Business Hi-Tech

Fibra optica pana in living? Da, dar la americani

02.04.2003, 00:00 31

Verizon, cea mai mare companie de telefonie locala din Statele Unite, a decis sa castige lupta cu furnizorii de Internet si de televiziune prin cablu. Strategia? Inlocuirea liniilor telefonice din cupru care intra in casele americanilor cu linii de fibra optica. O miscare revolutionara, pentru ca fibra optica este rezervata infrastructurilor centrale sau conexiunilor pentru sectorul business, si nu oamenilor de rand.
"Noi consideram ca fibra optica va fi pe viitor mijlocul preferat de conectare a clientilor particulari si de business", a explicat Lawrence Babbio, vicepresedintele Verizon.
Noua conexiune oferita clientilor, probabil incepand cu anul viitor, va fi cu mult peste ofertele concurente venite din zona operatorilor de cablu. Astfel, Verizon promite viteza de transfer de date de 20 de ori mai mare(5-10 MBps) decat majoritatea actualelor conexiuni broadband dar care se desfasoara prin linii de cupru. Dar lucrul cel mai important este ca noile linii de fibra optica permit, printr-o singura conexiune, cam toate serviciile de comunicatii: telefonie, conectare la Internet suficient de puternica pentru serviciile multimedia (inclusiv filme si servicii de stiri video) dar mai ales posibilitatea de a receptiona televiziunile digitale. Practic, Verizon ar urma sa depaseasca statutul de operator telecom, devenind si unul dintre cei mai importanti furnizori de Internet de mare viteza (broadband) si de televiziune digitala.
Analistii afirma ca strategia Verizon reprezinta o unda de speranta in relansarea industriei telecom, aflata in criza de peste trei ani si marcata de declansarea procedurilor de faliment in cazul unor giganti precum WorldCom.
"Noi credem ca va exista o relansare a industrie de comunicatii bazata pe Internetul de mare viteza, care va permite de asemenea crearea unei noi generatii de produse pentru clientii particulari si pentru afaceri. Vrem locul intai la Internet broadband", spune vicepresedintele Babbio.
Piata a reactionat favorabil. Comisia Federala de Comunicatii (arbitrul pietei telecom americane) a salutat si sprijinit initiativa Verizon.
L arandul lor, analistii remarca potentialul pietei de Internet de mare viteza. "Planurile de schimbare a retelei  de cupru cu fibra optica semnaleaza dorinta Verizon de a accentua competitia cu operatorii de cablu, pe un segment ce va cunoaste o crestere substantiala, poate de 100%, in urmatorii 3 ani", explica un analist al Yankee Group.
Cat va costa aceasta revolutionara schimbare de retea? Verizon pastreaza tacerea. Insa, pe baza intrarilor si iesilor de bani a calculat ca ar avea disponibile anul acesta in jur de 13 miliarde de dolari.
Verizon este prezenta in 33 de tari din America, Europa si Asia. A avut anul trecut incasari de 67 miliarde de dolari si profit de 4,1 miliarde de dolari.
dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO