Business Hi-Tech

În cinci ani piaţa va creşte de aproape zece ori. Românii au cumpărat 23.000 de brăţări de sport şi ceasuri inteligente în 2015

În cinci ani piaţa va creşte de aproape zece ori....

Autor: Ioana Nita

24.12.2015, 00:07 14155

„Dispozitivele «purtabile» ră­mân încă un segment de nişă în România, în con­­di­ţiile în care şi dis­po­nibilitatea acestor pro­duse este limitată deocamdată. În 2015 vân­zările de dispozitive «purtabile» au crescut la 23.000  de unităţi. Aceste produse sunt populare în special în rândul consu­ma­torilor tineri“, se arată în studiul Euro­monitor care analizează piaţa locală de brăţări şi ceasuri inteligente.

În vara acestui an, eMag, cel mai mare retailer online de pe plan local, estima vân­zări totale de circa 35.000 de unităţi de dispo­zitive „wearables“ pentru finele lui 2015 în România.

Piaţa de dispozitive „purtabile“ a luat naştere în urmă cu peste doi ani, când au început să fie dezvoltate o serie de brăţări inteligente pentru sport (monitorizează numărul de paşi făcuţi, distanţa parcursă, nu­mă­rul de calorii consumate, precum şi cali­tatea şi durata somnului), dar şi ceasuri inteligente care pot fi folosite ca o extensie a smartphone-ului (permit în plus citirea noti­ficărilor, preluarea apelurilor, vizua­lizarea stării vremii sau a orei).

Până acum, brăţările inteligente care mo­nito­rizează activitatea fizică a utili­zatorilor au fost cele mai populare şi vân­dute în rândul consumatorilor din Ro­mâ­nia. Printre cei mai mari producători de brăţări de sport sunt companiile americane Fitbit, Jawbone şi Garmin.

„În România sunt doar două branduri notabile de dispozitive «wearables» anul acesta – Fibit şi Garmin. Modelul Fitbit Flex este cel mai popular, având o cotă de piaţă de 45% din punct de vedere cantitativ“, conform datelor Euromonitor.

Fitbit Flex a fost printre primele modele de brăţări inteligente de pe piaţă. Start-up-ul american mai avea şi are de asemenea în portofoliu şi alte dispozi­tive care monito­rizează activitatea sporti­vă, însă care se prind de haine cu un clips, nefi­ind încor­po­rate într-o brăţără pen­tru a putea fi purtată la mână.

Practic, dispozitivele care monito­ri­zea­­ză activitatea sportivă se regăsesc sub trei  forme - brăţară, ceas sau de tip „clips“. Aproximativ toate funcţionează du­pă acelaş principiu, având senzori în­cor­­poraţi care detectează mişcarea (giro­­scop şi accelerometru) şi altitudinea (alti­me­tru). Aceştia sunt senzorii de bază ai unei brăţări pentru sport, la care se pot adă­­uga şi senzori pentru temperatură şi pen­­tru monitorizarea bătăilor inimii.

Pentru a putea vizualiza datele colectate prin intermediul sen­zo­rilor, producătorii de brăţări inteli­gente au dezvoltat şi aplicaţii mo­bile dedicate care se conectează la dis­pozitivul de mo­ni­to­rizare prin teh­nologia „Blue­tooth Low Energy“. Astfel, utilizatorii pot vedea câţi paşi au făcut, ce dis­tan­ţă au parcurs, câte calorii au consumat, cum şi cât au dormit şi pulsul.

Fitbit, Jawbone şi Gar­min au lansat anul acesta mai multe modele noi de brăţări de sport care permit şi monitorizarea bătăilor inimii, această funcţie devenind treptat o funcţie de bază pentru astfel de dispozitive (care nu era dispo­nibilă pentru primele modele).

Preţul unei brăţări de sport lan­sate în 2015 variază între 500 lei şi 1.000 de lei, în funcţie de model, caracteristici şi culoare. Modele mai vechi, lansate în 2013 sau 2014, precum Fitbit Flex sau Misfit Shine sau Flash, costă circa 450 de lei sau chiar mai puţin. De asemenea pe piaţă au apărut o serie de modele mai ieftine dezvoltate de diferite start-up-uri. Un model deosebit de dispozitiv care monitorizează activitatea sportivă este cel produs de start-up-ul francez Withings. Acesta a dezvoltat practic un ceas cu model clasic (Withings Activité) care înregistrează însă mişcările utiliza­to­rului. 

Pe piaţa dispozitivelor „purta­bile“ au intrat şi mari producători de software - Microsoft - şi de echi­pa­mente telecom şi electronice - Huawei, aceştia lansând anul acesta modelele Microsoft Band 2 şi Huawei TalkBand. Compania chineză Xiomi concurează de asemenea pe această piaţă cu modele de până în 200 lei.

 
 

Peste 200.000 de unităţi în 2020

Piaţa de dispozitive „purtabile“ avansează treptat, atât la nivel mondial, cât şi local, datele Euromonitor anticipând o creştere anuală medie de 55% a volumului de vânări din România în următorii cinci ani.

„Având în vedere că aceste tipuri de produse sunt noi pentru majoritatea consumatorilor din România, volumul de vânzări al acestora va creşte în următorii ani. Volumul de vânzări va creşte cu o rată anuală medie de 55%, urmând să atingă 212.000 de unităţi în 2020.“

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO