Business Hi-Tech

Google cheama retailerii pe Internet

17.03.2006, 00:00 14

Lansat initial doar ca motor de cautare, Google s-a extins in ultimii ani pe o multime de piete online paralele, cea mai recenta initiativa fiind o incercare de a intra pe un segment cu potential imens: comertul online.

Serviciul Google Base, lansat recent ca un fel de "piata" unde se pot intalni cererea si oferta pentru diverse produse sau servicii ale internautilor, ar putea fi transformat intr-o platforma de retail online pentru magazinele din lumea reala, relateaza Financial Times.

Acest nou serviciu ar fi o "mana cereasca" si pentru retelele de retail, care ar capata astfel acces direct la sutele de milioane de utilizatori ai Google.

Nikesh Arora, director al diviziei europene a Google, a spus pentru FT ca Google se asteapta ca firmele din retail - si, posibil, si din alte sectoare, de pilda imobiliar - sa publice online detalii despre produsele pe care le au la vanzare impreuna cu preturile acestora.

Apoi Google ar urma sa indexeze toate aceste informatii si sa le puna la dispozitia internautilor printr-un motor de cautare dedicat, care ar deveni practic un supermarket virtual unde au "stand" un numar mare de retaileri.

"Google Base va avea un impact imens asupra companiilor din retail", a spus Arora, care a adaugat ca initiativa Google a urmat unor cercetari din care a reiesit ca foarte multi jucatori de pe piata de retail sunt nemultumiti de nivelul lor de competitivitate pe piata online. Totusi, nu este inca foarte clar cat de entuziasti vor fi retailerii, comenteaza FT, avand in vedere ca multi dintre jucatorii cei mari - inclusiv Wal-Mart, retailer-ul numarul unu al lumii, si alte nume grele precum Home Depot sau Tesco - au investit deja milioane bune in prezenta lor online.

Insa, cu toate ca in ultimii ani comertul online a explodat, multi retaileri inca nu au inceput sa vanda si pe Internet.

De pilda, un oficial al unei retele de retail din Marea Britanie a spus ca oferta Google ar fi interesanta daca furnizorul de servicii online s-ar putea ocupa si de distributie.

Acesta este si un punct nevralgic al business-ului de retail online, analistii punandu-si de-a lungul timpului semne de intrebare despre modelul de afaceri practicat inclusiv de alti retaileri online, cum este de pilda Amazon.com, scrie FT.

Planul ambitios al Google nu este insa o premiera. Initiative similare au avut si alti jucatori, precum Amazon sau eBay. Amazon are printre clienti grupul britanic de textile si alimente Marks & Spencer si compania americana Borders, care comercializeaza carti.

Pana acum, Google nu a specificat foarte clar ce doreste sa faca cu serviciul Base, care este gandit ca o colectie de baze de date, unde internautii pot salva o mare varietate de informatii. Printre tipurile de informatii pe care Google le dadea ca exemplu de materiale potrivite pentru a fi publicate pe Google Base (la momentul lansarii, in noiembrie) sunt retete culinare, anunturi de mica publicitate, date de contact pentru ONG-uri, anunturi de job-uri, dar si cursuri universitare in format electronic.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO