Business Hi-Tech

Exportul de soft si servicii va atinge 350 de milioane de euro

Exportul de soft si servicii va atinge 350 de milioane de euro

Zsolt Nagy, ministrul comunicatiilor: Ritmul de crestere pe acest sector va fi mai ridicat decat cel care va fi atins la finele anului pe intreaga activitate de export a Romaniei.

13.09.2006, 19:05 20

Romania va exporta in acest an software si servicii de 350 mil. euro, comparativ cu nivelul de 280 mil. euro inregistrat anul trecut, a declarat Zsolt Nagy, ministrul comunicatiilor. "Ritmul de crestere pe acest sector va fi mai ridicat decat cel care va fi atins la finele anului pe intreaga activitate de export a Romaniei."
Exportul de software se va mentine pe acelasi trend crescator si in urmatorii 3-5 ani, a declarat pentru ZF Liviu Dragan, presedintele Asociatiei Patronale a Industriei de Software si Servicii si directorul general al TotalSoft. El a spus ca exportul de software se va modifica treptat in directia diminuarii ponderii serviciilor de scriere de cod si cresterii serviciilor complexe din domeniul software.
"De fapt, acest lucru este inevitabil deoarece in urmatorii ani ne vom pierde avantajul de cost atat de important in domeniul outsourcing-ului. Calitatea specialistilor nostri, proximitatea culturala si geografica cu tarile din UE vor face ca Romania sa fie o destinatie pentru acele proiecte complexe care pot sa fie desfasurate oricum la costuri mai mici decat in tarile vestice", a explicat Dragan.
Ministrul a facut estimarea in contextul lansarii proiectului de strategie privind branding-ul de export pentru sectorul tehnologiei informatiei. "Practic, vrem sa promovam in randul investitorilor ideea ca societatile romanesti au depasit etapa de outsourcing (externalizare - n. red.) si au trecut la un nou nivel, si anume sunt entitati care pot crea valoare adaugata", a spus Nagy.
Strategia de branding urmareste, printre altele, cresterea investitiilor in domeniul IT, promovarea unei noi imagini a pietei IT locale si crearea de noi locuri de munca in acest sector. In plus, strategia de branding vizeaza identificarea segmentelor nisa ale pietei IT care vor permite firmelor autohtone sa concureze de la egal la egal cu companiile din India, Rusia sau China.
"Deja s-au conturat doua nise de piata, respectiv industria de automatizari auto si industria pentru securitatea datelor", a spus Nagy.
El a adaugat ca bugetul alocat strategiei de branding, care va fi pusa in aplicare incepand cu anul 2007, se ridica la 90.000 de euro. "La acesta suma se vor adauga fondurile atrase de la asociatiile profesionale, precum si resurse institutionale", a precizat Nagy.
Florin Talpes, presedintele Softwin, considera ca noua strategie ar trebui sa favorizeze in primul rand deschiderea in Romania a centrelor de cercetare si dezvoltare ce apartin companiilor internationale de IT. "Sunt operatiuni de mare valoare adaugata, care pe langa cifra de afaceri per specialist, aduce Romaniei o revigorare a sistemului de cercetare atat de necesar Romaniei in aceasta perioada", a declarat Talpes.
Nu in ultimul rand, o alta parte a IT-ului romanesc ce trebuie promovata este productia de software "made in Romania", considera Talpes. "Cifra de afaceri per specialist pe an poate depasi lejer 100.000 de euro. Din pacate, numarul produselor romanesti de software care isi croiesc drum pe piata mondiala este foarte mic in acest moment. Cred insa ca in urmatorii 5-10 ani va aparea o crestere tot mai mare a numarului de produse romanesti de soft de pe piata internationala", a mai spus Talpes.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO