Business Hi-Tech

Vizzavi: ambitii mari pe piata web-ului mobil

23.06.2000, 00:00 18



Lansarea la Paris a celui mai nou portal european pentru Internetul mobil a fost marcata saptamana aceasta printr-o petrecere pe masura ambitiilor nutrite de fondatorii sai. Intr-adevar, Vizzavi - fruct al aliantei dintre conglomeratul francez Vivendi si operatorul britanic Vodafone AirTouch - isi propune sa rivalizeze cu mari actori de pe scena Internetului european ca Terra Networks, Deutsche Telekom si AOL Europe. Pentru a reusi acest lucru, cei doi parteneri se vor concentra asupra serviciilor de acces la web fara fir, domeniu ignorat pana acum de "adversarii" sus-numiti.

Vizzavi nu duce lipsa de atuuri, incepand cu zestrea impresionanta care i-a fost pusa la dispozitie de creatorii sai. Reteaua de telefonie mobila a grupului Vodafone dispune de peste 23 de milioane de abonati in 12 tari europene. In ceea ce priveste Vivendi, acordul sau recent cu Seagram ii deschide portile catre portofoliul de filme al studiourilor Universal si catre baza de productie muzicala a celei mai mari case de discuri din lume: Universal Music Group.

Cu toate acestea - comenteaza Wall Street Journal Europe - noul portal va trebui sa faca fata unei serii de provocari majore. Asemeni altor portale "mobile", Vizzavi se bazeaza pe o tehnologie care (in ciuda avantajelor sale) rapeste din farmecul navigatiei pe Internet. Paginile Web mari si pline de culoare sunt inghesuite pe display-ul minuscul si monocrom al unui telefon celular. Afisarea imaginilor si a graficelor este limitata iar timpul de incarcare a unei pagini este mai lung. In plus, tastatura minuscula a unui aparat portabil ingreuneaza navigatia in retea.

"Nu cred ca va fi prea usor pentru promotorii noului portal. Ei incearca sa foloseasca un dispozitiv limitat pentru a castiga clienti care utilizeaza deja un mijloc adaptat navigatiei pe Web: PC-ul", a declarat Matthew Nordan, analist in cadrul institutului Forrester Research.

Evan Newmark, presedintele Vizzavi, este constient de sarcina dificila care ii sta in fata. Pe de o parte, concurentii noii companii nu stau pe loc. AOL Europe si-a unit recent fortele cu lantul de magazine Carphone Warehouse pentru a lansa un portal wireless intitulat Mviva. Pe de alta parte, marii operatori de telecomunicatii, de talia lui Deutsche Telekom si France Telecom au un avantaj inerent fata de Vizzavi: ambele grupuri sunt deja lidere pe pietele proprii atat in domeniul serviciilor Internet cat si al celor de telefonie mobila.

Abonatii noului portal vor avea acces la o gama larga de servicii, de la rezervari de bilete si cumparaturi prin Internet pana la accesarea unor jocuri electronice in retea. Evident, Vizzavi nu va putea fi utilizat decat de posesorii unor celulare echipate cu tehnologia WAP (Wireless Application Protocol) - care adapteaza arhitectura unei pagini web standard pentru a fi afisata pe ecranul telefonului. Astfel de aparate sunt insa disponibile pe piata in numar tot mai mare. In plus, clientii vor putea vizita site-ul Vizzavi si de pe un calculator personal iar in viitor chiar de pe un televizor echipat cu un adaptor Internet (set-top box).

Startul operational al portalului a avut loc la inceputul acestei saptamani pe piata franceza. Din iulie, serviciile Vizzavi vor fi disponibile si in Marea Britanie iar in Italia si Germania primii clienti sunt asteptati inainte de sfarsitul acestui an.

Pe termen mediu, Vizzavi isi propune sa ofere servicii Internet in banda larga prin reteaua de cablu a postului Canal Plus (controlat de Vivendi). Viitorul pas in tehnologia wireless va fi norma GPRS (general packet radio service), care va imbunatati mult calitatea accesului la Internet de pe aparate mobile.

"Deocamdata avem cateva avantaje importante. Totusi, pentru a ne indeplini obiectivul, va trebui ca in cel mult doi ani sa ne numaram printre cele mai mari trei portale generaliste din Europa", a declarat Newmark.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO