Business Hi-Tech

Telefonia online, la fel de simpla precum cautarea pe Google?

25.01.2005, 00:00 15

O cautare pe Google dupa, sa spunem, pantofi, se va putea continua cu o convorbire telefonica (gratis sau foarte ieftina) catre magazinul cel mai apropiat de pantofi. Convorbirea telefonica se va face folosind computerul conectat la Internet si o pereche de casti, iar providerul serviciului va fi, cine altul, Google.
Interesul aratat de Google pentru piata convorbirilor telefonice prin Internet (prin tehnologia voice-over-IP, sau VoIP) este o certitudine pentru specialistii care au analizat semnificatia unui anunt de angajare publicat pe site-ul motorului de cautare.
"Google cauta candidati pentru postul de Negociator Strategic, cu experienta in identificarea, selectarea si negocierea contractelor ce presupun achizitionarea de fibra optica intunecata (n.r. retele de fibra optica instalate, dar nedate in folosinta), atat in zone metropolitane cat si pe distante mari, ca parte a unui proiect de dezvoltare a unei retele mondiale de mare viteza".
Anuntul publicat de Google confirma zvonurile anterioare, conform carora compania este interesata sa achizitioneze retele nefolosite de fibra optica. Faptul ca acum cauta si specialisti in realizarea de contracte ce vor face uz de aceste retele este un semnal clar pentru intentiile de viitor: Google vrea sa lanseze un serviciu de telefonie gratuit prin Internet, scrie publicatia britanica The Times.
Tehnologia la care lucreaza Google nu este o noutate pe piata. Compania britanica Skype a creat un software care permite conexiuni de tip voce prin Internet, la calitate foarte buna si pe gratis. Desi succesul ideii a fost foarte mare - aproape 54 de milioane de oameni au descarcat softul Skype pana in prezent - marile companii de telecomunicatii nu s-au grabit pana acum sa o exploateze, comenteaza publicatia britanica.
Insa faptul ca Google se arata interesata de aceasta piata, ar putea sa agite spiritele foarte repede, spun specialistii. "Companiile telecom ar putea fi atrase de faptul ca Google este o companie din domeniul cautarii online - si, bineinteles, de faptul ca brandul Google are o popularitate imensa", a spus Julian Hewitt, asociat al companiei de consultanta in telecomunicatii Ovum.
Conform lui Hewitt, un eventual serviciu de telefonie al Google ar putea fi pus in legatura cu serviciul de cautare, care deja acopera cam jumatate din totalul cautarilor online. Astfel, un internaut care cauta un anumit produs ar putea sa gaseasca un magazin de profil si sa initieze, printr-o simpla apasare de mouse, o convorbire telefonica cu un agent de vanzari de la fata locului.
Costul de baza al convorbirilor pe Internet este zero - vocea este transformata in biti de informatie, ca si orice alt fel de date (spre exemplu, e-mailurile), si trimisa prin retea la destinatie. Adevaratul cost al tehnologiei VoIP este insa dezvoltarea de software, spun specialistii. Odata creat un software performant, el doar utilizeaza conexiunea la Internet disponibila. Totusi, atunci cand convorbirile sunt transferate si prin infrastructura unui operator traditional telecom, taxarea serviciului devine necesara.
In alte zone ale lumii, implementarea de servicii VoIP a fost mai rapida, comenteaza presa internationala. De pilda, in Japonia aproximativ 10% dintre gospodarii sunt deja conectate la VoIP, iar compania Softband ofera un serviciu de profil care are deja 4,4 milioane de abonati si incepe sa afecteze afacerile operatorilor locali, precum NTT. In Statele Unite, compania Vonage ofera clientilor posibilitatea sa vorbeasca nelimitat pe Internet in schimbul unui abonament lunar de 24 de dolari.
mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO