Business Hi-Tech

Fondatorii magazinelor online romanesti ar lua-o oricand de la inceput

18.12.2001, 00:00 47



Initiativele in comertul electronic romanesc si-au facut aparitia la mult timp dupa ce mai indraznetii oameni de afaceri din Occident au pus bazele primelor magazine online. Aceasta realitate a condus la plasarea Romaniei printre ultimele tari din Europa in domeniul tranzactiilor pe web.

Dar, cum tot raul are si o parte buna, aceasta intarziere a ferit site-urile romanesti de e-commerce de declinul care a redus la tacere mii de dotcom-uri occidentale.

Ziarul Financiar a intervievat managerii celor mai importante magazine online autohtone pe tema viitorului acestei afaceri.

In ceea ce priveste viitorul, majoritatea celor care si-au facut un renume in comertul electronic autohton spun ca nu vor fi afectati de recesiune, dimpotriva isi vor continua cresterea.

Mai mult, toti managerii celor mai importante site-uri de e-commerce din Romania au declarat ca ar lua-o oricand de la capat in aventuroasa lume a vanzarilor online.

Primele magazine virtuale au aparut in spatiul cibernetic romanesc in urma cu aproximativ trei ani. Daca atunci peisajul comertului electronic romanesc era format din doua-trei magazine online, in ultimele 18 luni au aparut cel putin zece concurenti puternici ai acestora.

Potrivit declaratiilor managerilor, anul 2001 a insemnat pentru vanzari estimate la mai multe sute de mii de dolari.

Astfel, acum putem vorbi de o piata, chiar daca in Romania comertul electronic se deruleaza cu mijloace oarecum primitive, mai ales in ce priveste modalitatile de plata.

Deocamdata, un singur site ofera utilizatorilor posibilitatea de a plati prin carti de credit, CD.ro, dar si ei se confrunta cu probleme cu ar fi incercarea multor "internauti" de a plati cu carduri care nu le apartin.

"Avem peste 3 luni de activitate, timp in care mai mult de jumatate din comenzi au fost incercari de cumparare a unor produse cu stolen card, de catre romanii de aici. Peste 90% din situatiile cand destinatarul comenzii nu a coincis cu platitorul au fost cazuri de stolen card", a declarat Iustinian Calin Popa, administratorul site-ului CD.ro.

Modalitatea de plata, sau mai precis, lipsa posibilitatii de plata prin carte de credit este principala diferenta dintre site-urile romanesti de e-commerce si "colegele" lor de mai la Vest.

"Cred ca diferentele sunt foarte mici pentru ca noi am avut sansa sa sarim peste etapa de copilarie a comertului electronic, ajungand direct la stadiul de dezvoltare a surorilor noastre din afara. Oricum o diferenta majora ramane: lipsa mijloacelor moderne de plata", apreciaza Teo Paduraru, unul dintre directorii grupului Best, cel care are a€oin custodie" trei magazine de comert electronic, Gameshop.ro, MagazinulTau.ro si Bestcomputers.ro.

"In rest, cu putina imaginatie (si designerii romani nu duc lipsa, totul este sa apelezi la cine trebuie) magazinele pot fi la fel. Problema apare la nivel managerial: sa stii ca trebuie sa apelezi la un designer cu experienta, nu sa reinventam fiecare roata", completeaza Teodor Raducanu, director la Teora.ro.

O alta mare deosebire intre magazinele online romanesti si cele occidentale este reprezentata de volumul investitiilor.

"Investitiile uriase facute in magazinele virtuale occidentale se vad incepand de la relatia cu clientii si pana la marketingul specializat. La noi deocamdata nivelul investitiilor in acest domeniu a ramas la nivelul a cateva zeci sau sute de mii de dolari. Eu sper ca noi sa stim sa trecem peste greselile facute de antreprenorii occidentali care au investit de multe ori haotic, fara a avea un plan de afaceri realist", a spus Cosmin Golea, director executiv la Emania.ro.

Cifra de afaceri a magazinelor online lansate de companii cu domenii de activitate si puteri financiare similare, din Romania si din Vest, diferentiaza de asemenea cele doua categorii de site-uri.

Deosebirea dintre cifrele de afaceri are drept cauza, in opinia managerilor de la Flamingo Computers, puterea financiara scazuta a consumatorului roman si gradul redus de "internetizare", precum si educatia populatia in privinta domeniului e-commerce.

Dar chiar si in aceste conditii perspectivele pietei de comert electronic nu sunt deloc sumbre.

@Chiar daca a fost lansat in urma cu trei luni, site-ul Freeshop.ro, specializat in vanzari de parfumuri de marca, va intregistra la sfarsitul anului venituri estimate la 10.000 de dolari, dat fiind si faptul ca, in perioada sarbatorilor de iarna oficialii magazinului estimeaza o dublare a comenzilor.

@ai oficialii de la Teora.ro sunt optimisti."Vom continua sa progresam, in ideea simplificarii procedurilor de comanda si livrare. Am introdus deja, experimental, in Bucuresti, livrarea prin curier special. Alegi cartea pe Internet, dai telefon si in 60 de minute o ai la usa. Primim cateva zeci de comenzi pe zi.

Fata de cifra totala de afaceri a editurii, comertul prin Internet reprezinta abia 3-4%. Dar sunt multi cei care aleg pe Internet si vin cu lista in librariile Teora", explica Teodor Raducanu.

@Evolutia exponentiala atinsa in cele noua luni de existenta a site-ului Gameshop.ro va continua, in opinia administratorilor sai.

"Pana acum am avut vanzari de aproape 25.000 de dolari si speram sa depasim 10.000 $ numai in decembrie", a declarat Teo Paduraru. Pentru Magazinul Tau.ro se estimeaza vanzari de 100.000 $ in decembrie, incluzand aici si comenzile de PC si componente de pe BestComputers.ro.

@Perioada cumparaturilor pentru Craciun va aduce vanzari cu 30-50% mai mari si la Qshop.ro, magazinul online patronat de Compaq Romania. Pana acum site-ul a inregistrat 35.000 de vizitatori si venituri de 85.000 $. Oficialii companiei preconizeaza ca in 2002, magazinul va avea o cifra de afaceri de 250.000 $.

@"De la inceputul anului 2001 si pana la sfarsitul lunii noiembrie segmentul Business-to-Business a inregistrat o cifra de afaceri de 330.000 $, prognoza pentru luna decembrie fiind de 100.000 $. Ne asteptam pentru urmatoarea perioada la o crestere semnificativa a traficului si implicit a tranzactiilor prin magazinele virtuale", au mai declarat oficialii Flamingo Computers, firma care activeaza din 1999 pe piata magazinelor virtuale IT cu Flamingo.ro si care a lansat in noiembrie eFlamingo.ro.

Compania mai are doua site-ul B2B care se adreseaza propriei retele de distributie.

@Sfarsitul anului 2001 a adus o schimbare radicala la emania.ro .

Magazinul, axat in special pe produse electronice si electrocasnice vinde acum si bilete de avion, tractoare, masini de tuns iarba sau... muraturi.In primul an de activitate emania.ro a avut peste 1.400 de comenzi care au adus vanzari de aproximativ 4,5 miliarde de lei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO