Business Hi-Tech

Licitatiile online prind viteza si in Internetul romanesc

05.07.2004, 00:00 21

Licitatiile online, care s-au dovedit deja in Occident o alternativa viabila la comertul pe Internet, incep sa aiba succes si in Romania, site-urile existente gazduind tranzactii de milioane de dolari.
Pentru acest segment de piata se lupta in acest moment Okazii.ro, site orientat mai mult spre end-user decat spre companii, si Eeebid.ro, platforma specializata mai mult in tranzactiile intre companii. Recent, un nou portal de business realizat de Romexpo (www.profitromania.ro) si-a propus sa atace si piata de licitatii intre companii, insa serviciul corespunzator este abia la inceput. Exista de asemenea si site-uri specializate, precum www.mobilshop.ro pentru telefoane mobile.
Valoarea bunurilor vandute online in Romania este greu de estimat, pentru ca se liciteaza si pentru hartie de imprimanta, dar si apartamente sau terenuri, masini sau tablouri de colectie. "O mare parte din clientii nostri sunt colectionari, fiindca ei au aceasta pasiune si sunt tentati in mod constant sa faca astfel de trazactii", a declarat pentru ZF Emilian Cristea, project manager al Okazii.ro.
Surse din piata vorbesc de 5 milioane de dolari pe 2004, impartiti cea mai mare parte de cele doua site-uri. Cifrele nu sunt mari, daca ne gandim la valoarea unor bunuri care au fost deja vandute. Pe site-ul Okazii.ro s-a vandut o hala de productie situata in Bucuresti, in valoare de 60.000 de dolari. Pe Eeebid, cea mai recenta tranzactie de acest gen se refera la o casa veche din Breaza, 40.000 de euro, care are deja un ofertant. Nici pe partea de auto nu stam rau. Pe site-ul Okazii.ro sunt licitate peste 100 de masini, cea mai interesanta oferta fiind pentru un BMW X5, la 49.900 de euro. Pe site-ul Eeebid.ro asteapta cumparator un Mercedes C240, la 20.000 de euro.
"Bunurile listate in paginile site-ului Okazii.ro insumeaza constant 2-3 milioane de dolari. Din acestea insa se vand in final aproximativ 18-20%", a apreciat Emilian Cristea. "Nu avem un control asupra tranzactiei finale, dupa ce s-a ajuns la un acord intre participanti pe Internet", a explicat el.
Site-ul Okazii.ro are in acest moment 60.000 de clienti inregistrati, iar lunar vin aici 70.000 de oameni in cautarea celor mai bune oferte. "Cred ca unii pur si simplu traiesc din acest comert: au zeci, poate sute de produse listate si isi adauga continuu altele noi", a explicat el. Pagina face parte din reteaua NetBridge Investments, companie care detine site-urile Trafic.ro, Boom.ro, Hit.ro, Aman2.ro si a lansat recent protalul de resurse umane HR-Romania.ro.
Site-ul Eeebid.ro are in acest moment aproximativ 22.000 de vizitatori pe luna. Tranzactia care sare in ochi la prima vedere este cea legata de un set de mobilier realizat de un artist roman, al carui pret este estimat la 3 milioane de euro si care are deja o oferta de cumparare. Licitatia se incheie pe 27 iulie. Eeebid Romania este parte a grupului american Eeebid.com Inc., subsidiara a producatorului soft Unicarte Software din Liechtenstein. Eeebid.com si-a concentrat activitatea pe zona Europei Centrale si de Est si a tranzactionat din 2001 pana acum bunuri si servicii in valoare de 500 de milioane de dolari, avand peste 120.000 de utilizatori (companii). Printre clientii din Romania se numara companii precum Oltchim, Lubrifin, Timken Romania, ApaNova Ploiesti si altele.
Nici Okazii.ro, nici Eeebid.ro nu castiga in acest moment in mod direct din aceste tranzactii. Inscrierea este gratuita, prin simpla completare a unui formular electronic. Ambele companii intentioneaza insa ca pe viitor sa introduca acest sistem, care printre altele i-a permis liderului mondial, eBay.com, sa devina o afacere extrem de profitabila.
dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO