Business Hi-Tech

Utilizatorii de Internet inraiti renunta la TV si ziare

02.02.2004, 00:00 12

Majoritatea utilizatorilor de Internet din Romania sunt oamenii maturi, cu bani si care intra in reteaua mondiala folosind atat computerul de la birou, cat si pe cel de acasa, releva un studiu realizat de agentia de publicitate online Boom.ro.
Studiul a fost realizat pe baza unui chestionar tip, care a fost publicat pe site-urile din reteaua Boom. Chestionarul a fost completat din propria initiativa a subiectilor. Sondajul s-a derulat in perioada 24 noiembrie-30 decembrie 2003, iar la realizarea statisticilor s-au folosit numai chestionarele completate in intregime, in numar de 50.449.
Utilizatorii de Internet din Romania se impart in trei mari categorii: cei considerati "dependenti" de Internet (48%), copii si tinerii (27%), precum si utilizatori medii (25%). Ei au un comportament similar, indiferent de varsta sau de timpul petrecut online. Per total, majoritatea amatorilor de net sunt barbati (61%) care nu apreciaza media traditionala (TV, radio sau ziarele). De exemplu, 15% dintre ei nu petrec in fata televizorului nici 30 de minute pe zi, 33% nu asculta mai mult de jumatate de ora de programe radio, iar 33% nu citesc ziare ( pe suport hartie) decat o data la cateva saptamani.



Categoria "dependentilor"
Utilizatorii inraiti sau, altfel spus, cei "dependenti" acceseaza Internetul de la serviciu (52%), dar sunt destui care au si computer acasa ( 42%). Cei mai multi dintre ei petrec peste 10 ore pe saptamana online (53%). Nu intamplator, majoritatea cauta stiri (61%), insa tot ei sunt cei care se distreaza descarcand muzica si filme (43%). Conform statisticii, 77% dintre ei acceseaza e-mailul mai mult de o data pe zi. Marea majoritate a "dependentilor" sunt oameni cu studii superioare (60%), care au o situatie materiala buna si foarte buna (40% au salarii de peste 8 milioane de lei/luna). In aceasta categorie, 87% au telefon mobil, iar 80% computer acasa.



Utilizatorii moderati
Computer acasa au si "utilizatorii medii", care nu sunt atat de prinsi de mediul online, dar petrec cateva ore pe saptamana pe net. Marea majoritate (70%) intra pe Internet de acasa, iar timpul petrecut este intre 30 de minute si 5 ore pe saptamana. Si ei cauta pe net stiri (51%), isi verfica e-mailul o data pe zi si au venituri medii (4-6 milioane pe luna).



Utilizatorii "in formare"
Dintre utilizatorii "tineri" sau "in formare", cei mai multi sunt vizitatori frecventi de Internet-cafe (61%), dar exista si copii care intra pe net de la scoala (22%) sau de la un prieten care are computer(16%). Ei sunt cei care isi petrec timpul online cautand muzica (49%) si isi verifica e-mailul cam o data pe saptamana (43%). Majoritatea nu lucreaza (sunt inca scolari, elevi, chiar studenti - sub 25 de ani), avand venituri mici sau inexistente.
Studiul realizat de Boom.ro releva de asemenea faptul ca romanii sunt din ce in ce mai interesati de ofertele de turism online. Vacante mai ieftine sau mai exotice cauta 37% dintre "dependenti", 39% dintre cei tineri si 31% dintre utilizatorii medii. De asemenea, nici chiar cei mai dependeti de Internet nu sunt niste insingurati. Majoritatea isi petrec timpul impreuna cu prietenii, ascultand muzica sau vizionand filme, 29% practica un sport , iar 51% dintre ei citesc in mod regulat carti.
Din totalul utilizatorilor de Internet, peste 50% au card bancar, dar in medie numai 18% au o asigurare de viata. Tot mai bine de jumatate conduc un autoturism (personal sau al parintilor), iar 20% si-au petrecut cel putin o vacanta in strainatate. Comparativ, aproximativ 15-16% spun ca nu isi permit sa isi petreaca vacanta in afara orasului, iar 18% merg numai la tara, la rude. In medie, 35% dintre utilziatorii de Internet nu au un serviciu.
Conform statisticilor oficiale, circa 10% din populatia Romaniei ( aproximativ 2 milioane de persoane) utilizeaza INternetul mai mult sau mai putin frecvent.
Cu o cota de piata in jur de 70%, agentia de publicitate online Boom.ro lucreaza acum in parteneriat cu unele dintre cele mai vizitate site-uri din Internetul romanesc. dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO