor.



"Mi-am dat seama imediat ca utilizatorul stie in general cam cat trebuie sa cheltuiasca sau cat sa ceara pentru un obiect sau un serviciu oferit. Astfel, preturile le fac chiar utilizatorii", a explicat Omidyar. Mai mult, el i-a lasat pe utilizatori sa faca sugestii despre ce politici ar trebui sa adopte pe viitor si sa acorde note produselor si chiar altor clienti. "La inceput raspundeam la toate sugestiile, iar pe unele din ele le si implementam in software in aceeasi zi", isi aminteste fondatorul eBay.



Succesul sau nu a fost numai profesional, ci si personal. Intotdeauna a preferat sa isi pastreze aerul misterios, neaparand prea des in presa si in ziare. Dupa ani in care nu a fost luat in seama de Forbes, apare brusc in topuri, in 1999, cu o avere de 7,8 miliarde de dolari. Acum, seful eBay mai are cinci miliarde de dolari si se afla pe locul 59 la nivel mondial, conform Forbes, si pe locul doi dupa Michael Dell in topul celor mai bogati afaceristi sub 40 de ani realizat de revista Fortune.





Jeff Skoll - miliardele nu l-au facut sa uite de unde a plecat



Nascut in Canada si absolvent al Universitatii din Toronto, Jeffrey Skoll si-a terminat masteratul la Universitatea Standford, in 1995, pe vremea cand Omidyar visa sa creeze eBay. Primul sau loc de munca a fost ca manager al canalului de distributie al casei de editura Knight Ridder. Un an mai tarziu, Skoll devenea primul angajat permanent al eBay, sarcina sa fiind realizarea business-planului care a dus la dezvoltarea spectaculoasa a aceastei afaceri online.



Fascinat de operele de caritate - tatal sau murise de cancer lasandu-l orfan la 14 ani - este primul magnat IT care pune bazele unei fundatii umanitare. In 1998, el creeaza eBay Foundation, pe care o finanteaza cu ajutorul propriilor actiuni detinute la companie, servind astfel drept model pentru multi dintre pionierii lumii IT.



In prezent, cu o avere de aproape 3 miliarde de dolari, stransa datorita contributiei al dezvoltarea eBay, Skoll a cheltuit pentru proiecte umanitare peste 250 de milioane de dolari si conduce propria fundatie, Skoll Foundation, pe care a infiintat-o dupa ce a parasit eBay in 2001. "Cand eram la inceput de drum, a trebuit sa apelez la cei care aveau astfel de misiuni caritabile in acea perioada: Rockefeller, Carnegie, Ford. Acum vreau sa ofer aceasta sansa si altora si cred ca suntem un exemplu bun de urmat pentru cei cu bani", a explicat Skoll.



Mai mult, el a cumparat o casa de productie de filme din California, realizand acum pelicule documentare despre copiii saraci care au reusit sa ajunga afaceristi de succes fiind sprijiniti de fundatiile non-profit. Singura relatie cu lumea IT a pastrat-o printr-un grup de investitii care se ocupa cu cresterea averii sale.



Skoll apare in listele Forbes privind cei mai bogati oameni din lume tot in 1999, anul de glorie al companiilor dot-com, cu o avere de 4,8 miliarde de dolari. Acum ocupa locul 123 in topul celor mai bogati oameni din lume, conform Forbes. Se afla, de asemenea, pe locul trei dupa Omidyar in topul celor mai bogati oameni de afaceri sub 40 de ani al revistei Fortune.





Meg Whitman, femeia anului 2003, intrecuta doar de Carly Fiorina



Chiar daca are un CV impresionant, cuprinzand diplome de la Princeton si Harvard, si a detinut functii importante la companii precum Disney sau Procter & Gamble, numele Margaretei Whitman va ramane legat totdeauna de site-ul eBay.



In 1998, Meg Whitman isi pregatea afacerea proprie si a refuzat initial sa vina la eBay. Totusi, a luat avionul pana la San Jose, in California, ca sa cunoasca mai indeaproape compania, si ajungand acolo si-a schimbat parerea. Ea a spus ca a fost cucerita de sistemul cu totul nou propus de realizatorul site-ului. Convinsa de reusita, Meg Whitman nu a mai parasit compania si acolo a ramas pana in prezent.



"Suntem de departe cea mai mare piata din lume. Vanzatorii vor sa se afle in acelasi loc cu oamenii care cumpara, iar cumparatorii vor sa fie acolo unde sunt vanzatorii. In consecinta, este util sa fii cel mai mare", a explicat ea.



Sefa eBay a pierdut pe 2003 pozitia de cea mai influenta femeie de afaceri din lume in fata presedintei Hewlett-Packard, Carly Fiorina, conform revistei Fortune. Totusi, ea obtinut spre surprinderea tuturor titlul de "Femeia anului" de la CNN/Money. Oricum, Meg a dovedit ca nu are nevoie de carisma unui star de cinema pentru a reusi in afaceri. Iar anul trecut, a devenit cea mai noua miliardara din conducerea eBay.



Chiar daca nu a contribuit la inventarea sau lansarea site-ului eBay - acesta functiona de trei ani cand a venit ea - Meg Whitman a contribuit la transformarea companiei intr-o afacere profesionista, de la stadiul de hobby al unor impatimiti. Iar compania si-a dovedit puterea rezistand crahului dot-com. Whitman a supervizat strategia de extindere a eBay, care acum opereaza in 17 tari platforme realizate in limbile locale. De asemenea, ea a diversificat activitatea companiei spre alte domenii decat licitatiile: a cumparat Half.com, site de vanzare de bunuri second-hand, si a impus introducerea optiunii de vanzare la pret fix a bunurilor tranzactionate.



La scurt timp dupa sosirea ei, eBay si-a colorat site-ul (care era alb-negru pana atunci) si dupa numai patru luni s-a listat la bursa, moment considerat "de explozie" pentru compania de licitatii online. Ea a condus prima campanie publicitara a companiei si a stabilit strategia de promovare offline a eBay. De asemenea, Meg este creditata cu aducerea primilor clienti-companii pe pagina casei de licitatii. Producatori precum Sun Microsystems vand acum echipamente de milioane de dolari pe an pe eBay.



Despre personalitatea Margaretei Whitman se stiu putine lucruri. In rarele discutii cu presa, ea a mentinoat doar ca ii plac escapadele la ferma de la tara si ca merge la pescuit de cateva ori pe an. De asemenea, Meg a spus ca utilizeaza site-ul eBay pentru achizitii ca orice alt client si ca a cumparat de aici jucarii, carti si chiar un automobil.





eBay - un hobby devenit model de afaceri



Astazi, eBay se afla printre cele mai mari companii americane. Ocupa locul 320 intre primele 500 companii din lume, conform Forbes. Aproape orice internaut a auzit de eBay, iar site-ul are aproape 100 de milioane de utilizatori inregistrati si suporta 200 de milioane de cautari zilnic, performanta egalata online doar de motorul de cautare al Google.



Daca in 1995 propunea o singura categorie de produse, eBay ofera acum 27.000 de categorii, printre care cel mai mai mare succes l-au avut masinile si imobiliarele. De aici nu au lipsit nici tranzactiile inedite, controversate, care au adus si mai multa publicitate paginii. Astfel, in 1999 a fost scos la vanzare un "rinichi functional", iar in 2002 s-a vandut un avion de vanatoare. De asemenea, un "elicopter pentru o persoana", a fost vandut pentru 6 milioane de dolari. Nu au lipsit nici pacalelile, un american scotand la vanzare statul West Virginia, idee dupa care s-a creat si pagina pe care a fost "licitat online" statul roman la inceputul acestui an.



"Conceptul eBay a fost de la inceput cu totul nou - practic permitea oamenilor sa efectueze tranzactii 24 de ore din 24 si sapte zile din sapte, a subliniat un responsabil al companiei. Succesul companiei se datoreaza in mare parte modelului sau de afaceri - combinatie ingenioasa intre vanzarile traditionale, anuntul de mica publicitate din ziare si sistemul de licitatie".



Sistemul a fost gandit sa fie cat mai simplu: aveti o masina veche de care doriti sa scapati? Plasati un anunt pe eBay, acceptati oferte timp de patru sau cinci zile si vindeti-o apoi celui care a oferit mai mult. eBay obtine astfel un mic comision pentru listarea articolului (ca mica publicitate) si apoi un comision redus din vanzare (ca site de licitatii). Practic, eBay faciliteaza numai listarile si vanzarile, nu este nevoita sa produca sau sa transporte bunuri si nici sa aiba produse in stoc. "Utilizatorii construiesc compania", spunea sefa eBay, Meg Whitman.



Pentru unii dintre comercianti, afacerile pe eBay au mers atat de bine, incat si-au permis sa inchida magazinele reale si sa vanda exclusiv pe Internet, unde piata era mai mare si costurile de administrare a afacerii mai reduse.



Totusi, oricat de laudabil ar fi modelul, el nu a garantat o afacere viabila. Au fost necesare mai multe reinventari ale sistemului inainte de a se atinge succesul dorit, spun specialistii din domeniu. De asemenea, cei care au copiat sistemul au avut probleme serioase in a cuceri publicul. Yahoo, chiar daca a lasat la o parte comisionul pentru anunturile de vanzare, nu a ajuns niciodata la nivelul de popularitate al eBay.



Alta problema serioasa a fost cea creata de prea mult trafic. Serverele blocate au produs pagube de milioane de dolari. Insa faptul ca responsabilii eBay au contactat imediat clientii si au returnat chiar comisioanele percepute in acele moment, le-a asigurat increderea pietei.





Site-ul a crescut puternic in 2003



Afacerea a crescut surprinzator anul trecut, cand semnalele pozitive privind iesirea din recesiune si cresterea spectaculoasa a comertului online au ajutat compania sa atraga si mai multi oameni. eBay a avut incasari totale de 2,17 miliarde de dolari, cu 78% mai mari decat in 2002, si un profit net de 441,8 milioane de dolari, cu 77% mai mare decat anul anterior. Numai pe trimestrul al patrulea al 2003, in sezonul de sarbatori, eBay a avut incasari de 650 de milioane de dolari (plus 57% fata de trimestrul trei al 2002) si un profit net de 203,1 milioane de dolari (plus 78%). Rezultatele au fost peste asteptarile analistilor si chiar peste cifrele anticipate de responsabilii eBay.



Cresterea pare sa confirme proiectele companiei de a atinge pana in 2005 incasari anuale de 3 miliarde de dolari. Vanzarile din SUA nu mai reprezinta acum decat aproape 60% din totalul veniturilor companiei, in timp ce incasarile la nivel international au urcat la 210 milioane de dolari pe trimestrul al patrulea 2003, apropiiindu-se de un miliard de dolari pe an.





PayPal a dat unda verde pentru platile online



Sistemul de plata online al Paypal a fost realizat special pentru cei care nu au carti de credit sau nu doresc sa faca aceste informatii cunoscute intr-un mediu atat de sensibil precum Internetul. Iar site-ul de licitatii avea nevoie de acest sistem de plata pentru ca propria solutie, BillPoint, nu parea sa fie foarte atractiva pentru clienti. PayPal era atractiv si pentru numarul sau mare de utilizatori, mai ales cei care nu folosisera niciodata sistemul de licitatii eBay, dar aveau conturi pentru achizitii online.



Analiza a fost simpla: cumpararea PayPal reducea costurile operationale, crestea traficul site-ului si ajuta la dezvoltarea afacerii. Mentinerea sistemului BillPoint si imbunatatirea lui ar fi costat o groaza de bani, iar renuntarea la sistemele de plata online ar fi afectat serios afacerile eBay. Pana la urma, la finalul lui 2002, eBay a platit 1,5 miliarde de dolari pentru sistemul de plati online.



Iar decizia s-a dovedit anul trecut una corecta. Sistemul de plata pe Internet, care a adus eBay peste 30 de milioane de clienti inregistrati, a produs anul trecut incasari de peste 400 de milioane de dolari.
dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO