Business Hi-Tech

Succes online: comertul si cautarea

12.05.2003, 00:00 11

Doua tipuri de afaceri cunosc in prezent un succes deosebit pe Internet- siteurile de comert si cele care ofera solutii de cautare, in timp ce marea promisiune anilor '90, companiile media, se indreapta spre un esec istoric.
Confirmand o tendinta observata si in randul marilor companii, Barry Diller, unul dintre mogulii industriei cinematografice, a decis anul trecut sa renunte la activitatile sale legate de televiziune si film si sa investeasca banii in Internet. El a fondat USA Interactive, o companie ce detine in prezent siteuri de turism, imobiliare, rezervari de bilete si chiar un site dedicat matrimonialelor. Iar Diller merge mai departe: a acceptat recent sa plateasca 734 de milioane de dolari pe siteul Lending Tree, o companie ce acorda imprumuturi pentru achizitionarea de locuinte. Astfel, Diller si altii care au actionat ca el nu au facut decat sa confirme ceea ce analistii au observat de mai mult timp. Faptul ca doua tipuri de afaceri au avut succes pe Internet: comertul (Amazon,  eBay) si motoarele de cautare (Google, Yahoo). Astfel, mult asteptata revolutie media, anuntata la finalul anilor '90 pare sa nu mai fie acum decat un vis. Companiile care au cheltuit enorm pentru servicii media si entertaiment pe Internet, precum AOL Time Warner sau Vivendi Universal (VU), au acum probleme financiare. Iar vizionarii care au lansat proiecte de acest gen, Steve Case de la AOL si Jean-Marie Messier de la VU, au fost destituiti. "La inceputul anilor '90 se credea ca media va produce cele mai de succes aplicatii de pe Internet", a explicat un analist. "S-a dovedit insa ca succes a avut numai comertul online".
Concluziile nu sunt insa atat de surprinzatoare, spun analistii. In fond, Internetul este un canal de comunicare cu cost redus, iar siteurile de comert precum Amazon sunt doar baze de date cu oferte, unde poti gasi in final un produs la un pret convenabil. In plus, esecul companiilor media este explicat si de limitarile conexiunilor la Internet. Abia in 2002 si la inceputul acestui an cererea pentru conexiuni de mare viteza a inceput sa creasca in SUA, in randul utilizatorilor particulari. dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO