Business Hi-Tech

Piata de imprimante da semne de slabiciune pentru prima data in trei ani

09.03.2005, 00:00 22

Principalele motive ale evolutiei negative sunt saturarea pietei si o mai mare maturitate in alegerea imprimantelor din partea utilizatorilor finali, spun oficialii IDC.


In ultimul trimestru al anului s-au vandut 74.398 de imprimante, in valoare totala de 13,72 milioane de dolari (11,06 mil. euro la cursul mediu de anul trecut). In total, anul trecut s-au vandut aproximativ 227.000 de imprimante, cu 13.000 mai putin decat anul anterior, insa valoarea pietei a crescut usor, de la 37,5 mil. dolari (33,1 mil. euro) in 2003, la 41,25 mil. dolari (33,2 mil. euro), anul trecut.


Piata imprimantelor cu jet de cerneala a suferit o scadere importanta a vanzarilor in ultimele trei luni ale anului trecut (-28,6%, ca numar de unitati si -21,9%, valoric), in principal pentru ca utilizatorii se reorienteaza catre multifunctionale (n.r. - echipamente care inglobeaza intr-un singur aparat functii de imprimare, copiere, scanner, telefon), dar si catre imprimante cu laser, sunt de parere analistii IDC. Intr-adevar, imprimantele color cu laser au avut cel mai mare succes, vanzarile crescand semnificativ ca valoare (60,9%) si spectaculos ca numar de unitati (204,2%), in comparatie cu ultimul trimestru din 2003.


Desi cantitativ aceste imprimante au acoperit doar 1,8% din totalul pietei, ele au generat venituri de 1,26 mil. de dolari (1,01 mil. euro), adica aproape 10% din valoarea totala a pietei. De asemenea, veniturile aduse de imprimantele color cu laser au reprezentat mai mult de un sfert din suma adunata de imprimantele cu jet de cerneala, desi acestea din urma au acoperit, cantitativ, 75% din piata.


Liderul pietei, atat ca numar de unitati vandute cat si ca valoare a acestora, a ramas Hewlett-Packard, "desi a inregistrat rezultate slabe", se arata in raportul IDC. HP a vandut cu 41,3% mai putine imprimante in ultimul trimestru, insa a inregistrat o cifra de afaceri cu 1,2% mai mare decat in aceeasi perioada a anului 2003, pe acest sector de produse. Rezultatele sunt "dezamagitoare in ceea ce priveste vanzarile de imprimante cu jet de cerneala - care au scazut, cantitativ, cu 50,7% - efectul fiind partial anulat de performanta solida pe partea de imprimante laser", care au crescut cu 11,5%.


Al doilea jucator din topul romanesc a fost Canon, care a inregistrat o crestere a volumului de vanzari cu 56,4% si a veniturilor de 63,8% in ultimul trimestru, comparativ cu perioada similara din 2003. Dezvoltarea companiei a fost asigurata de succesul pe segmentul imprimantelor cu jet de cerneala si al imprimantelor laser (crestere ca numar de unitati de 57,8%, respectiv 30,2%).


Al treilea clasat, Lexmark, a inregistrat o performanta mai slaba decat nivelul general al pietei, spun analistii IDC. Vanzarile au scazut cu 38,2%, ca numar de unitati si cu 38,9%, ca valoare. "Performanta slaba se datoreaza vanzarilor scazute de imprimante cu cerneala - care s-au diminuat cu 43% -, in ciuda cresterii livrarilor de imprimante laser, cu 32,7%."


Segmentul care a adus cele mai mari venituri producatorilor in ultimul trimestru a fost cel al imprimantelor laser alb-negru (6,47 milioane de dolari, adica 47,2% din totalul pietei), pe urmatorul loc clasandu-se imprimantele cu jet de cerneala (4,64 mil. dolari, 33,8%) si cele laser color (1,26 mil. dolari, 9,2%), mai reiese din raportul IDC.
mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO