Business Internaţional

Agentiile online de turism americane ataca piata europeana

17.07.2007, 15:07 74

AgenTiile online de turism americane au devenit jucatori puternici pe piata europeana in ultimii ani fie prin cumpararea de firme concurente, fie prin dezvoltarea propriei afaceri.
In vreme ce rezervarile prin agentii online au stagnat in Statele Unite, companiile mari ca Expedia, Travelocity sau Priceline au avut parte de profit pe pietele externe, in special in Europa, unde vanzarile au crescut cu 30% anul trecut, scrie International Herald Tribune.
Desi dezvoltarea afacerilor pe piete externe este mai complicata, analistii si directorii executivi ai agentiilor de turism sustin ca eforturile le sunt rasplatite.
Analistul Jake Fuller de la Thomas Weisel Partners spune: "Extinderea internationala a devenit foarte importanta, iar rezervarile online au inregistrat cresteri semnificative".
Fuller prognozeaza ca rezervarile la marile companii vor creste cu numai 7% (33 miliarde dolari, 24 miliarde euro) deoarece clientii vor fi atrasi de site-urile hotelurilor, companiilor aeriene si firmelor de inchirieri auto, care depun eforturi considerabile sa atraga notorietate pe internet.
De asemenea, piata americana a comertului pe internet se confrunta cu scaderea vanzarilor pe anumite segmente.
Turismul online a ajuns in America la 30%, iar ponderea in urmatorii ani poate atinge chiar 50%, conform lui Fuller. In Europa insa, turismul pe internet reprezinta numai 20% din vanzari, iar in Asia - numai 12%. Din cauza piedicilor impuse de infrastructura, pietele din Asia de Est au ramas in urma fata de vestul Europei.
Un exemplu ar fi compania Priceline, care s-a ocupat ultima de extinderea pe piete externe. In loc sa concureze cu celelalte agentii americane pentru suprematie in Marea Britanie, compania a preferat extinderea pe continent. In Europa, Priceline a cumparat in 2004 si 2005 doua site-uri de turism in regim hotelier cu venituri de 300 mil. dolari (220 mil. euro): Active Hotels si Bookings, devenit acum Booking.com. Alimentate de aceste noi achizitii, vanzarile Priceline prin intermediul internetului se estimeaza ca vor atinge 2,3 mld. dolari (1,6 mld. euro), in crestere cu 72 % fata de 2006. Dupa spusele lui Fuller, asta inseamna de doua ori mai mult decat rata de dezvoltare internationala a competitorului Expedia si de sapte ori mai mare decat cea a firmei Travelocity.
Directorul executiv Priceline, Jeffery Boyd, spune ca esecul exportului de brand peste Ocean de la inceputul deceniului a determinat compania sa cumpere branduri locale, pe care sa le dezvolte dupa aceea. Combinarea Active Hotels si Booking.com a oferit companiei o baza de date cu peste 14.000 de hoteluri europene.
Asigurarea unei prezente serioase pe piata europeana a fost pentru Priceline o miscare costisitoare. Structura comisioanelor in noul format a adaugat cheltuieli mari companiei.
Spre deosebire de conceptia americana, conform careia hotelurile ofera agentiilor de turism pachete de camere la preturi angro si permit acestora sa stabileasca pretul pe camera, site-urile europene detinute de Priceline vand camerele la pretul hotelului si colecteaza un comision nedeclarat.
Boyd crede ca acest comision este mai mic decat suma ceruta in cazul in care site-ul stabilea un pret al sau pentru camerele aflate in discutie.
Priceline nu dezvaluie daca subsidiarele internationale scot profit din afacere, dar Boyd a declarat: "Am considerat ca profitabilitatea se va mentine, chiar si in cazul unui comision mai mic, ceea ce s-a confirmat ulterior". Inclusiv investitorii s-au bucurat de rezultate, pretul unei actiuni Priceline crescand intr-un an de la 30 de dolari (22 de euro) la 70 de dolari (52 de euro).
Travelocity, compania detinuta de Sabre Holdings, este, poate, singura agentie de turism americana care anunta cresteri in rezervarile interne.
Cea mai mare investitie internationala Travelocity a fost achizitionarea pentru 1,1 mld. dolari (800 mil. euro) a site-ului londonez LastMinute.com.
Michelle Peluso, directorul executiv, a declarat ca Travelocity si-a consolidat afacerea in stagnare din Statele Unite intre 2002 si 2004, dupa care a trebuit sa investeasca in Europa pentru o pozitie mai solida. "Piata europeana era deja mai matura si, sincer, mai aglomerata. De aceea a fost mai greu sa ne facem loc printre competitori."
Piata europeana este in multe feluri mai profitabila decat cea americana, deoarece clientii tind sa rezerve camerele de hotel impreuna cu biletele de avion.
Agentiile de turism pot obtine profituri mai mari comercializand pachete de servicii de acest fel, cumparate angro de la hotelieri si vandute la preturi cu adaos. LastMinute.com nu constituie o exceptie, avand in vedere ca numai 20% din profit provin din vanzarile de bilete de avion.
Expedia este, fara indoiala, cea mai dezvoltata agentie de turism la nivel international. Cu peste 13 site-uri Web in Europa, se estimeaza ca Expedia va avea anul acesta incasari de 5,6 mld. dolari (4,1 mld. euro).
Raportarile semestriale ale companiei anunta ca rezervarile europene au crescut de patru ori mai repede decat cele americane, care au crescut cu numai 8% din ianuarie pana in martie.
In primul semestru, vanzarile din Europa au depasit pentru prima oara in istoria companiei suma de un miliard de dolari (735 milioane de euro).
Henry Harteveldt, analist la Forrester Research, spune ca agentiile de turism americane au inca loc de expansiune in Europa, dar deja se cauta noi teritorii de cucerit.
"Regiunea Asia-Pacific este, evident, uriasa, dar urmatorul 'Vest Salbatic' va fi America de Sud. Fiti atenti la mine: anul acesta si cel urmator vom asista la o concentrare a atentiei pe America Latina asa cum nu s-a mai vazut in ultimii doi-trei ani".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO