Business Hi-Tech

Povestiri din laboratoarele HP: fabrica de CD-uri in living si fotografii vorbitoare

14.07.2004, 00:00 40



Ce va vine instantaneu in minte cand spuneti Hewlett-Packard sau, pe scurt, HP? In primul rand, computere si imprimante. E normal, data fiind pozitia de lider a gigantului american pe piata internationala de hardware, pozitie consolidata irevocabil o data cu megafuziunea de acum doi ani cu Compaq (18,7 miliarde de dolari).



Insa dincolo de hardware si de servicii, grupul american isi defineste din cein ce mai intens si alte cateva linii de business asupra carora isi concentreaza o parte importanta a investitiilor, dupa cum spunea recent Frank Cloutier, chief technology officer, cu ocazia seriei de prezentari anuale destinate mass-media HP Lab 2004.



Dintre prioritatile Hewlett-Packard, Cloutier a mentionat tehnologiile care vor permite "printarea" echipamentelor electronice (circuitele vor fi proiectate pe calculator iar "montajul" cipurilor il va face o imprimanta), cele legate de domeniul medical (medicamente care vor "sti" sa ajunga exact la tesuturile in suferinta si in dozaj perfect) sau de crearea pe scara industriala a hartiei inteligente.



Daca in privinta acestor tehnologii viitoare nu au oferit prea multe amanunte, oficialii HP au fost in schimb darnici cu informatiile despre noile creatii destinate industriei entertainmentului si administrarii continutului multimedia pe care orice om modern il creeaza sau il administreaza acum in cantitate din ce in ce mai mare, fie ca e vorba de inregistrari video, fotografii, muzica sau jocuri.



De altfel, efortul de regandire continua a directiilor de dezvoltare este ilustrat perfect de noua sintagma adoptata de HP pentru propria definire corporate: important furnizor de tehnologie pentru Hollywood. Iar cel mai nou argument evocat in acest sens este colaborarea cu studiourile Dreamworks care au realizat, cu tehnologie HP, imensul succes de casa "Shrek 2".





Etichete in house pentru CD-uri



La HP Lab 2004 a starnit interes noul sistem de etichetare a CD-urilor si DVD-urilor pe care compania americana se pregateste sa il lanseze in acest an, sub denumirea comerciala de Lightscrib. Simplu, democratic si ieftin, sistemul Lightscribe a aparut datorita exploziei activitatii "casnice" de inscriptionare a discurilor optice. Sa ne gandim la urmatoarea situatie: transferi inregistrarile video din vacanta, fotografiile de familie, muzica preferata de pe hard-ul computerului personal pe CD. Ce posibilitati ai pentru a eticheta respectivul CD? In primul rand, scrisul de mana cu markerul, dar foarte putini se declara multumiti de aspectul final. Ar mai exista si etichetele autocolante, insa acestea pot afecta unitatea de citire a discului.



HP propune urmatorul sistem: inscriptionezi datele pe CD, iar apoi il intorci pur si simplu pe partea cealalta in unitatea de scriere dotata cu tehnologia Lightscrib, alcatuiesti eticheta pe monitorul computerului conform gusturilor proprii si dai comanda de inscriptionare. Totul la costuri de sub 1 dolar pentru un CD.



In cateva minute, discul este gata, avand o eticheta a carei calitate nu se deosebeste cu nimic de cea rezultata intr-o fabrica de CD-uri normala.



Din pacate, deocamdata, optiunea de tiparire a etichetei este limitata la alb- negru, dar compania americana lucreaza deja la varianta color.



HP intentioneaza sa colaboreze cu principalii producatori de echipamente de inscriptionat CD-uri si DVD-uri pentru ca acestia sa introduca Lightscrib.



Dincolo de placerea individuala de a avea CD-urile personale etichetate decent, Lightscribe se va dovedi interesanta si pentru companii: in definitiv poate fi castigat o multime de timp realizand CD-urile de prezentare a companiei in house atunci cand e vorba de o serie limitata.





Urmeaza audiofotografia



Oficialii HP si-au creat o anumita obisnuinta in studia istoria inventiilor. Merg de multe ori, in cautare de idei si concepte, chiar pana in vremea Renasterii. Asa se face ca a fost (re)descoperita o idee a lui Edison formulata pe la 1878:" Cand se pune problema pastrarii vocii - de pilda a ultimelor cuvinte ale unui membru al familiei sau ale unei personalitati aflate pe moarte - fonograful se dovedeste clar superior fotografiei".



Dincolo de nota usor macabra, argumentele lui Edison in favoarea promovarii inventiei sale - fonograful - a generat, la peste un secol distanta, in laboratoarele HP, un nou concept : audiofotografia, altfel spus completarea imaginii cu sunet. Ideea, aflata inca in faza de testare, presupune atasarea la banala fotografie a unui cip care sa contina inregistrari audio de atmosfera. Cateva exemple: o fotografie din Manhattan sa fie completata cu sunetul strazii inregistrat in clipa cand se face fotografia; un instantaneu cu primul pas al unui copil sa fie ilustrat cu comentariile mamei s.a.m.d



Sunetul ar urma sa fie redat fie de un cititor peste care se trece fotografia, fie de un album digital, gratie unui software specializat.



De altfel, majoritatea aparatelor foto digitale permit acum si inregistrarea de secvente audio, o data cu fotografia, insa afisarea simultana pe computere intampina uneori probleme.



Desigur ca se pune problema de ce audiofotografie, si nu inregistrare video pur si simplu? Raspunsul e dificil de dat. Dar in definitiv, a disparut fotografia, o data cu democratizarea camerelor video? Evident ca nu.





Salvarea lui Kirkland



Vom asista in urmatoarele luni din acest an la o avalansa de noi echipamente semnate Hewlett-Packard. La seminariile HP Lab au fost prezentate peste 50 de noi produse, aproape toate aflate insa, pana la lansarea oficiala, sub "agreement on confidential disclosure".



Ceva-ceva se poate spune totusi: multe din aceste produse sunt din categoria imaging and printing si promit o calitate si mai buna si culori si mai aproape de realitate.



De altfel, unul dintre consilierii HP in imagine digitala este celebrul fotograf Douglas Kirkland, cel care s-a remarcat acum multe decenii realizand serii de fotografii cu Marilyn Monroe si Coco Chanel pentru ca mai tarziu sa-i treaca prin studio aproape toti monstrii sacri ai cinematografiei mondiale de la Elizabeth Taylor si Marlene Dietrich pana la Nicole Kidman.



Povestea lui Kirkland este definitorie pentru ce transformari a adus tehnologia in fotografia profesionista. Prin 1992-1994, unele dintre marile reviste ilustrate americane, aflate in criza, au taiat la jumatate bugetele alocate fotografilor . Soc in lumea acestor artisti. Kirkland avea sa-si gaseasca salvarea in tehnologie. A invatat cuvinte ca JPEG, RAW, Photoshop... Acum, dupa ce a facut fotografie pe film vreme de decenii, Kirkland prefera in mod clar fotografia digitala. "Te seduce, spune el. Cand folosesti filmul, trebuie sa inveti sa anticipezi cam cum va arata imaginea finala.Cu un aparat digital vezi imediat rezultatul si poti schimba lumina, aranjamentul, pozitia...



victor@zf.ro



Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO