Business Hi-Tech

Razboi pe viata si pe moarte intre RealNetworks si Apple pe piata muzicii

20.08.2004, 00:00 25

Campania furibunda inceputa de compania producatoare de multimedia RealNetworks pentru a micsora decalajul fata de Apple pe piata muzicii digitale are efecte contradictorii, unele dintre rezultate cu siguranta nefiind prevazute de cei de la RealNetworks, scrie presa internationala.
Succesul imens avut de player-ul iPod al Apple, care a depasit ca vanzari computerele fabricate de compania americana, a atras atentia competitorilor de pe piata de muzica digitala. RealNetworks ?a reusit" sa-i enerveze pe cei de la Apple la sfarsitul lunii iulie, cand a anuntat ca melodiile cumparate de la magazinul lor online RealPlayer Music Store, comprimate in format propriu, vor putea fi ascultate si pe playerele iPod ale Apple. Apple are propriul magazin de muzica online care a inregistrat un succes fenomenal, vanzand 100 de milioane de bucati muzicale.
Acest lucru a reprezentat o premiera, fiind vorba de primul format proprietar al altei companii decat Apple care este compatibil cu playerul iPod. RealNetworks a facut aceasta miscare fara a cere acordul Apple, ceea ce i-ar putea atrage un proces din partea producatorului de iPod-uri, sunt de parere experti ai pietei.
Insa RealNetworks nu s-a oprit aici. Lovitura cea mai puternica a venit saptamana trecuta, cand compania a anuntat mari reduceri de preturi pentru muzica digitala: pretul unei melodii a fost fixat la 49 centi (Apple vinde o melodie cu 99 centi), in timp ce unele dintre albume vor costa 4,99 dolari (fata de 9,99 dolari cat taxeaza Apple si alti vanzatori din piata).
RealNetworks a continuat atacurile, prin lansarea unei campanii de promovare a ?libertatii de alegere a consumatorilor", avand drept scop convingerea opiniei publice de faptul ca Apple ar trebui sa renunte la a controlul strict asupra formatului melodiilor care pot fi ascultate pe iPod. RealNetworks a lansat o petitie online, pe care trebuiau sa o semneze toti suporterii acestei idei, insa rezultatele n-au fost exact cele asteptate de companie.
Pana in prezent s-au strans aproape 1.800 de semnaturi, dar vizitatorii site-ului au lasat si o serie de mesaje care cu greu pot fi numite complimente la adresa RealNetworks. ?Tinta" preferata a comentariilor agresive sau chiar obscene a fost chiar directorul executiv al RealNetworks, Rob Glaser.
Suporterii Apple - dintre care unii isi luasera nume ca ?Michael Jackson", ?Papa" sau ?Bill Clinton" - si-au exprimat punctul de vedere ca ei au deja dreptul la libera alegere si ca si-l exercita alegand sa foloseasca serviciile magazinului digital iTunes al Apple.
Unul dintre mesaje, semnat Rich Mertz, spune: ?Ati ales o tactica gresita, gresita, gresita. Daca am fi vrut ?alegeri? ca ale voastre, nu pe noi trebuia sa ne convingeti. Cei mai multi dintre noi, avand dreptul la o alegere libera, am prefera ca voi si strategiile voastre sa dispareti. Ceea ce ati facut este pur si simplu furt".
Alte opinii atrageau atentia asupra faptului ca magazinul Rhapsody al RealNetworks nu ofera suport pentru utilizatorii de computere Mac, produse de Apple. ?Eu am ales sa folosesc Macintosh. De ce nu ma sprijina Real? Rhapsody nu functioneaza pe Mac. Deci chiar daca as fi interesat sa cumpar muzica de la Real, tot n-as putea".
Actiunile la bursa ale RealNetworks au inregistrat o scadere de 20% in urma reducerilor de preturi si a lansarii campaniei impotriva Apple, scrie CNET News.
Totusi, intre opiniile exprimate de vizitatorii petitiei sunt si pareri favorabile celor de la RealNetworks. ?Jason" a scris: ?Trebuie sa recunosc ca acest gen de campanii sunt necesare. Formatele proprietare nu sunt niciodata bune pentru consumatori. Orice initiativa care elibereaza competitia sunt bune".
RealNetworks nu este prima companie care critica strategia Apple de a controla strict propriul format de muzica digitala. Si Virgin Mega a avut o reactie asemanatoare recent, cand un reprezentant a spus ca formatul iPod este ?anti-competitiv".



iPod pe scurt
iPod este o combinatie intre un player digital si un hard disc portabil, produs de Apple Computer. Are marimea unui pachet de carti de joc si poate fi cumparat cu hard discuri de 10, 15, 30 sau 40 de GB. Se conecteaza la computer prin port FireWire (Mac sau Windows) sau prin port USB (numai Windows). Are reputatia unei interfete foarte prietenoase (user-friendly). Utilizatorii navigheaza prin meniuri folosind ceea ce Apple a numit "touch wheel", un buton circular plasat in centru, care poate fi manevrat cu o singura mana. Printre functiile aditionale ale player-ului se numara un calendar, o agenda de adrese, o alarma, cateva jocuri si un viewer de documente text.
mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO