Business Hi-Tech

Halo 3, sau cum a castigat Microsoft 170 de milioane de dolari in 24 de ore

16.11.2007, 19:45 40

In primele 24 de ore, gigantul american a incasat 170 de milioane USD (110 milioane de euro), mai mult decat orice premiera Hollywoodiana de film, iar in prima saptamana vanzarile au totalizat peste 300 de milioane USD (200 de milioane de euro), fapt care a ridicat veniturile Microsoft cu 23% in ultimul sfert fiscal al anului, conform go4it!, revista de lifestyle digital editata de Ziarul Financiar.
Recordul precedent de vanzari era detinut tot de un produs al Bungie Studios, Halo 2, care a adus companiei 125 de milioane de dolari (83 de milioane de euro) in primele 24 de ore. Ambele jocuri Halo au fost dedicate exclusiv consolelor Xbox si Xbox 360. In 2004, dupa ce a fost lansat Halo 2, aproape ca s-au dublat si vanzarile consolei Microsoft.
Acelasi lucru s-a intamplat si in septembrie cu consola Xbox 360, iar in 24 de ore de la lansare, peste un milion de gameri s-au napustit pe serverele Xbox Live. A fost cea mai intensa zi de gaming online din istorie. Jocul nu e exceptional din punct de vedere grafic, iar tehnic este un "shooter" (trebuie sa impusti diferiti adversari ca sa supravietuiesti si atingi scopul jocului), stil abordat de mii de alte jocuri. Se naste astfel firesc intrebarea: Ce a adus milioane de oameni in magazine si i-a convins sa bage mana in buzunar ca sa-l cumpere?
Halo 3 este un joc de tip FPS (first-person shooter) creat de Bungie Studios special pentru consola Xbox 360. Povestea jocului este centrata pe un razboi interstelar intre umanitatea secolului al 26-lea, condusa de Nations Space Command si mai multe rase extraterestre cunoscute sub numele de Covenant care au inceput invazia planetei Pamant. Ca jucator intri in pielea lui Master Chief, un supersoldat augmentat cibernetic care conduce apararea planetei noastre. Halo 3 este o batalie continua in care ai de ales intre o multime de arme, vehicule si strategii de lupta cu care trebuie sa opresti invazia extraterestra.
Ideea care a revolutionat jocurile de tip shooter odata cu Halo a fost "30 de secunde de distractie". Gamerii de la Bungie Studios si-au dat seama ca nu e deloc amuzant sa stai cu degetul pe tragaci zece minute fiind incontinuu stresat de cohorte de monstri care se napustesc asupra ta. Nici sa te lupti cu unul singur odata la un sfert de ora nu e antrenant.
Tot regland datele problemei au ajuns la concluzia ca cel mai bine e sa-i dai jucatorului 30 de secunde de batalie continua inainte sa-i acorzi un respiro.
La Halo 3 a lucrat o echipa de peste 100 de oameni, dar nu neaparat cumulul de substanta cenusie a dus la succesul jocului, ci metodele cu care i-au verificat eficienta seductiei. Echipa s-a instalat in sediul Microsoft Game Studios, unde Randy Pagulayan, seful departamentului de cercetare, a pregatit un laborator intreg demn de invidia serviciilor secrete. Acolo au invitat peste 600 de gameri sa joace Halo 3. Au fost tot timpul urmariti si inregistrati cu mai multe camere video de Pagulayan pentru a le vedea mimica fetelor, comportamentul de joc.
Dupa fiecare experienta de gaming, acelasi specialist i-a interogat ca sa le afle nemultumirile. A urmarit peste 3.000 de ore de inregistrare cu prestatiile jucatorilor, gasind o multime de probleme. De pilda, intr-o scena, unul dintre gameri s-a trezit masacrat in repetate randuri de extraterestri care pareau de neinvins.
Omul a devenit bineinteles frustrat dupa cateva incercari. Nu observase ca pe jos erau cateva cutii cu grenade cu care ar fi rezolvat destul de simplu situatia.
Grenadele au fost asezate ulterior in asa fel incat sa fie usor vizibile. La nu-stiu-ce nivel al jocului, intr-o anumita zona, gamerii se "sinucideau" pe capete. Au vazut casetele cu inregistrari si au gasit pana la urma defectul. Personajul aflat intr-un tanc incepea sa traga cu ditamai tunul in niste extraterestri care veneau dintr-o vale. Coborau teava tunului prea mult si astfel trageau in pamantul din fata tancului care exploda odata cu proiectilul. Rezolvarea a fost simpla. Nu au mai permis tevii sa coboare sub un anumit nivel.
Microsoft a inceput de mult campania de marketing pentru Halo 3 cu clipuri video de prezentare si documentare despre realizarea jocului. In iunie a fost lansat si un joc de realitate alternativa pe internet pe nume Iris, in care gamerii descopereau treptat detalii despre joc. Campania a inclus chiar si o bautura a Pepsi-Cola care se numeste Game Fuel. Pe cutia bauturii apar imagini cu personajul principal al jocului, Master Chief.
Cu cateva luni inainte de lansarea oficiala, copii pentru testare ale jocului au scapat pe internet. Cei pe care Microsoft i-a prins ca au jucat aceasta versiune au avut o soarta tragica: le-au dezactivat conturile Xbox Live pana in anul 9.999. Mai erau doua saptamani pana la lansarea oficiala si alte "probleme" au aparut.
Un retailer englez, Argo, a lansat din greseala cateva copii oficiale ale Halo 3. Microsoft s-a declarat dezamagit, dar nici nu i-a pedepsit. O saptamana mai tarziu, chiar varianta oficiala a luat accidental calea internetului. Cei 6,14 GB ai jocului au fost "dezbracati" de protectii si descarcati de mii de oameni timp de 24 de ore pana cand Microsoft a rezolvat problema.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO