Business Hi-Tech

Schimbare de identitate la Apple: este Mac-ul tras pe dreapta de iPod?

07.11.2005, 17:59 22

Succesul extraordinar pe care Apple il are cu playerele digitale iPod i-a determinat pe analisti sa se intrebe daca firma lui Steve Jobs nu cumva ar trebui sa incerce o schimbare de identitate: de la o companie autointitulata producator de computere la fabricant de playere digitale.

De fapt, mai mult sau mai putin voit, acest lucru deja se intampla, scrie publicatia MacWorld.

Lansarea popularului player iPod al companiei americane a marcat un pas important facut de Apple pe "taramul continutului digital", compania depasind astfel linia de produse cu care erau obisnuiti clientii - echipamentele hardware si software.

Acum, compania nu mai este considerata doar un producator de programe software sau de computere. Nelamurirea pe piata este daca totusi Apple este o companie producatoare de computere sau una axata mai mult pe continutul media si deci pe playerele de muzica digitala, scrie MacWorld.

Imaginea companiei s-a schimbat in urma aparitiei pe piata a playerelor muzicale, dar si dupa deschiderea magazinului de muzica online iTunes, iar schimbarea s-a vazut si in felul in care sunt concepute noile computere Mac lansate pe piata. Continutul media a inceput sa-si faca tot mai mult simtita prezenta pe computerele Apple prin diferite aplicatii software care le permit utilizatorilor sa isi organizeze filmele, muzica si prezentarile multimedia.

Rolul playerelor iPod a fost unul semnificativ in dezvoltarea companiei, iar rezultatele nu au intarziat sa apara. In cel de-al patrulea trimestru (incheiat la 24 septembrie) al anului fiscal compania a raportat venituri record de 3,68 miliarde de dolari (aproximativ 3 miliarde de euro) si un profit de 430 de milioane de dolari (358,6 milioane de euro). Aceste rezultate sunt datorate in principal cresterii cu 220% fata de anul trecut a vanzarilor de playere iPod, care au adus companiei cel mai bun trimestru din istorie. Apple a vandut 6,5 milioane de playere in acest trimestru si 1,2 milioane de computere Mac, cu 48% mai multe decat in perioada similara a anului trecut.

Afacerea Apple cu playere va creste si in urmatorii ani, conform estimarilor analistilor citati de MacWorld. Compania va vinde aproximativ 37 de milioane de iPod-uri in acest an, a estimat Gene Munster, analist al companiei de cercetare Piper Jaffray. Importanta pe care compania a acordat-o continutului digital s-a vazut cel mai bine la venirea in functia de director executiv a lui Steve Jobs, el impartind Apple in doua divizii importante: iPod si Macintosh, scrie MacWorld.

Iar efectul playerelor de la Apple este tot mai accentuat, mai ales ca a aparut un nou fenomen pe piata, si anume, vanzarea de iPod-uri la mana a doua. Foarte multi utilizatori inlocuiesc playerele pe care le au cu modele mai noi care dispun de mai multe functii. Cele vechi sunt fie aruncate, fie date altor membri ai familiei, insa acestea pot fi revandute, la preturi mai mici, acelor utilizatori care din diferite motive nu si-au permis sa achizitioneze un player la pret normal sau care vor sa colectioneze un anumit iPod in functie de model sau culoare. Piata playerelor la mana a doua a inceput astfel sa se extinda tot mai mult, mai ales ca linia de playere Mini nu se mai produce, iar utilizatorii "vaneaza" aceste modele pentru colectie, a explicat analistul de la Piper Jaffray.

Una dintre companiile care si-au creat propria piata cu iPod-uri la mana a doua este Small Dog Electronics, care in acest moment are la vanzare peste 500 de playere folosite, scrie presa internationala.

Insa, cu toate ca Apple s-a extins mai mult pe partea de playere de muzica digitala, acest lucru nu inseamna ca va renunta complet la divizia de computere, sunt de parere analistii.

"O parte importanta a veniturilor companiei provine tot din computere, iar asta inseamna ca vom mai vedea pe piata computere Mac o perioada lunga de timp", a conchis Ross Rubin, analist al companiei de cercetare a pietei NPD Group. anca.arsene@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO