Business Hi-Tech

Retailerul GSM Proton: Prezenta in Moldova ne va ajuta sa crestem peste media pietei

Retailerul GSM Proton: Prezenta in Moldova ne va ajuta sa crestem peste media pietei

Gabriel Sandu, director general Proton Tehnologies: Ca rezultat am crescut de la 6 % la 8% cota de piata din abonamentele Orange, fara a face nicio deschidere POS proprie de la inceputul anului. Orange, partenerul nostru principal, a raportat in T3 o crestere de 700.000 clienti, din care estimez ca 150.000 au fost adusi in retea de Proton, respectiv circa 21 % din clientii noi adusi in acest interval.

26.11.2007, 21:18 73

Compania Proton Tehnologies, retailer si distribuitor de telefoane mobile si accesorii GSM cu operatiunile concentrate in regiunea Moldovei, a inregistrat in al treilea trimestru afaceri de 40,2 mil. lei (12,44 mil. euro), in crestere cu 23,31% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Cresterea afacerilor a fost de peste 35% fata de T3 2006, fiind influentata de evolutia cursului de schimb din acest an.
Compania este, conform propriilor estimari, al treilea partener al operatorului de telefonie mobila Orange Romania si are o retea de 73 de magazine
"Astfel, ne mentinem prognoza de a termina anul cu o cifra de afaceri de circa 50 mil. euro, existand posibilitatea de a depasi aceasta suma", a declarat pentru ZF Gabriel Sandu, 32 de ani, director general si proprietar al companiei.
"Beneficiem de actiunile de consolidare din 2006 care au creat o platforma de bussines GSM perfect functionala si competitiva. In conditiile in care in 2007 pe fondul cresterii numarului de magazine Orange Shop deschise, majoritatea partenerilor Orange au scazut rezultatele, nu au atins tintele (...), Proton a avut realizari conforme cu cele planificate. Ca rezultat am crescut de la 6% la 8% cota de piata din abonamentele Orange, fara a face nicio deschidere POS proprie de la inceputul anului. Orange, partenerul nostru principal, a raportat in T3 o crestere de 700.000 clienti, din care estimez ca 150.000 au fost adusi in retea de Proton (140.000 cartele preplatite si 10.000 de abonamente), respectiv circa 21% din clientii noi adusi in acest interval", a explicat Sandu.
"In contextul scaderii relative a pietei de abonamente, ca urmare a apropierii de saturatie a pietei, a intensificarii competitiei intre operatori (...) Proton a inregistrat un trend relativ liniar, doar cu influenta sezonalitatii. Cota de piata Proton a crescut cu circa 2 % de la inceputul anului, de la 6% la 8%, ocupand pozitia 3 in canalul de vanzari indirecte Orange."
Sandu spune, pe de alta parte, ca si vanzarile de telefoane mobile prin magazinele proprii au o evolutie buna.
"Vanzarile de telefoane in reteaua Proton au crescut constant si puternic de la inceputul anului, in contextul cresterii usoare si a pietei nationale, fapt ce duce la cresterea ponderii Proton in total vanzari telefoane la nivel national de la 1,9 % in ianuarie pana la circa 2,4 % in august. Luna august a fost din nou o luna de varf si pentru piata. Valoarea medie a telefonului vandut in reteaua Proton este in crestere de la inceputul anului, in timp ce la nivelul pietei nationale este o usoara scadere. Reusim de la inceputul anului sa vindem mai multe telefoane, dar si mai scumpe", explica Gabriel Sandu.
Pretul mediu de vanzare al unui telefon mobil nu a coborat in acest an sub pragul de 240 de lei, cel mai ridicat pret fiind inregistrat in luna ianuarie (274 de lei - 81,2 euro), iar cel mai scazut in luna iulie (243 de lei - 72 euro), conform unui studiu realizat de compania de analiza GfK.
In T3 Proton a vandut telefoane mobile in valoare de aproximativ 1,4 milioane de euro, conform datelor companiei.
In alta ordine de idei, seful Proton afirma ca dupa un an de crestere exploziva a numarului de clienti de servicii de telefonie mobila, 2008 va fi un an in care modelele de afaceri vor incepe sa se schimbe.
"Competitia acerba dintre operatori accelereaza cresterea gradului de penetrare. Fata de 80 % grad de penetrare la sfarsitul anului 2007, obtinuti in circa 10 ani de GSM in Romania, s-a ajuns la 90 % dupa primele 6 luni din 2007 si e probabil sa ajungem la 100 % pana la sfarsitul anului.
Modelul de afaceri se va schimba usor in 2008, de la achizitie de noi clienti la consolidare si mentinere baza de clienti si tranzitie piata de la majoritar clienti de cartele preplatite la majoritar abonamente, conform modului de functionare al acestei piete in Europa".
Pe de alta parte, Sandu spune ca prezenta magazinelor companiei cu precadere in Moldova va fi in avantajul companiei, intrucat in aceasta regiune rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobila este mai mica.
"Faptul ca zona Moldovei are un grad de penetrare de sub 80 % si magazinele noastre sunt concentrate in aceasta zona ne va ajuta sa obtinem performante peste media pietei si in 2008", afirma Gabriel Sandu.
Proton Tehnologies a deschis primul magazin in 1999.
Retailerul a primit in acest an mai multe oferte de preluare, de la investitori institutionali si fonduri de investitii, insa toate au fost refuzate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO