Business Hi-Tech

Piata PC-urilor: crestere modesta, dar directie buna

21.10.2002, 00:00 16

Piata globala a computerelor personale s-a reintors, in al treilea trimestru al anului in curs, pe un trend crescator, dupa 15 luni de recesiune. Aceasta este concluzia unui studiu publicat, saptamana trecuta, de International Data Corporation (IDC), una dintre cele mai importante companii de studii IT&C din lume. De asemenea, tot saptamana trecuta, unii dintre cei importanti producatori de echipamente IT din lume si-au anuntat rezultatele financiare inregistrate in perioada mentionata.
"Livrarile de PC-uri pe plan mondial au crescut cu 3,8% in al treilea trimestru 2002 fata de aceeasi perioada a anului trecut, pana la nivelul de 32,6 milioane de unitati", se arata intr-un raport IDC. "Cresterea se situeaza cu putin sub estimarile analistilor, de 4%, dar pe ansamblu s-a inregistrat cresterea sezoniera asteptata in ciuda conditiilor dificile de pe piata", adauga sursa citata.
De asemenea, potrivit datelor IDC, compania americana Dell a recastigat pozitia de lider in topul producatorilor de PC-uri, livrarile sale de asemenea echipamente depasindu-le pe cele ale principalei concurente, Hewlett-Packard, cu 3,5%.
"Cresterea a fost limitata, dar cel putin piata se indreapta in directia buna", considera Laren Loverde, directorul diviziei Worldwide Quarterly PC Tracker a IDC. "Credem ca piata este mult mai sanatoasa decat acum trei luni, datorita reducerii stocurilor si a estimarilor privind o crestere reala", a adaugat Loverde. De asemenea, oficialul IDC considera ca desi nivelul investitiilor companiilor in IT ramane scazut, el continua sa se imbunatateasca incet, iar cresterea se va accelera pe masura ce eforturile de restructurare a companiilor - incepute in 2001 - vor da roade. "Segmentul consumer creste si el usor, in ciuda incertitudinii de pe piata. In momentul de fata nu ne asteptam la o invazie a clientilor in ultimul trimestru din 2002, dar exista potential de crestere", a conchis Loverde.



Estimari IDC pe regiuni
@Statele Unite - exista <<semne de activitate>> pe segmentul consumer, cu o crestere secventiala atat pentru HP, cat si pentru Gateway si Dell. Investitiile micilor consumatori raman scazute, fara insa ca situatia sa se deterioreze
@Europa - cresterea in Europa de Vest se imbunatateste, pe masura ce vanzarile revin in zona pozitiva. Segmentul intreprinderilor mici si mijlocii (companii cu mai putin de 250 de salariati) si cel al solutiilor mobile sustin piata, in timp ce marile corporatii contina sa fie retinute in a investi masiv in IT.
@Japonia - un bun management al stocurilor si nivelul scazut al rezultatelor din 2001 au ajutat la cresterea din acest trimestru; in timp ce piata nipona s-a ridicat la nivelul estimarilor analistilor, cererea ramane scazuta.
@Asia - o imbunatatire continua a situatiei a determinat o crestere de peste 10%; China continua sa sustina cresterea, in timp ce pietele mature isi revin incet; situatia de pe piata coreeana si de pe cea indiana s-a imbunatatit, dar aceste zone nu s-au ridicat la nivelul estimarilor analistilor, din cauza lipsei de contracte masive.
Estimari IDC pe producatori
@Dell - a recastigat prima pozitie in topul mondial al producatorilor de PC-uri, cu o crestere an-la-an de 23% in al treilea trimestru, fata de media de 15% din primele sase luni din 2002. Compania a avut cel mai mare succes in Statele Unite, unde scaderile de pret au atras atentia consumatorilor. Cresterea a depasit insa in medie 10% in toate zonele unde activeaza Dell.
@HP - Cresterea secventiala (trimestrul III fata de trimestrul II) de 15% din Statele Unite a determinat o crestere a cotei de piata fata de perioada aprilie - iunie 2002. Desi cresterea anuala a fost sub cresterea medie a pietei in majoritatea zonelor lumii, rezultatele s-au imbunatatit substantial fata de trimestru precedent, iar HP se pare ca va depasi problemele legate de achizitionarea lui Compaq destul de repede.
@IBM - nivelul scazut al investitiilor in IT din partea marilor companii continua sa influenteze rezultatele IBM. Desi redusa, cresterea s-a imbunatatit notabil fata de trimestrele anterioare.
@Fujitsu Siemens - In ciuda conditiilor dificile de pe principalele sale piete (Japonia si Germania), compania a castigat teren in trimestrul al treilea din 2002, cu o crestere secventiala de 17%.
@ Gateway - Chiar confruntat cu presiunea exercitata de campaniile promotionale ale Dell si de imbunatatirea situatiei lui HP, marketingul agresiv promovat de Gateway a dat rezultate. Compania a castigat cota de piata secvential, desi livrarile din 2002 raportate la cele din 2001 au scazut notabil.
@Apple - Avand de luptat cu o competitie acerba in sectorul educational, livrarile Apple au urcat cu putin mai incet decat cresterea medie anuala a pietei. Vanzarile de computere G4 (destinate segmentului superior al pietei, din punct de vedere al pretului), au scazut cu aproximativ 30%.



IBM: venituri de 19,8 mld. $
Compania IBM, cel mai mare producator de echipamente IT&C din lume, a anuntat pentru trimestrul al treilea din 2002 venituri de 19,8 miliarde de dolari.
"In cel de-al treilea trimestru, veniturile din cele doua Americi au fost de 9 miliarde de dolari, o scadere de 2 procente fata de 2001", se arata intr-un comunicat IBM. "Veniturile din Europa/Orientul Mijlociu/Africa au fost de 5,7 miliarde dolari, o crestere de peste 1 procent. Veniturile din Asia-Pacific au crescut cu 3%, pana la 4,3 miliarde de dolari", adauga sursa citata.
IBM a mai anuntat ca veniturile diviziei Global Services au crescut cu 2% in perioada mentionata, ajungand la 8,9 miliarde de dolari si ca au fost semnate contracte de servicii in valoare de 9 miliarde de dolari. "Veniturile din produsele hardware au scazut cu 1%, la 6,8 miliarde dolari fata de aceeasi perioada din 2001, iar veniturile din software au scazut cu 3%, pana la 3,1 miliarde dolari", a conchis sursa citata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO