Business Hi-Tech

(P) Serghei Bulgac, CEO Digi Communications N.V.: ”2019 a fost un an remarcabil pentru Digi”

Autor: Publicitate

28.02.2020, 08:00 1977

Cu venituri consolidate de 1,2 miliarde EUR, în 2019, Digi Communications N.V., operator european de top în domeniul comunicaţiilor electronice, cu operaţiuni în România, Ungaria, Spania şi Italia, listat la Bursa de Valori din Bucureşti, nu conteneşte să surprindă piaţa, după aproape 27 de ani de existenţă. Cum arată Digi azi, aflăm de la Serghei Bulgac, CEO al Digi Communications N.V., preşedinte al Consiliului de Administraţie şi director general al RCS & RDS, filiala din România a grupului.

 

Cum se vede azi experienţa Digi Communications N.V. pe Bursa de Valori de la Bucureşti?

Au fost doi ani şi jumătate intenşi, marcaţi de momente mai puţin previzibile, mai ales din afara pieţei de capital, fără legătură cu parcursul dinamic şi ascendent al companiei. Aş spune că ne-am aflat într-un proces accelerat de schimbare şi adaptare.

Aceste experienţe ne-au făcut mai încrezători în capacitatea companiei de a genera valoare pentru acţionari, pentru investitori, pentru clienţi şi piaţă, în ansamblu. Un context local şi internaţional mai puţin oscilant, pe parcursul anilor 2018 - 2019, ne-ar fi ajutat să capitalizăm mai bine rezultatele bune obţinute la nivel operaţional. Totuşi, Digi a dovedit că este o companie stabilă, cu un management experimentat şi echipe bine pregătite, cu o mare capacitate de concentrare asupra rezultatelor de business. Evoluţia din ultima parte a anului 2019 şi din primele luni ale lui 2020, reacţia pieţei la emisiunile de obligaţiuni din 2019 şi 2020 constituie semnale că Digi beneficiază, în rândul investitorilor, de percepţia unei investiţii pe termen lung, cu potenţial.

 

În 2018, aţi marcat un record - depăşirea pragului de 1 miliard de euro venituri consolidate. În 2019, veniturile au crescut cu aproape 14% faţă de anul anterior. Pe ce s-a bazat această creştere?

Au fost trei surse: majorarea bazei de unităţi generatoare de venituri (RGU) - o creştere cu 8% a numărului total de servicii şi, în special, creşterea numărului de RGU pe segmentul serviciilor fixe, în România; diversificarea portofoliului de servicii în Spania şi introducerea ofertei de servicii fixe pe această piaţă; ajustarea preţurilor în România şi Ungaria, din martie 2019, cu o politică de preţuri avantajoasă pentru clienţi. Toate eforturile noastre au fost orientate spre menţinerea Digi ca ”primă opţiune” pe segmentul serviciilor fixe, atât prin preţurile avantajoase practicate, cât şi prin calitate.

 

Cum a evoluat piaţa de telefonie mobilă în 2019, în România? Dar pe celelalte pieţe?

A fost un an în care ne-am dedicat proiectelor majore de avans tehnologic. Am început dezvoltarea reţelei 4G în banda de 900 Mhz, am extins acoperirea reţelei 4G la aproximativ 80 % din populaţie şi am demarat proiectul 5G, în România. Am lansat serviciile de telefonie mobilă prin propria reţea, în Ungaria, şi am testat cu succes şi acolo, tehnologia 5G, în Budapesta.

În paralel, am diversificat oferta comercială, atât la nivelul serviciilor, cât şi la cel al echipamentelor, odată cu introducerea telefoanelor sub brand propriu, Digi. Ne-am menţinut ca o reţea atractivă şi numărul de unităţi generatoare de venituri a avut un uşor avans faţă de anul 2018. În ansamblu, acest segment a avut o creştere a numărului total de servicii cu 14,5 %, de la 5 milioane RGU la 5,7 milioane RGU. Aceste rezultate au fost posibile şi prin eforturile echipelor din Spania, Italia şi Ungaria. După mai puţin de jumătate de an de la lansarea serviciilor de telefonie mobilă pe piaţa din Ungaria, deja înregistram 99.000 RGU, pe acest segment. Digi Spania şi-a adjudecat din nou poziţia de ”performer” al grupului, cu o creştere de 41% a numărului de servicii, în 2019, faţă de 2018.

 

Digi a fost un pionier în domeniul convergenţei în telecomunicaţii şi această strategie a fost una care a generat creştere. Cum vedeţi evoluţia companiei în următorii 2-3 ani, în contextul unei pieţe care pare să urmeze acest trend al convergenţei?

În România, suntem lider de piaţă în domeniul serviciilor de televiziune prin cablu şi internet fix, servicii oferite graţie unei reţele de fibră optică ”state of the art”. Încă din 2018 am început să extindem serviciile prin fibră optică în mediul rural, în România, iar anul trecut am implementat proiecte de upgrade tehnologic şi în reţeaua fixă din Ungaria. În trimestrul trei al anului trecut, reţeaua de fibră optică a grupului însemna 8,2 milioane locuinţe (homes passed) în România şi Ungaria. Această infrastructură ne va consolida poziţia pe piaţa serviciilor fixe şi va contribui la o optimizare a activităţilor de monitorizare, service şi intervenţie. În ceea ce priveşte telefonia mobilă, suntem un competitor dinamic, cu o ofertă competitivă şi un excelent raport calitate/preţ. Acest dinamism se transpune şi în rezultatele obţinute la portabilitatea în reţeaua de telefonie mobilă, în România, dar şi în privinţa achiziţiei de abonaţi, în Spania. Recent, am atins pragul de 2 milioane de numere de telefonie mobilă portate în reţeaua Digi Mobil, din octombrie 2008 până la finalul lui ianuarie 2020, potrivit ANCOM. În Spania, Digi este al doilea operator de telefonie mobilă, după rata de creştere, şi al cincilea operator de pe piaţă. Filiala a marcat, astfel, cel de-al unsprezecelea trimestru de creştere accelerată, adăugând încă 210.000 servicii în portofoliu, în ultimele trei luni ale anului trecut. Avem toate atu-urile pentru a construi, în anii următori, un business-case bazat pe extinderea bazei de clienţi, pe serviciile de pay-tv, internet fix şi telefonie mobilă, pe segmentul serviciilor de retail.

 

Cum faceţi alocarea CAPEX pe proiecte/linii de business sau ţări?

Grupul şi-a conturat, deja, de câţiva ani un profil de investitor ”de cursă lungă”, în funcţie de nevoile de dezvoltare. În 2019 am alocat un CAPEX de 318 milioane EUR pentru extinderea acoperirii reţelei 4G şi  roll-out-ul reţelei 5G în România, dezvoltarea reţelei 4G şi a infrastructurii de fibră optică, în România, Ungaria şi Spania.

 

Ce măsuri veţi lua în viitor cu privire la gradul de îndatorare şi cum va influenţa acesta facilităţile de împrumut pentru companie?

În prezent, Digi are o rată de îndatorare situată sub media operatorilor de cablu din Europa. Avem o conduită financiară responsabilă, menţinând acest nivel sub multiplul de îndatorare al altor companii de profil din Europa. În 2018, multiplul de îndatorare a fost de 2,8 x, iar în 2019 poziţionat la 2,6 x, faţă de 3,8, cât este media industriei. Gradul de îndatorare se calculează prin raportarea datoriilor financiare la EBITDA. Acesta este indicatorul relevant urmărit de companiile din industrie şi de finanţatori. Principiul de bază a fost tot timpul satisfacerea nevoilor de creştere accelerată a companiei, prioritizând proiectele cu cea mai mare valoare adăugată şi respectând limitele de îndatorare asumate faţă de finanţatorii noştri.

Aşadar, 2019 a fost un an remarcabil pentru Digi. Veniturile s-au apropiat de valoarea de 1,2 miliarde EUR, cu o creştere robustă de 14%, faţă de 31 decembrie 2018, EBITDA s-a majorat cu peste 17 % (fără impactul IFRS 16), ajungând la 380 milioane EUR, ne-am dus la bun sfârşit proiectele. 2020 începe sub auspicii bune şi pentru aceasta le mulţumesc tuturor celor care construiesc, zi de zi, succesul Digi - clienţi, angajaţi, acţionari, investitori, parteneri, furnizori.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO