Business Internaţional

Airbus si Boeing pun la incercare relatiile Uniunii Europene cu Statele Unite

08.10.2004, 00:00 31



In ultimii patru ani, Robert Zoellick, reprezentantul comercial al Statelor Unite, si omologul sau european, Pascal Lamy, au scos in permanenta in relief maiestria cu care au tinut sub control cea mai importanta relatie comerciala bilaterala din lume, cea dintre Statele Unite si Uniunea Europeana.



Acum, insa, aceasta relatie a devenit una extrem de tensionata. Lamy urmeaza sa paraseasca pozitia de comisar european pe probleme comerciale in aceasta luna, iar Zoellick va fi inlocuit in pozitia de reprezentant comercial al Statelor Unite anul viitor, indiferent daca alegerile prezidentiale vor fi castigate sau nu de George W. Bush. Astfel, cea mai ampla disputa comerciala dintre Statele Unite si Uniunea Europeana va fi transmisa succesorilor acestora, relateaza Financial Times.



Batalia pune fata in fata compania Boeing, candva cel mai mare producator de aparate de zbor civile si inca cel mai mare exportator din Statele Unite, si Airbus, gigantul european ce a castigat anul trecut o cota de 54% din piata globala in ceea ce priveste vanzarile de aparate de zbor mari, in defavoarea Boeing.



Autoritatile de la Washington, ce au exercitat presiuni asupra oficialilor de la Bruxelles pentru purtarea unor negocieri in vederea rezolvarii acestei dispute, au facut primul pas, arata CNNMoney. Astfel, Statele Unite au declarat ca sunt hotarate sa impiedice Marea Britanie, Germania si Spania de la a acorda in continuare sprijin companiei Airbus, sustinand ca subventiile acordate acestei companii in trecut au ajutat-o pe aceasta sa beneficieze de o sursa de capital lipsita de orice riscuri, ceea ce i-a permis sa devanseze compania Boeing pe plan global.



De asemenea, autoritatile de la Washington au anulat un acord incheiat in anul 1992 privitor la subventiile guvernamentale destinate celor doi producatori de aparate de zbor. Acest acord permite guvernelor europene sa finanteze in procent de 33% costurile pe care trebuie sa le suporte Airbus pentru dezvoltarea de noi aparate de zbor, incluzand si credite de 3,2 miliarde de dolari pentru aparatul de zbor A380. Washingtonul sustine de asemenea ca Airbus a mai beneficiat de 3,3 miliarde de dolari din partea guvernului pentru acelasi proiect.



"De la crearea sa cu 35 de ani in urma, unii europeni au aratat ca subventiile destinate Airbus sunt necesare, in sensul sprijinirii dezvoltarii unei industrii aflate la inceput. Aceasta justificare nu mai este de mult timp valabila," arata Robert Zoellick.



Airbus, ce a fost lansat ca un consortiu de companii franceze, germane, spaniole si britanice, este acum detinut de compania aerospatiala europeana EADS si de cea britanica BAE Systems Plc.



Ca urmare a esuarii eforturilor de negociere a unei intelegeri bilaterale privind suspendarea acestor subventii, Statele Unite au declarat ca vor incerca sa obtina o rezolvare prin intermediul Organizatiei Mondiale a Comertului. Dupa cum promisese, Uniunea Europeana a ripostat cu promptitudine, acuzand la randul sau autoritatile americane de acordarea companiei Boeing a unor subventii in valoare de 23 miliarde de dolari incepand cu anul 1992. Aceste subventii includ scutiri de taxe acordate companiei de catre statul american pentru a o convinge pe aceasta sa produca aparatul de zbor 7E7 in Statele Unite, au aratat oficialii europeni.



Specialisti ai sectorului comercial au aratat ca Organizatia Mondiala a Comertului nu este in masura sa intermedieze o disputa de asemenea amploare, avand in vedere atat complexitatea unor aspecte, cat si mizele comerciale uriase existente de ambele parti.



Oficialii de la Bruxelles s-au aratat uimiti de rapiditatea cu care aceasta disputa a luat o asemenea amploare. Acestia au insistat ca momentul ales de autoritatile americane pentru formularea acuzatiilor sta drept dovada a ratiunilor de ordin politic ce au determinat aceasta actiune.



Desi aspectele de ordin comercial nu ocupa un loc foarte important in campania electorala, cazul l-ar putea proteja pe Bush impotriva acuzatiilor venite din partea lui John Kerry, candidatul democrat, referitoare la faptul ca administratia acestuia nu este agresiva in a implementa acordurile comerciale.



Autoritatile americane neaga insa cu vehementa existenta unor ratiuni de ordin politic in spatele acestei dispute.



Disputa va genera un climat de nesiguranta atat in ceea ce-i priveste pe cei doi producatori de aparate de zbor, cat si in randul unui numar de furnizori ce lucreaza adesea pentru ambele companii, si pentru cekle mai mari companii aeriene din lume.
catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO