Business Hi-Tech

Supermarketul care-si scaneaza cumparatorii nu mai e SF

06.10.2003, 00:00 35

Magazinele care vand cu amanuntul fie ca sunt supermarketuri, fie ca sunt specializate in vanzarea anumitor produse, testeaza acum noi tehnologii pentru a taia din cheltuieli si pentru a stimula vanzarile. Vestea este buna pentru industria IT, care se poate deja astepta la investitii masive in aceast domeniu (software plus echipamente) in urmatorii ani.
Lantul de magazine de vanzare cu amanuntul (retail) Metro a pus la punct in Germania, la Rheinnberg, langa Dusseldorf, un magazin al viitorului, dotat la maximum cu echipamente electronice. Chiar daca acum  proiectul pare iesit din filmele SF, in curand echipamentele IT ar putea deveni o realitate in majoritatea magazinelor de gen. Vorbim de case de marcat operate de computer, asistenti digitali pentru cumparaturi, cantare dotate cu camere de luat vederi si software de recunoastere a produsului, etichete inteligente, chioscuri interactive si ecrane TV care te urmaresc prin magazin pentru a-ti spune cele mai interesante oferte - in general tot arsenalul de ultima ora al industriei IT.



Toata lumea experimenteaza
Magazinul Metro reflecta ultimele tendinte din industria retail, precum introducerea de gadgeturi electronice pentru prevenirea furturilor si pentru urmarirea stocului de produse. Tehnologia a avansat, iar acum diversele operatiuni care puteau fi considerate pura fictiune sunt disponibile si functioneaza in cea mai mare masura fara a avea erori. Toate acestea au de fapt un singur scop: cresterea vanzarilor.Din ce in ce mai multe companii retail investesc in solutii IT (software si hardware) pentru vanzari mai bune. Conform Gartner, vanzarile de solutii software pentru magazinele retail vor creste in medie cu 9% pe an, in urmatorii trei ani. In 2007 vanzarile de soft si echipamente IT catre lanturile de magazine vor insuma 100 de miliarde de dolari, spune Gartner."Toata lumea experimenteaza sisteme IT de ultima generatie", a declarat un responsabil al lantului de magazine Mark&Spencer din Marea Britanie. "Cine va reusi sa introduca tehnologia corecta, va pleca in pozitia de favorit", a apreciat el. M&S va introduse casele de marcat automate (fara casieri) in magazinele sale, urmand ca pana anul viitor sa fie folosite etichetele inteligente pentru a putea monitoriza toate produsele. Testele au dovedit ca majoritatea cumparatorilor prefera sistemul de plata automat, care nu greseste si nu isi opreste nimic din rest ca bacsis, spun specialistii.



Cum functioneaza "magazinul viitorului"
La magazinul Metro, aflat acum in stadiu de experiment, clientii nu isi pun cumparaturile direct in cos, ci intai le scaneaza cu ajutorul unui handheld, care le spune pretul total. Astfel, in momentul in care intra in magazin, cumparatorul primeste un mic dispozitiv, cu ecran tactil, care are un scanner pentru codurile de bare. Pe masura ce alege produsele dorite din magazin, acestea sunt scanate, aparatul afisand pretul total. Pentru legume si fructe, care au nevoie de cantarire, Metro a instalat cantare speciale dotate cu camere video si PC-uri cu software pentru identificarea produselor, pentru a fi nevoie de interventia vanzatorului."Este interesant de folosit, iar scannerul este atat de usor de utilizat", a apreciat un cumparator citat de Financial Times. "Am inceput sa folosesc lista de produse favorite din handheld si mi se pare ca au un pret foarte bun. Fiului meu sigur ii place acest sistem", a spus o clienta in varsta de 83 de ani. Sistemul are insa si probleme. "Uneori este dificil sa scanezi etichete, iar sistemul de recunoastere a produselor de la cantar nu este inca bine pus la punct", a declarat alt cumparator. Magazinul, lansat la initiativa grupului Metro, are doi furnizori IT cu greutate: SAP si Intel. "Am vrut sa demonstram intr-un magazin real toate avantajele pe care tehnologia le aduce comertului", a declarat Christian Koch, project manager al producatorului de software german SAP.Deja exista si produse dotate cu etichete "inteligente", care permit nu numai supravegherea produselor a€“ evitarea furturilor si a schimbarii locului lor pe raft - dar si monitorizarea stocului pentru a preveni epuizarea lui. Pe viitor, acest tip de etichete urmeaza a fi introdus la toate produsele. Acum, ele sunt incluse la numai1.500 de produse din 37.000, iar din acestea numai 30 le au instalate direct de catre producator - de exemplu lamele de ras Gilette- in timp ce restul au fost implantate de Metro.Pe de alta parte, acest tip de tehnologie a starnit protestele militantilor pentru "dreptul la intimitate", care spun ca magazinul iti intra cu picioarele in viata privata pentru ca te urmareste tot timpul cu tot felul de dispozitive electronice. Pana acum, unele companii au renuntat la aceste proiecte de teama acestor proteste, iar altele trecut peste aceasta problema, subliniind importanta pentru comerciant a acestor etichete.Care este necesarul de investitii? "Nimeni nu a calculat costul introducerii noilor tehnologii", a declarat un responsabil al Metro, care a spus doar ca toate companiile implicate in proiect vroiau sa vada tehnologia intr-un magazin real. Specialistii se temeau ca etichetele inteligente vor ingheta in congelator, sau ca semnalul telefoanelor celulare va interfera cu semnalul radio de la etichete. Singura problema observata pana acum fost cea a carucioarelor din metal, care intr-adevar bruiau semnalele etichetelor. Drept care Metro a introdus in acest magazin carucioare de plastic, chiar daca ele nu prea sunt la moda in Germania.



Moda magazinelor "futuriste" se intinde
Lantul retail Sainsbury a lansat un concept de magazin la fel de futurist pe cat pare cel al Metro din Germania. Este vorba insa de un magazin pentru familie, care are internet-cafe pentru adolescenti si loc de joaca pentru copiii sub sapte ani. Magazinul le permite de asemenea copiilor sa faca cumparaturi, in timp ce parintii sunt la un film sau se ocupa de alte produse in alte raioane. "Oamenii ne-au spus ca si copiii vor sa faca cumparaturi. Cred ca este un mod bun de a mentine relatia de familie", a apreciat un responsabil al magazinului. Magazinul Sainsbury are si o zona "drive-trough" unde se fac cumparaturi din masina sau se pot ridica comenzile facute pe Internet si are de asemenea un sistem de vanzare automat care permite achizitionarea non-stop, 24 de ore din 24 a€“ ca la tonomat a€“ a peste 150 de produse, inclusiv scutece absorbante sau lapte praf pentru copii. In plus, magazinul le-a facut cadou clientilor sai o serie mini-scannere, cu care pot fi citite codurile de bare de pe produse si pot fi memorate pentru a le cumpara ulterior sau chiar comanda de pe Internet. De asemenea, au fost introduse ecrane TV in magazin si unele chiar si printre rafturi, prezentand mesaje publicitare si informatii privind produsele si ofertele magazinului. au aparut, experimental, si casele de marcat automate, precum si un sistem in care casa de marcat este un simplu handheld care scaneaza produsele si prezinta pretul final.  Lantul de magazine John Lewis a introdus la randul sau o tehnologie noua: fiecare cumparator dispune de un PDA (personal digital assistent) care are un scanner pentru codurile de bare incorporat. Astfel se pot face liste cu produsele necesare, iar apoi in cursul cumparaturilor pot verifica daca au luat tot ce trebuia sau au uitat ceva.



Tehnologia nu se opreste aici
Compania americana Symbol Technologies promoveaza acum in randul marilor magazine un sistem compus dintr- un ecran mobil si o aplicatie software care este utila tocmai pentru magazinele retail. Aplicatia animeaza ecranul mobil, care se misca pe un suport special pentru a fi mereu orientat spre cumparator. Acesta este un "shopping buddy" (prieten care te insoteste la cumparaturi) avand informatii despre variatele produse din rafturile magazinului si care s-a dovedit a fi foarte popular."Prietenul" poate identifica cumparatorul dupa un card de fidelitate, astfel incat il poate orienta la raftul cu produsele favorite sau il poate informa asupra ofertelor speciale. El urmareste cumparatorul cu ajutorul unor senzori cu raze infrarosii si poate de asemenea sa il informeze pe cumparator ca a uitat sa treaca pe la un anumit raion. dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO