Business Hi-Tech

Steve Ballmer pleacă de la Microsoft lăsând în urmă o agendă plină de probleme nerezolvate

 Steve Ballmer, directorul general al Microsoft. AFP/Mediafax Foto

Steve Ballmer, directorul general al Microsoft. AFP/Mediafax Foto

Autor: Anca Dumitrescu, Adrian Seceleanu

25.08.2013, 21:18 1012

Directorul general al Microsoft, Steve Ballmer, se va retrage de la conducerea grupului în următoarele 12 luni, după găsirea unui succesor, a anunţat cel mai mare producător de software la nivel mondial, iar informaţia a determinat apreciarea cotaţiei acţiunilor cu 9%, înainte de deschiderea bursei americane, transmite MarketWatch.

Microsoft intră într-o nouă eră, plină de incertitudine, odată cu acest anunţ, însă compania pare că avea nevoie de un „cutremur” pentru a se adapta la noile tendinţe de pe piaţă, respectiv explozia smart­phone-urilor şi a tabletelor, comentează şi The Guar­dian.

Anunţul - venit la doar o lună după lansarea unei reorganizări ample care îl pusese pe Ballmer într-un rol central în tot ce realiza Microsoft, la fel cum Steve Jobs era „creierul“ Apple - arată că pionierului industriei PC-urilor îi lipsesc abilităţile necesare de a conduce compania într-o eră dominată de echipamentele mobile, dar şi de fricţiunile apă­rute în relaţia de 33 de ani a lui Ballmer cu Bill Gates, comentează Financial Times. Ballmer s-a întâlnit cu Bill Gates în 1973, atunci când au împărţit un dormitor la Universitatea Harvard. El a început să lucreze pentru companie în 1980, fiind angajatul cu numărul 30.

Un comitet special, condus de un membru al consiliului de administraţie, directorul independent John Thomson, şi din care va face parte şi Bill Gates, va căuta un nou director general, potrivit Microsoft.

Comitetul va colabora cu firma de recrutare Heidrick & Struggles International, urmând să fie analizaţi candidaţi atât din afara companiei, cât şi din interiorul acesteia.

„Nu este niciodată momentul perfect pentru acest tip de tranziţie, dar acum este momentul potrivit“, a spus Ballmer, adăugând că Microsoft are nevoie de un director general pe termen lung. Thomson a adăugat că boardul Microsoft este dedicat transformării grupului într-o companie de succes furnizoare de dispozitive şi servicii.

Grupul Microsoft, deşi profitabil, a întâmpinat dificultăţi în eforturile de adaptare la o serie de noi platforme informatice şi abor­dări, comentează Wall Street Journal.

Luna trecută, Ballmer a anunţat o amplă reorganizare, menită în mare parte să crească prezenţa Micro­soft pe piaţa tabletelor şi smartphone-urilor.

El a condus mai multe divizii ale Microsoft pe parcursul a 32 de ani. În iulie 1998, a fost promovat în funcţia de preşe­dinte, răspunzând de conducerea curentă a Microsoft. Ballmer a fost numit CEO al grupului în ianuarie 2000.

În mandatul său Microsoft a lansat produse de succes precum Windows XP sau consola de jocuri Xbox 360 şi a ajuns să angajeze peste 100.000 de oameni în întreaga lume, având peste un miliard de clienţi şi fiind în continuare o corporaţie extrem de profitabilă.

Însă în ultimul deceniu preţul acţiunilor companiei a stagnat în contrast cu evoluţia explozivă a unor jucători precum Apple, Google sau Amazon. În acest context, Microsoft - cândva cea mai valoroasă companie a lumii - a pierdut peste o jumătate din valoarea de piaţă.

În acest context Microsoft a fost criticat ani de zile de investitori, în condiţiile în care dezvoltarea aparatelor mobile şi a serviciilor online a erodat supremaţia grupului pe piaţa computerelor personale. De la preluarea mandatului în anul 2000 valoarea acţiunilor Microsoft a scăzut cu aproximativ 40%.

Grupul a reacţionat cu mai multe soluţii, inclusiv cu dezvoltarea şi vânzarea propriei tablete.

În luna iulie, Microsoft a anunţat costuri de 900 de milioane de dolari legate de tableta Surface RT, care au contribuit la ratarea estimărilor de venituri şi profit în trimestrul al patrulea fiscal.
 

Principala „acuzaţie“: nu a avut viziunea lui Steve Jobs

Erorile Microsoft în a evalua corect impactul lansării iPad şi al migraţiei masive a consumatorilor către tablete şi smartphone-uri sunt cele care l-au adus pe Ballmer în poziţia de a pleca de la Microsoft, comentează Financial Times.

Ballmer nu a reuşit niciodată să concentreze compania pe smartphone-uri şi tablete, scrie publicaţia de business, iar în 2010, când Apple a lansat iPad, a spus că respectivul produs nu are cum să schimbe piaţa. „Nici nu putea să facă o greşeală mai mare. În trei ani de zile, vânzările de tablete le-au depăşit pe cele de laptopuri.“

Ballmer nu este singurul „vinovat“ pentru această situaţie - deoarece Bill Gates este cel care a cerut companiei să se concentreze pe Windows cu zece ani în urmă -, însă deciziile sale în calitate de CEO sunt cele care au pus compania într-o poziţie vulnerabilă. Reorganizarea recentă a companiei - care îl pune pe Ballmer în rolul unui Steve Jobs care controlează tot ce se întâmplă în Microsoft - coroborată cu o foarte lungă perioadă, de un an, în care el îşi va pregăti retragerea, va lăsa gigantul software în mijlocul unei furtuni şi cu o agendă plină de lucruri nerezolvate, adaugă FT.

„Nevoia urgentă a Microsoft de a avea un nou focus ar trebui să determine compania să nu apeleze la un nou lider din interior - care doar să administreze declinul -, ci la o persoană cel mai probabil din exteriorul companiei, care să aibă o viziune puternică asupra tehnologiei şi produselor. Este o decizie critică pentru comitetul condus de Bill Gates.“
 

Microsoft în România

Compania americană a avut anul trecut în România în medie 251 de angajaţi şi afaceri de 33,3 mil. euro, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor. În realitate însă, businessul local al companiei este mult mai mare, dar venituri din unele contracte - cum sunt cele de zeci de milioane de euro pe an cu statul român - se contabilizează la subsidiara firmei din Irlanda.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 26.08.2013.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO