Business Hi-Tech

Sony simte in ceafa suflarea rivalilor Matsushita si Sharp

26.09.2005, 18:52 15

Gigantul japonez Sony, cunoscut pentru produsele de top pe care le aduce pe piata, a inceput sa-si faca probleme din cauza rivalilor mult mai agili, motiv pentru care trebuie acum sa decida care sunt diviziile la care trebuie sa renunte pentru a-si pastra pozitia pe piata, scrie Financial Times.

Howard Stringer, noul director executiv al companiei japoneze si cel de-al doilea executiv strain din istoria Sony, are o misiune dificila de vreme ce este in permanenta comparat cu Carlos Ghosn, directorul executiv Renault, care a reusit sa readuca Nissan pe piata intr-un mod spectaculos, continua publicatia britanica.

Divizia de electronice de consum a Sony se indreapta catre al treilea an de pierderi financiare. Analistii companiei estimeaza pentru anul fiscal care se va incheia in martie 2006 un profit operational la nivel de grup de 270 de milioane de dolari (220 de milioane de euro), profit revizuit in jos cu peste 80%. Aceste previziuni ar confirma ca problemele companiei sunt mult mai mari decat au vrut sa admita oficialii, comenteaza Financial Times.

Sony a incercat in permanenta sa vina pe piata cu produse inovative pentru care consumatorii sa fie dispusi sa plateasca destul de mult si pe care rivalii sa nu le poata lansa sub o alta forma.

"In trecut, Sony era compania care producea mereu echipamente noi, care nu existau pe piata, insa acum Matsushita (proprietar al brandului Panasonic) zguduie pozitia gigantului japonez adoptand exact aceeasi tactica", a precizat Masaharu Ono, analist al bancii Morgan Stanley.

Un exemplu: Sony si-a dorit cea mai performanta camera foto si a lansat Cyber-shot T7, care i-a iesit eleganta si compacta, insa a omis sa incorporeze in aceasta functiile pe care le doreau cel mai mult utilizatorii, cum ar fi ecran LCD de dimensiuni mari, baterie cu durata de functionare mai lunga sau un stabilizator de imagine, relateaza publicatia britanica.

Ca rezultat, cota de piata a Sony, altadata unul din regii camerelor digitale, s-a redus de la 20% la 9%, conform cotidianului citat.

Dupa aceea a lansat playerul muzical in forma de boaba de fasole, pentru a concura popularele si celebrele playere de muzica digitala iPod ale Apple, insa piata nu a fost atat de receptiva precum se astepta directorul executiv Sony, scrie Financial Times. Mai mult, Apple a venit rapid pe piata cu un nou player, iPod Nano si cu telefonul Motorola compatibil cu magazinul de muzica online al companiei iTunes.

Insa nu doar Stringer, ci si alti fosti directori executivi au incercat sa rezolve problemele de profitabilitate care au aparut in calea companiei, printr-o strategie numita Transformation 60, conform careia, pana la aniversarea de 60 de ani a Sony urmau sa fie concediati peste 20.000 de angajati, costurile fixe anuale fiind astfel reduse cu aproximativ 1,8 miliarde de dolari (1,4 miliarde de euro), iar marja de profit operational sa se apropie de 10%.

Insa aceasta strategie nu a reusit sa rezolve cea mai importanta problema, si anume faptul ca Sony are prea multe afaceri neprofitabile care inca continua sa functioneze si sa reduca din performantele companiei. Practic, Sony ar trebui mai degraba sa renunte la aceste afaceri decat sa renunte la angajati, sunt de parere analistii citati de Financial Times.

"Sony isi va reveni cel mai probabil in doi-trei ani si pentru asta va trebui sa se adapteze rapid la nevoile pietei", au precizat analistii.

Dincolo pe diagnosticul oarecum sumbru pe care il pune FT, Sony este departe de a-si pierde forta, iar o revansa in fata rivalilor este mai mult decat posibil. Atuurile gigantului japonez sunt consolele de jocuri PlayStation (care au adus mai mult de doua treimi din profiturile operationale anul trecut), noul standard de disc optic Blu-ray si viitoarele modele de televizoare cu cristale lichide.



Rivalii profita de problemele Sony

In timp ce Sony incearca sa-si rezolve problemele, rivalii Matsushita si Sharp isi adjudeca pozitii mai bune pe piata, continua Financial Times.

Matsushita, producatorul japonez de echipamente sub marca Panasonic, a raportat pentru anul fiscal trecut profit operational de 2,8 miliarde de dolari (aproximativ 2,3 miliarde de euro), in crestere cu 58%. Compania estimeaza cresteri, cu toate ca ceva mai modeste, si pentru anul fiscal in curs, au precizat oficialii Matsushita.

Compania japoneza Sharp a trecut de asemenea printr-o perioada de dezvoltare surprinzatoare, datorata in primul rand diviziei sale de televizoare cu cristale lichide (LCD). Pentru acest an fiscal, compania a prezis ca va raporta venituri din vanzari si profit operational record pentru al treilea an consecutiv, conform oficialilor Sharp.

Ambele companii au avut la conducere directori executivi care

si-au concentrat activitatile si resursele pe segmente de piata unde au avantaj competitiv. Kunio Nakamura, presedintele Matsushita, a restructurat intreaga companie, fapt care i-a permis sa preia controlul asupra unor subsidiare independente care incercau sa razbata pe piata cu diferite produse, de la telefoane mobile la fax-uri sau la discuri optice, scrie Financial Times.

Sharp este o companie de dimensiuni mai mici decat Matsushita, inregistrand mai putin de o treime venituri, comparativ cu cele ale producatorului brandului Panasonic, insa acest fapt nu impiedica Sharp sa profite de o pozitie extrem de buna pe piata, conform publicatiei britanice.

Divizia de LCD-uri a companiei a adus peste 60% din profitul operational de 1,35 miliarde de dolari (1,1 miliarde de euro) inregistrat de companie anul trecut.



Un britanic la conducerea gigantului japonez

Sir Howard Stringer a luat locul lui Nobuyuki Idei, fostul director executiv al Sony, in luna iunie a acestui an. In 1997, Stringer se alatura grupului japonez devenind presedinte al filialei din SUA. Un an mai tarziu, britanicul avanseaza ocupand pozitia de presedinte al consiliului de administratie al Sony Pictures, iar cateva luni mai tarziu este numit director executiv in cadrul Sony Corporation of America, scrie Financial Times. Actualul director executiv al companiei japoneze este cel care a restructurat intreaga operatiune a companiei pe teritoriul Statelor Unite, reusind sa se imbine in afacerile Sony muzica si filmul cu electronicele, relateaza publicatia britanica. Howard Stringer s-a nascut in Cardiff, Whales in 1942 si a urmat Universitatea Oxford. Dupa ce si-a finalizat studiile, a decis sa se mute in SUA, unde a devenit in scurt timp angajatul postului de televiziune american CBS, unde a lucrat aproximativ 30 de ani, avansand periodic in functie si ajungand presedintele companiei, timp de sapte ani.

Pe intreaga perioada cat a lucrat in CBS, britanicul a castigat noua premii Emmy, ca scenarist, director si producator de emisiune. Ca presedinte CBS, Stringer a supravegheat expansiunea retelei de televiziune, aceasta ajungand una dintre cele mai bune de pe piata intr-un singur sezon sub conducerea acestuia, scrie publicatia britanica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO