Business Hi-Tech

Liliana Solomon, CEO Vodafone: In mai putin de un an numarul magazinelor a crescut de aproape trei ori

Liliana Solomon, CEO Vodafone: In mai putin de un an numarul magazinelor a crescut de aproape trei ori

Liliana Solomon, CEO Vodafone Romania: In general vorbind, bugetul unei companii permite acomodarea unor costuri neprevazute sau reprioritizarea proiectelor. Nu ne-am confruntat cu costuri neprevazute, insa am fost afectati de devalorizarea puternica a dolarului fata de euro, tarifele noastre fiind raportate la dolari, pana la 30 septembrie 2007.

19.11.2007, 20:30 102

Vodafone Romania, al doilea mare operator de telefonie mobila de pe piata locala, va avea la sfarsitul acestei luni un numar de aproximativ 150 de magazine, ca urmare a achizitiei dealerului Petrocom si a avansului inregistrat de numarul de magazine proprii.
"Pana la sfarsitul lunii noiembrie, vom avea un numar total de 90 de magazine proprii, la care se adauga cele 57 de magazine, in urma achizitiei Petrocom. Aceasta inseamna ca, in numai un an, aproape am triplat numarul de magazine Vodafone, ceea ce ne asigura o distributie nationala performanta", a declarat pentru ZF Liliana Solomon, CEO al Vodafone Romania.
Spre deosebire de Orange si Cosmote, Vodafone nu are parteneriate cu lanturi mari de retail GSM. Orange are ca parteneri Euro-GSM, unul din primii doi retaileri GSM din Romania, si lucreaza de asemenea cu alte companii care detin un numar ridicat de magazine, cum sunt Plus GSM si Proton Technologies. Cosmote lucreaza cu Germanos, unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata locala de retail GSM. Germanos era anterior, in Romania, partener Vodafone, dar contractul dintre cele doua parti a fost rupt in septembrie 2006 dupa ce grupul elen de telefonie mobila Cosmote a achizitionat Germanos printr-o tranzactie internationala, care a inclus si Romania.
Oficialii Vodafone afirma ca nu exista retete unice pentru strategia retail, iar raportul actual intre magazinele proprii si parteneri este unul in acord cu obiectivele companiei.
"Fiecare operator foloseste strategia de retail potrivita cu obiectivele sale de business, nu exista o reteta unica. Strategia noastra este sa pastram un echilibru intre dezvoltarea propriei retele de magazine si distributia prin partenerii nostri", afirma Liliana Solomon. Ea nu a dorit sa precizeze daca operatorul mai are in vedere achizitii de pe piata locala de retail GSM. "Distributia retail este o componenta importanta in strategia noastra. Vom continua sa ne extindem reteaua de distributie pentru a ne atinge obiectivele de business".
In alta ordine de idei, directorul executiv spune ca in acest an, compania nu s-a confruntat cu cresteri neprevazute ale costurilor, insa a fost afectata de scaderea puternica a dolarului american fata de euro. "In general vorbind, bugetul unei companii permite acomodarea unor costuri neprevazute sau reprioritizarea proiectelor. Nu ne-am confruntat cu costuri neprevazute, insa am fost afectati de devalorizarea puternica a dolarului fata de euro, tarifele noastre fiind raportate la dolari, pana la 30 septembrie 2007."
Ea spune ca tendinta de crestere a costurilor fixe din economie ii impune operatorului sa fie si mai eficient.
"Exista o tendinta macroeconomica, in Romania, de crestere a costurilor fixe, cum sunt costurile de utilitati, chiriile si salariile. Vom continua sa ne concentram pe eficientizarea proceselor pentru a compensa impactul cresterii costurilor mentionate mai sus", a explicat Solomon.
Reprezentantii operatorului afirma ca Vodafone Acasa, serviciul de telefonie fixa lansat in acest an pentru clientii rezidentiali, a fost "bine primit" de piata, dar nu au dorit sa ofere detalii privind numarul de utilizatori. "Vodafone Acasa este un serviciu bine primit de clienti, care se bucura de succes mai ales in randul utilizatorilor ce folosesc deja serviciile noastre mobile", a spus Liliana Solomon.
Vodafone si ulterior Orange Romania au intrat in acest an pe piata telefoniei fixe, crescand astfel presiunea concurentiala pe o piata care inregistrase deja scaderi dramatice ale preturilor, ca rezultat al razboiului pe clienti dintre Romtelecom, RCS&RDS si UPC Romania.
Intrebati daca intentioneaza sa lanseze in viitor pachete de servicii de acces la internet si telefonie fixa, oficialii Vodafone au evitat un raspuns direct.
"Vodafone ofera de multa vreme clientilor persoane fizice internet mobil, chiar daca nu este comercializat 'la pachet' cu serviciile de telefonie fixa. 'Filozofia' noastra este sa avem pachete modulare, care pot fi combinate de clientii nostri in functie de nevoile lor. Toate dezvoltarile aduse ofertelor si pachetelor noastre sunt personalizate in functie de cerintele clientilor nostri", a afirmat Liliana Solomon.
In ce priveste evolutia tarifelor pentru serviciile telecom de pe piata locala, despre care toti operatorii afirma ca sunt printre cele mai mici din Europa, seful Vodafone Romania afirma ca este probabil ca ofertele companiilor de la sfarsitul acestui an sa accentueze aceasta tendinta.
"Tarifele de pe piata romaneasca sunt, intr-adevar, printre cele mai scazute din Europa si acest nivel decurge din competitia puternica de pe aceasta piata. Este de asteptat ca sfarsitul acestui an sa aduca oferte competitive, intrucat trimestrul Craciunului si al sarbatorilor de iarna este orientat in mod traditional pe vanzari. Ofertele noastre sunt, in general, construite in asa fel incat sa aduca clientilor nostri beneficii pe termen lung si sa ii determine sa ramana alaturi de noi, pe cat posibil, 'pe viata'."
Vodafone Romania, al doilea operator de telefonie mobila de pe piata locala, a anuntat saptamana trecuta venituri totale de 813 mil. dolari (597 mil. euro) pentru primul semestru fiscal al acestui an (aprilie - septembrie). Veniturile totale au crescut cu 24% fata de aceeasi perioada a anului trecut, pe fondul majorarii numarului de clienti si a venitului mediu per utilizator (ARPU).
Veniturile din servicii pentru perioada mentionata au fost de 776 mil. dolari (570 mil. euro), in crestere cu 23,1% fata de anul trecut. Orange Romania, liderul pietei locale de telefonie mobila, a inregistrat in aceeasi perioada un ritm de crestere a veniturilor din servicii de aproximativ 22,1%, pana la 621 mil. euro.
In primul semestru fiscal profitul operational (EBITDA - castigul inainte de plata dobanzilor, impozitelor, includerea deprecierii si amortizarii) al Vodafone Romania a crescut cu 21,4% fata de aceeasi perioada a anului trecut, la 391,67 milioane de dolari (287,57 mil. euro). Marja profitului operational a fost de 48,2% din veniturile totale in primul semestru si de 49,2% in trimestrul iulie-septembrie.
Vodafone a adaugat 625.514 clienti noi in primul semestru fiscal, ajungand astfel la 8,579 milioane clienti. Numarul clientilor a crescut cu 19,9% fata de sfasitul lunii septembrie 2006. Din numarul total de clienti, aproape trei milioane detin abonamente, in crestere cu 1,3% fata de aceeasi perioada a anului trecut. "Romania ramane una dintre diviziile cu cea mai buna performanta in cadrul grupului Vodafone si motorul de crestere al grupului in Europa Centrala si de Est", a spus Liliana Solomon.
In luna octombrie a acestui an numarul total de utilizatori de servicii de telefonie mobila era de peste 21,3 milioane, ceea ce corespunde unei rate de penetrare a telefoniei mobile de aproape 100% din populatie. La finele lunii septembrie Orange avea 9,31 milioane clienti, Vodafone avea 8,58 milioane, iar Cosmote a anuntat ca a trecut de trei milioane de clienti in octombrie. Telemobil (Zapp) are aproximativ 500.000 de clienti. RCS&RDS a lansat momentan serviciile de telefonie mobila doar in Oradea si Timisoara.
Liliana Solomon afirma ca acest indicator, al numarului total de clienti, nu este cel mai relevant pentru a evalua performantele unui operator, avand in vedere ca exista diferente intre aceasta cifra si numarul de "utilizatori activi".
Orange Romania, cel mai mare concurent al Vodafone de pe piata locala, a inregistrat in trimestrul trei al acestui an venituri de 326 mil. euro, in crestere cu 24,1% fata de aceeasi perioada a anului trecut, pe fondul majorarii puternice a numarului de clienti. Dupa trei trimestre, Orange a ajuns la venituri de 904 mil. euro, iar pe tot anul estimeaza venituri de peste 1,2 mld. euro.

Planurile Vodafone Romania

extinderea serviciilor de acces mobil la internet la viteza de descarcare a datelor de 3,6 Mbps de la 41 la 52 de orase, pana la sfarsitul acestei luni

cresterea numarului de magazine proprii la aproape 150, pana la sfarsitul lunii noiembrie

cresterea eficientei pentru a compensa cresterea costurilor fixe (utilitati, chirii, salarii)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO