Business Hi-Tech

In cursa contra lui Bill Gates, Google a intrat primul in linia dreapta

27.10.2004, 00:00 17



Cei trei mari jucatori din piata IT cu cel mai mare potential, cautarea online, asteptau asezati in bloc-starturi. Google, mai bine antrenat si cu mai mare experienta, a tasnit primul si i-a luat fata companiei lui Bill Gates, Microsoft, lansand primul serviciu de cautare mixt - atat pe Internet cat si pe computerele personale - despre care se asteapta sa aduca venituri sporite din publicitate. Yahoo sta la panda, asistat de catre departamentul sau de incredere Overture Services, o companie cu experienta pe piata publicitatii online. Va fi o cursa scurta cu un castigator sigur sau un maraton in care cine-si va doza energia mai bine va iesi invingator?



Deocamdata, pronosticurile sunt in favoarea Google, pentru ca aceasta companie a reusit sa aduca pe piata o noutate absoluta, cautarea pe desktop cu rezultate afisate in cateva fractiuni de secunda. Lansata saptamana trecuta, Google Desktop Search este nu numai o mutare care ia Microsoft pe neasteptate (compania lui Bill Gates a fost prima care a anuntat ca lucreaza la o solutie asemanatoare, pe care a promis-o inainte de sfarsitul acestui an), ci este si o miscare agresiva chiar pe terenul pe care Microsoft se simtea in siguranta: cautarea pe hard discul utilizatorilor.



Google Desktop Search, utilizabila pe PC-uri pe care este instalat Windows XP sau Windows 2000 (versiunea actualizata Service Pack 3) si care sunt conectate la Internet, foloseste aceleasi algoritmuri care au facut motorul de cautare Google sa fie rapid, inteligent si foarte popular, scrie presa internationala. Noul soft Google construieste o baza de date cu informatiile de pe hard disc si apoi le indexeaza (asociaza anumite cuvinte cheie cu fisierele in care acestea apar), fiind gata sa returneze rezultatele cautarilor intr-un timp foarte scurt (chiar mai putin de o secunda).



Sistemul de operare Windows are o unealta de cautare incorporata inca din "fabrica", insa expertii spun despre cautarea pe hard disc marca Microsoft ca are un dezavantaj major: timpul indelungat de care este nevoie pentru fiecare operatie in parte.



Noutatea celor de la Google "reprezinta cea mai noua extensie a razboiului browserelor", spune Joe Wilcox, analist la Jupiter Research, citat de publicatia San Jose Mercury News. "Microsoft are motive sa fie ingrijorata". Printre speculatiile din ultima vreme cu privire la noutatile pregatite de Google s-a numarat si posibilitatea ca aceasta companie sa aiba in pregatire un browser concurent pentru Internet Explorer al Microsoft. Aceasta informatie nu a fost confirmata oficial de Google.



Washington Post a realizat o analiza a competitiei de pe piata de cautare online, numind noul produs anuntat de Google, Desktop Search, "mingea de meci pe care Google o are impotriva lui Microsoft". Google a reusit sa produca ceea ce Microsoft incearca sa finalizeze de peste un an - posibilitatea pentru utilizatori de a introduce un cuvant in casuta de cautare si de a putea apoi alege dintre rezultatele colectate de pe Internet si cele din propriul calculator, comenteaza publicatia americana.



"Facand prima miscare pe piata de cautare in PC-urile personale, Google are un avantaj imens", spune Charlene Li, responsabila cu rapoartele de analiza a pietei de cautare pentru compania Forrester Research. Dupa parerea sa, noul software lansat de Google va fi apreciat in special de utilizatorii "grei" de computer, aceia care stocheaza multe fisiere pe hard disc si au nevoie de o unealta care sa-i ajute sa le sorteze si sa caute in ele. "Este ironic faptul ca pana acum era mai usor sa scotocesti prin 6 miliarde de documente de pe Internet decat sa gasesti un singur fisier in propriul tau calculator", este de parere Charlene Li.



Los Angeles Times apreciaza ca "Google si Microsoft se apropie amenintator unul de teritoriul celuilalt. Microsoft pregateste propriul motor de cautare in Internet si pe PC-urile utilizatorilor, care trebuie sa fie gata inainte de sfarsitul anului in incercarea de a ajunge din urma companii nou aparute pe piata, agresive, precum Google. Longhorn, viitorul sistem de operare pregatit de Microsoft pentru finalul anului 2006, probabil ca va permite utilizatorilor sa caute online si pe propriile computere fara ca macar sa fie nevoie ca acestia sa deschida un browser. Asa ca Google incearca sa mute primul pentru a castiga".





O imagine de ansamblu



Insa rivalitatea dintre Microsoft si Google este doar o bucatica din agitatia care a cuprins piata mondiala a cautarilor online, care aduce venituri uriase din publicitatea asociata. Noul produs al celor de la Google "ar putea sa genereze o serie de software-uri asemanatoare din partea adversarilor care vor si ei o parte din veniturile generate de publicitate", mai scrie Los Angeles Times.



Nici Yahoo nu a stat degeaba in ultimele luni. Dupa achizitionarea companiei specializate in publicitatea online Overture Services, profitul Yahoo aproape s-a triplat in trimestrul al treilea al anului (incheiat la 30 septembrie) fata de aceeasi perioada a lui 2003. Explicatia pentru aceasta dezvoltare spectaculoasa este, pe langa cumpararea Overture, cresterea veniturilor care provin din publicitate, spun specialistii. In perioada mentionata, Yahoo a inregistrat un profit net de 253,3 milioane de dolari, cu 287% mai mult fata de cele 65,3 milioane de dolari obtinute in trimestrul trei al anului 2003.



Conform publicatiei Seattle Post-Intelligencer, "unii experti sunt de parere ca noul software de la Google este un semn pentru cum va arata computerul viitorului: o multime de programe care integreaza functiile locale cu cele de pe Internet, dand nastere astfel unui Windows de tip nou, mai folositor pentru utilizator".



"Intrebarea care se pune nu este daca noul soft de la Google va face Windows sa dispara, pentru ca nu va face asta", comenteaza expertul in motoare de cautare John Battelle, care in prezent lucreaza la o carte despre afacerile pe domeniul cautarii online. "Intrebarea este daca, datorita acestor programe care fac sa interactioneze sistemul de operare si Internetul, Windows-ul nu va deveni de fapt o parte importanta a unui pachet de servicii mai cuprinzator".



Si Wall Street Journal a realizat o analiza mai cuprinzatoare a situatiei. "Odata cu lansarea Desktop Search, Google castiga la fotografie in fata celui mai mare rival al sau. Microsoft a promis un nou software de cautare pe desktop anul acesta, iar Yahoo a sugerat ca are planuri asemanatoare, fara a oferi detalii suplimentare. Si Ask Jeeves (n.r. motor de cautare) a spus ca va face publice primele versiuni de testare ale softului sau de cautare pe desktop, luna aceasta. America Online, divizia de servicii online a Time Warner, va include zilele acestea o functie de cautare pe desktop in browserul pe care il testeaza in cadrul unui grup restrans de utilizatori."



Conform publicatiei Wall Street Journal, oficiali ai gigantului software Microsoft au declarat ca "tehnologia de cautare produsa de Microsoft se va diferentia prin inovatie", refuzand sa detalieze situatia creata prin cresterea competitiei dupa ce Google a lansat Desktop Search.



Presa internationala a relatat si despre alte companii care, fara a avea anvergura lui Google sau Microsoft, au lansat aplicatii de cautare pe desktop. Este vorba de compania de servicii Internet Terra Lycos din Spania, care a lansat in aceasta primavara o bara de cautare pentru utilizatorii de Internet Explorer, cu un soft de indexare a hard discului inclus. Aceeasi metoda, a indexarii hard discului, este folosita si de noul program de cautare al Google (detalii in caseta Cum functioneaza Google Desktop Search). De asemenea, si compania canadiana Copernic Technologies a prezentat un program gratuit de cautare pe PC-uri bazat pe acelasi concept, in timp ce Apple Computer a anuntat ca viitoarea editie a sistemului propriu de operare Mac OS X, cu numele de cod Tiger, va contine un soft de cautare in hard disc.



Este evident ca piata cautarii online, care scoate bani din publicitatea afisata alaturi de rezultatele cautarilor, se afla intr-o expansiune accelerata. "Acum sunt miliarde de dolari pe masa", spune Danny Sullivan, editor la publicatia electronica SearchEngineWatch.com. "Campul de batalie se mareste".





Probleme la Microsoft?



Wall Street Journal noteaza ca noul software al Google "se ocupa de o mare bataie de cap a utilizatorilor de computere si extinde cautarea de pe Internet si pe PC-urile consumatorilor. Aceasta miscare aduce Google chiar pe terenul lui Microsoft, pentru ca gigantul software este liderul traditional al oricarei piete legate de fisierele de pe hard disc si e-mail, mai ales ca Microsoft are in pregatire propriul produs rival".



Utilizatorii de PC-uri s-au plans in numeroase randuri pentru ca operatiunea de cautare in computer a unui fisier este in mod considerabil mai dificila decat aceea de a folosi motorul de cautare Google pentru a gasi un document oarecare pe Internet, scrie si Seattle Post-Intelligencer. "Acum, noul program al Google creeaza o noua dimensiune in competitia dintre cele doua companii si face putin mai neclara delimitarea dintre softurile dedicate Internetului si cele pentru computerele locale, care erau prin traditie produse de omniprezentul Microsoft", comenteaza publicatia americana.



Insa Microsoft nu se ingrijoreaza, sustine The Boston Globe. "Microsoft declara ca nu isi face probleme din cauza faptului ca a fost depasita, din acest punct de vedere, de Google si alte cateva mici companii. 'Suntem de parere ca Microsoft, impreuna cu restul industriei, nu au facut decat sa zgarie putin suprafata a ceea ce inseamna tehnologie de cautare performanta, pusa in slujba consumatorilor', a spus Justin Osmer, product manager la Microsoft. 'Scopul nostru este sa dezvoltam produse mai rapide, mai stabile si mai usor de folosit pentru ca utilizatorii nostri sa acceseze informatiile dorite, si nu sa urmarim activitatea altor companii concurente'".





Nu exista date confidentiale, asa ca obisnuiti-va cu ideea



Astfel comenteaza Washington Post acuzatiile aduse lui Google in legatura cu siguranta datelor din PC-urile utilizatorilor pe care se instaleaza noua unealta de cautare Desktop Search.



Despre software-ul Google s-a spus deja ca prezinta un risc al dezvaluirii de date confidentiale din hard discurile utilizatorilor. Oficialii Google contrazic aceasta idee, argumentand ca aplicatia Google Desktop Search nu trimite datele din computerul personal catre serverele Google. In schimb, programul "intercepteaza" rezultatele cautarii web atunci cand acestea sunt trimise de la Google catre utilizator si, inainte ca acestea sa fie afisate pe ecran, adauga si rezultatele cautarii locale.



Totusi, pentru accesul la tehnologia de varf trebuie sa platim un pret, conchide Washington Post. "Traim intr-o lume noua. Toate detaliile marunte despre vietile noastre sunt, mai mult sau mai putin, inregistrate undeva, intr-o camera foto, intr-un e-mail, in memoria unui dispozitiv GPS (n.r. - aparat de monitorizare a locatiei prin satelit) . Ne plac foarte mult computerele pentru ca ne fac viata mai usoara. Ne plac noile servicii care apar in fiecare zi. Insa oamenii stiu din instinct ca exista si o parte intunecata in toata aceasta afacere. Numai ca ei spera ca nu li se va intampla ceva rau tocmai lor".





Cum functioneaza Google Desktop Search



"Am gandit acest serviciu ca fiind memoria fotografica a computerului dumneavoastra", a spus Marissa Mayer, director Google pentru produsele destinate pietei utilizatorilor individuali, citata de BBC. "Conceptul este simplu. Daca la un moment dat ati vazut ceva pe monitorul PC-ului, noi va vom ajuta sa regasiti acel ceva foarte repede", a adaugat Mayer.



Google Desktop Search functioneaza intr-un mod intuitiv. Utilizatorul trebuie sa descarce un mic fisier de pe site-ul Google (http://desktop.google.com) si sa-l instaleze pe computerul propriu. La urmatoarea vizita pe site-ul motorului de cautare, el va gasi un nou link, "Desktop", pe care il poate folosi pentru a efectua cautari pe hard discul propriului calculator. Utilizatorii vor putea efectua simultan cautari pe web si in computerele personale.



Google a intrat pe aceasta piata folosind un concept vechi si in acelasi timp nou. Este vorba de "indexarea" continutului bazei de date cu care opereaza (o asociere de tipul indexului aflat la sfarsitul unei carti, intre cuvantul-cheie cautat si paginile/fisierele unde acesta apare). Daca in cazul cautarii pe Internet, baza de date este reprezentata de peste 4 miliarde de pagini web, in cazul nou-dezvoltatei cautari in computerele personale baza de date este chiar continutul fiecarui hard disc in parte.



Metoda folosita de aplicatia Desktop Search presupune un timp mai indelungat la inceput (o singura data, dupa instalare), cand programul indexeaza fisierele locale (proces care poate dura si cateva ore, dar aplicatia ruleaza numai cand calculatorul sta degeaba, spun oficialii Google). Odata incheiat procesul initial, cautarile locale vor fi la fel de rapide ca cele de pe Internet - o chestiune de fractiuni de secunda.
mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO