Business Hi-Tech

Yahoo se transforma intr-un gigant media, rival si pentru Hollywood, si pentru canalele de stiri

28.09.2005, 18:25 22

Sectiunea de stiri a celui mai mare portal de Internet, Yahoo, inregistreaza in mod constant un trafic de ordinul milioanelor de utilizatori, insa acest lucru nu-i mai multumeste pe oficialii companiei, care au decis sa transforme pagina dintr-o simpla unealta pentru citirea stirilor produse de altii intr-un furnizor independent de informatii de ultima ora. Pentru aceasta, in curtea Yahoo a fost adus Lloyd Braun, fost presedinte al postului TV american ABC, cu sarcina specifica de a transforma Yahoo News intr-o productie cu totul si cu totul originala. Iar transformarea a inceput deja, scrie publicatia americana The New York Times.

Nemultumirea principala era ca nu Yahoo oferea acele informatii extrem de cautate de internauti, ci le oferea doar link-uri catre alte site-uri de stiri unde utilizatorii puteau gasi aceste informatii. Evident ca internautii petreceau extrem de putin timp pe Yahoo, in schimb citeau cu interes informatiile prezentate de celelalte site-uri.

Pe de alta parte, Braun voia o pagina de Internet originala si impresionanta care sa fie dedicata evenimentelor la zi. Fiind un specialist al Internetului, Yahoo a profitat de popularitatea in crestere a blogurilor - jurnalele personale online - pentru a crea un produs media cu totul nou: bloguri video din zone de razboi.

Pana la urma, schimbarea s-a realizat destul de rapid, dupa ce acesta a prezentat problema celui care se ocupa de divizia de stiri a Yahoo, Scott Moore, un fost angajat al Microsoft.



Un concurent online pentru CNN

Amprenta lui Lloyd Braun a inceput sa se faca treptat simtita in cadrul companiei Yahoo, atat pe partea de media traditionala, cat si pe cea digitala, iar ceilalti jucatori din domeniul media urmaresc foarte atent fiecare miscare a acestuia, relateaza publicatia americana.

Lloyd Braun este cunoscut inca de pe vremea cand era membru al consiliului de conducere al diviziei de divertisment a grupului media ABC. In cadrul acestei companii, el a venit cu idei foarte interesante, printre care se numara si serialul "Lost: Naufragiatii", care a castigat premiul Emmy la categoria "Cea mai buna drama".

Astfel, Yahoo se pregateste sa ofere utilizatorilor portalului companiei seriale de comedie sau drama si de asemenea talk show-uri. Sunt in plan si filmari ale diferitelor evenimente care se petrec, dar si acoperirea acestora in reportaje, scrie publicatia americana.

Primul proiect al Yahoo este "Kevin Sites in the Hot Zone", care va fi o combinatie de material audio, video, foto, dar si articole publicate in blog-uri (jurnale personalizate online - n.r) si forumuri, adica practic un fel de alternativa la CNN. Programul va fi realizat de jurnalistul Kevin Sites, primul corespondent "de razboi" al Yahoo, care va vizita aproximativ 24 de zone afectate de razboi in urmatorul an, relateaza The New York Times. Kevin Sites a inceput de doua zile sa transmita pentru Yahoo, prin tehnologia folosita pentru videoconferintele online realizate pe Yahoo Messenger.

Analistii considera ca Yahoo a inceput ceea ce ei numesc revolutia conceptului clasic de media, insa fara a reusi pana acum sa se diferentieze foarte mult de ceea ce se face in televiziune. Lloyd Braun nu face practic altceva decat sa caute noi talente, care ar putea deveni starurile Yahoo News in viitor. "Multi cred ca e un program similar celui din televiziune, dar va promitem ca nu va fi", a declarat Braun.



In vizorul industriei media

Toate aceste planuri au facut furori la Hollywood, insa intrebarea cea mai importanta la care toti vor un raspuns este daca Terry Semel, directorul executiv al Yahoo si fost codirector al Warner Bros., incearca sa transforme cel mai important portal de Internet din lume intr-un studio interactiv al viitorului, conform The New York Times.

Pe scurt, asa este, insa ambitiile si planurile lui Semel nu se rezuma doar la un studio interactiv, acesta tintind sa transforme Yahoo intr-o companie similara cu parintele Warner Bros., grupul Time Warner.

Strategia directorului executiv al Yahoo se bazeaza pe patru elemente importante: in primul rand este cautarea pe Internet, unde Yahoo concureaza cu cel mai mare motor de cautare din lume, Google. Pe locul doi sunt comunitatile online, compania avand in plan sa exploateze "blogosfera" (spatiul virtual care cuprinde toate blog-urile existente pe Internet - n.r.). De aceeasi importanta este si divizia de informatie a Yahoo, care sa cuprinda reportaje realizate atat de profesionistii companiei, cat si de cei ai altor organizatii media. Al patrulea punct cheie in strategia Yahoo il constituie tehnologiile de personalizare, prin care utilizatorii sa aiba posibilitatea sa organizeze cum vor informatiile si functiile de care sunt interesati.

In plus, Semel, dar si directorii executivi ai altor companii de media, considera convergenta dintre televiziune si calculatoare ca fiind un mare avantaj. Nu doar din punctul de vedere al sistemelor si tehnologiilor utilizate de providerii de televiziune prin Internet, ci si din prisma clipurilor video, internautii devenind din ce in ce mai interesati de astfel de stiri. Deja, marile motoare de cautare au adaugat servicii de cautare pentru clipuri video si au indexat milioane de astfel de filmulete, scrie The New York Times.

Faptul ca tehnologia este combinata cu continutul online ar putea sa transforme Yahoo in prima optiune a utilizatorilor atunci cand acestia vor sa caute continut sau text online sau sa se uite la un anumit clip video, a precizat Terry Semel citat de New York Times.

"Utilizatorii vor avea la dispozitie nu 1.000 de programe de televiziune, ci un numar nelimitat", a mai spus el.



In confruntare cu rivalii

Pe piata, Yahoo are parte de concurenti puternici carora trebuie sa le faca fata. Cel mai mare motor de cautare din lume, Google, dar si cel mai mare producator de software din lume, Microsoft, au preluat de asemenea continut video pe care l-au pus la dispozitia utilizatorilor pe Internet, insa aceste doua companii nu vin pe piata cu propriile clipuri video si programe de televiziune, relateaza publicatia americana.

Cu toate acestea, concurentul cel mai important al Yahoo pe domeniul continutului video este divizia de Internet a gigantului Media Time Warner, America Online (AOL). Atentia utilizatorilor a fost atrasa de AOL in momentul in care pe site au fost prezentate clipuri din cadrul concertelor Live8, iar compania pregateste chiar si un reality show despre afacerile din domeniul muzicii.

America Online a inceput deja sa produca continut media propriu - emisiunea despre industria muzicala botezata "The Biz", care se transmite doar online.

Astfel, misiunea lui Lloyd Braun este clara. Acesta trebuie sa conceapa un mod de a combina arta televiziunii cu interactivitatea Internetului, si asta pana sa reuseasca gigantii media sau companiile din domeniul IT sa i-o ia inainte, scrie publicatia americana.



Batalie pentru fidelizarea audientei

Pana la urma, lupta pentru oferirea de servicii noi nu are de-a face doar cu atragerea de noi clienti. Problema principala cu care se confrunta Yahoo este "fidelizarea" audientei, lucru cu care doar Google se poate mandri in acest moment.

Razboiul dintre gigantii Internetului se ascute din ce in ce mai tare, iar sondajele recente arata ca strategia Yahoo incepe sa dea roade. Indicele de satisfactie a utilizatorilor Yahoo a crescut in primul trimestru al anului cu 2 puncte, pana la 80, pe o scara de la 1 la 100. In acelasi timp, clientii Google s-au declarat multumiti in proportie de 82%, acelasi rezultat ca la finalul anului 2004, conform studiului American Customer Satisfaction Index (ACSI), publicat de Universitatea din Michigan. Urmatorii clasati au fost MSN, Ask Jeeves si AOL, cu 75, 72 si, respectiv, 71 de puncte.

"Este important pentru aceste portaluri si motoare de cautare sa gaseasca metode prin care sa-si fidelizeze clientii, astfel incat acestia sa nu treaca la altceva", a comentat Joe Wilcox, analist la Jupiter Research.



Domeniul financiar, un subiect de interes

Pe de alta parte, Yahoo a inceput sa angajeze foarte multi jurnalisti care sa scrie, in exclusivitate, stiri din domeniul financiar, scrie The Wall Street Journal Europe. Astfel, printre cei noua jurnalisti nou-veniti la Yahoo se numara si oameni ai presei foarte bine cunoscuti, cum ar fi Ben Stein sau Stephen Covey. Compania a anuntat ca are in plan sa mai angajeze inca 30 de jurnalisti care sa scrie unul sau doua materiale pe saptamana, pentru sectiunea Yahoo Finance. "Vrem sa demonstram cititorilor nostri din domeniul financiar ca putem veni cu informatii de foarte mare interes si de actualitate cu care sa ii atragem si sa le castigam increderea", a precizat Scott Moore. anca.arsene@zf.ro ; dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO