Business Hi-Tech

Producatorii de gadget-uri au descifrat ce vor femeile

13.01.2004, 00:00 27

Femeile si tehnologia erau pana nu demult doi termeni aproape incompatibili. Se regaseau impreuna numai in reclame. Cel putin asa pretind unii barbati care afirma ca producatorii de gadget-uri se chinuiesc degeaba sa ghiceasca ce ar fi mai potrivit pentru consumatorul de sex feminin.
Ultimele zile au demonstrat din plin ca afirmatia de mai sus nu ilustreaza deloc realitatea. Femeile se dau in vant dupa produsele electronice si au demonstrat-o la ultima editia a expozitiei Consumer Electronics Show (CES) organizata recent la Las Vegas.
Organizatorii le-au dedicat chiar o conferinta: "Tehnologia este cel mai bun prieten al unei femei". Ce a reiesit de aici? Ca reprezentantele sexului frumos cheltuiesc anual nu mai putin de 55 miliarde de dolari pe echipamente electronice. Ceea ce inseamna ca producatorii au realizat in cele din urma de ce au nevoie doamnele. Si nu numai ei.
Asociatia americana ce organizeaza in fiecare an expozitia de produse electronice si electrocasnice, Consumer Electronics Association, a investit zece ani si trei milioane de dolari pentru a defini comportamentul consumatorului "neinteles" de sex feminin si pentru a-si da seama care ar fi cele mai bune produse pe care i le-ar putea vinde companiile.
Studiul a relevat faptul ca, desi femeile cumpara tehnologie, nu au o experienta prea placuta atunci cand se duc la magazin. Aproape 75% dintre doamnele chestionate s-au plans de faptul ca sunt ignorate sau sunt tratate cu un aer superior de catre vanzatorii de la raft. Aproape 40% dintre ele spun ca, daca intra in magazine insotite de un barbat, atunci comportamentul vanzatorilor este mult mai bun.
"Fiecare femeie are o poveste de groaza despre experienta traita in magazinele care vand gadget-uri", spune Anne-Taylor Griffith, una dintre membrele asociatiei. Nici producatorii nu trec prea bine de testul consumatorilor-femei. Numai un procent dintre doamnele intervievate de catre autorii studiului considera ca producatorii de echipamente electronice se gandesc la ele atunci cand proiecteaza un gadget. Cat despre comunicare, ea lipseste cu desavarsire in multe cazuri.
"Un produs poate foarte bine sa satisfaca nevoile mele ca si consumator. Poti sa vii cu un produs care sa-mi schimbe viata dar daca nu stii sa-mi spui asta nu voi sti niciodata", afirma Hallie Deakton, o jurnalista din New York.
Unii producatori, cum ar fi spre exemplu Eastman Kodak, Sony sau Panasonic, spun ca designul produselor este realizat in conformitate cu studii de piata complete, care includ atat consumatori de sex masculin cat si feminin. Kodak a ajuns si mai departe hotarand ca trebuie sa reproiecteze un aparat foto, dupa ce a vazut cum il utilizeaza barbatii si, separat, femeile.
De marketing depinde insa daca vinzi bine sau nu un anumit produs. "Numai pentru ca sunt colorate in roz nu inseamna ca aparatele sunt proiectate special pentru femei", apreciaza Margaret Leigh, profesor la o universitate din Statele Unite. Producatorii par sa o aprobe. Sony spune ca aparatul foto digital Cyber-shot DSC-T1 a fost mai bine primit de femei pentru ca in campania de publicitate el aparea atarnat de un lant, exact ca un medalion. "Are mai mult sens asa decat daca l-am fi facut roz", spune Denise Lee Yohn, vicepresedinte pe marketing la Sony.
Concluzia este ca producatorii se gandesc tot mai des la consumatorii de sex feminin. Drept dovada, la CES, au fost lansate la apa cafetiera care stie sa porneasca automat daca e comandata prin Internet dar si un frigider conectat tot la web, care isi da singur seama cand produsele pe care le are in el au expirat. iuliana.susanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO